Lente 2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Lente 2017

Bericht door Edward » 26-03-2017 22:55

In de omgeving van Oslo vandaag al volop zomers: 19 tot zelfs 22 graden daar! (mede door dalende luchtbeweging uit de bergen) Het maartrecord is 23 daar. De warmste bovenluchten liggen boven het Skagerrak, maar (noordelijk) Jutland kan bijna nooit echt profiteren in de lente (aan alle kanten zee).
Laatst gewijzigd door Edward op 26-03-2017 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Lente 2017

Bericht door John » 27-03-2017 08:17

Eventuele afschaffing van de zomertijd zal op Europees niveau plaats vinden.
Ter overdenking: vorig jaar was ik in juni in Oost-Polen, daar begon het rond 21.00 uur al te schemeren (en werd het om 4 uur al licht). Afschaffing van de zomertijd zou betekenen dat de zon daar al rond 20.00 uur onder gaat en al rond 3.00 uur opkomt.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Ko » 27-03-2017 09:59

Hanteren ze daar niet al constant de wintertijd? Rusland in elk geval wel sinds enkele jaren al. En het overgrote deel van de wereld gebruikt ook geen zomertijd, wat dat betreft zijn de Europese landen die het (nog) wel hebben in de minderheid.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Lente 2017

Bericht door Oud-forumlid » 27-03-2017 13:52

John schreef:Eventuele afschaffing van de zomertijd zal op Europees niveau plaats vinden.
Ter overdenking: vorig jaar was ik in juni in Oost-Polen, daar begon het rond 21.00 uur al te schemeren (en werd het om 4 uur al licht). Afschaffing van de zomertijd zou betekenen dat de zon daar al rond 20.00 uur onder gaat en al rond 3.00 uur opkomt.


Ik heb wel eens wat agrariërs (via internet) op de kast gejaagd door een soort "anti zomertijd" (ofwel "boerentid") voor te stellen. De klok een uur achteruit in plaats van vooruit. Kunnen ze zelfs in juni na het avondeten meteen samen met de kippen op stok. :mrgreen:

Verder: Ik vind het gezeur. Als het wordt afgeschaft ben ik voor het hele jaar zomertijd. Kan je in de zomer na het eten nog even lekker 2 à 3 uur (bijvoorbeeld) gaan fietsen.

Mazel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 27-03-2017 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Gerben » 27-03-2017 13:57

Evert schreef:
John schreef:Eventuele afschaffing van de zomertijd zal op Europees niveau plaats vinden.
Ter overdenking: vorig jaar was ik in juni in Oost-Polen, daar begon het rond 21.00 uur al te schemeren (en werd het om 4 uur al licht). Afschaffing van de zomertijd zou betekenen dat de zon daar al rond 20.00 uur onder gaat en al rond 3.00 uur opkomt.


Ik heb wel eens wat agrariërs (via internet) op de kast gejaagd door een soort "anti zomertijd" (ofwel "boerentid") voor te stellen. De klok een uur achteruit in plaats van vooruit. Kunnen ze zelfs in juni na het avondeten meteen samen met de kippen op stok. :mrgreen:

Verder: Ik vind het gezeur. Als het wordt afgeschaft ben ik voor het hele jaar zomertijd. Kan je in de zomer na het eten nog even lekker 2 à 3 uur (bijvoorbeeld) gaan fietsen.

Mazel & broge, Evert


Of een paar uur voor het ontbijt gaan fietsen/wandelen. De ochtend is daarvoor een veel mooier tijdstip. En bij hete dagen nog een redelijke temperatuur.

We stevenen af op de warmste maart ooit. Zeker voor zuidelijk Nederland.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Ko » 27-03-2017 15:44

Ja maart eindigt in 1 grote horror bah! Tegenvallende winter gehad en meteen zo'n maart erachteraan. Moet het echt van de dagjes tussendoor hebben die er gelukkig wel waren.

Betreft die tijd: Mensen die het hele jaar zomertijd willen beseffen niet dat het dan 's winters de halve ochtend donker blijft. De mens heeft 's morgens licht nodig om energie op te doen. Ok vanaf vier uur in de nanacht al licht is ook niet alles maar daar merk je toch weinig van als je slaapt. .
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Lente 2017

Bericht door Oud-forumlid » 27-03-2017 16:11

Ko schreef:Betreft die tijd: Mensen die het hele jaar zomertijd willen beseffen niet dat het dan 's winters de halve ochtend donker blijft.

O ja hoor, dat besef ik prima.

Tsja en verder: In december heb je nu eenmaal zo'n 7 uur licht per dag.

Dus het is òf 's ochtends lang donker òf 's middags heel vroeg donker òf iets er tussenin. Een suggestie voor mensen die dit haten: Van november t/m februari naar het zuidelijk halfrond verkassen. Een andere optie: Ga rond de evenaar wonen; heb je het hele jaar ca. 12 uur licht en ca. 12 uur donker (minus 1/2 uur schemering).

Terug "on topic": Wat maart betreft — Mogelijk gaat het 1991-record er inderdaad aan.

Mazzel & broge, Evert

PS: Ik ben een avondmens. Vandaar mijn voorkeur m.b.t. zomertijd.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 27-03-2017 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Gerben » 27-03-2017 16:45

Gerben schreef:


Of een paar uur voor het ontbijt gaan fietsen/wandelen. De ochtend is daarvoor een veel mooier tijdstip. En bij hete dagen nog een redelijke temperatuur.

We stevenen af op de warmste maart ooit. Zeker voor zuidelijk Nederland.


Noord-Nederland lijkt me ook wel recordwarm te worden. De Bilt komt een paar tienden tekort volgens weerstatistieken.


https://weerstatistieken.nl/?fct=ecmwf

http://www.weergegevens.nl/extremes_mon.aspx?station=260&extreem=TG&order=1&maand=3&country=3&iscomplete=True&include=True
Laatst gewijzigd door Gerben op 27-03-2017 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.