Klimaatverandering en de verkiezingen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Gerben » 14-03-2017 21:25

Zou het KNMI dit nu met opzet 2 dagen voor de verkiezingen uitbrengen?
Klein puntje waar ik iets over wil zeggen: er valt altijd al meer regen dan sneeuw in het poolgebied :lol::lol:

http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/opwarming-leidt-tot-veel-meer-regen-in-noordpoolgebied

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Oud-forumlid » 14-03-2017 22:04

Gerben schreef:Zou het KNMI dit nu met opzet 2 dagen voor de verkiezingen uitbrengen?

Dat geloof ik niet. De "politisering" van dit onderwerp komt vooral van types als Trump, Bannon en de Koch broers in de VS. Ik heb op mijn voormalige weblog wel eens volk langs gehad dat over "transatlantische klimaatcomplotten" repte. Belachelijk. Dergelijke reacties werden door mij dan van wat cynisch commentaar voorzien.

Gerben schreef: ... Klein puntje waar ik iets over wil zeggen: er valt altijd al meer regen dan sneeuw in het poolgebied ...

Altijd? Dat hangt van de plek af. Op relatief sneeuwrijke plekken zou dat wel eens (nog) niet het geval kunnen zijn.

Een aspect wat overigens naar mijn smaak belangrijker is, is dat de kans op ijzel mogelijk (aanzienlijk?) groter wordt. In het verleden heeft dat al eens tot forse sterfte onder lokaal wild (Muscusossen) geleid. T.g.v. een "ice storm" aan het begin van de winter konden de beesten niet meer bij hun eten en verhongerden.

Mazzel & broge, Evert

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Richard » 14-03-2017 22:31

http://wibnet.nl/natuur/ijs/onderzoekers-willen-noordpool-weer-bevriezen-met-waterpompen


Tja als het dan toch veel meer gaat regenen op de noordpool, dan zijn die waterpompen ook niet meer nodig :roll:
Dat scheelt dan gelijk 500 miljard volgens het verhaal. Daar kunnen we dan vast nog wel een probleempje mee uit de wereld helpen.
Laatst gewijzigd door Richard op 14-03-2017 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Jaap » 15-03-2017 23:35

Lang gedacht, dat het misschien slechts een schommeling was, maar nu er jaar-in, jaar-uit overal bovengemiddelde warmte, droogte en bij vlagen juist bovengemiddelde neerslag voorkomt., geloof ik, dat we echt aan een klimaatverandering bezig zijn. Alles schuift op naar het noorden. We krijgen steeds meer weer, wat eertijds in Frankrijk gebruikelijk was. In Afrika schuift de woestijngordel op naar het noorden. De Noordpool krijgt het klimaat van Midden-Scandinavië. Wij kunnen het niet meer terugdraaien, maar wij kunnen op allerlei manieren de opwarming wel afremmen. Hoe, dat valt geheel buiten dit kader. Onbegrijpelijk, dat hier en elders politieke partijen dit bagatelliseren. Hebben die politici geen kleinkinderen? Er is reden tot grote zorg.

Sebastiaan
Berichten: 12284
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Sebastiaan » 16-03-2017 09:03

Dubbel gevoel. Fijn dat PVV niet de grootste is. Maar VVD is de grootste en is bepaald niet enthousiast over ingrijpen op het gebied van klimaat. GL, PvdD forse groei dat is in dat opzicht mooi.

Bert
Berichten: 200
Lid geworden op: 31-12-1976

Re: Klimaatverandering en de verkiezingen

Bericht door Bert » 16-03-2017 19:47

Ja, inderdaad een dubbel gevoel. Hopelijk kunnen die partijen nu wat meer tegengas geven. Ik hoopte dat CDA op minder zetels zou komen, maar nu zijn ze toch weer belangrijk bij het formeren. Met VVD samen zal daar geen sprake zijn van duurzaamheid.

Plaats reactie