Lente 2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-03-2017 18:51

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2017

Bericht door Gerard » 25-03-2017 19:34

Ik vind de zomertijd wel aangenaam, wordt het niet zo idioot vroeg licht 's morgens en 's avonds blijft het lekker lang licht. Het scheelt ook veel energie, dus goed voor minder energieverbruik.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Gerben » 25-03-2017 20:36

Gerard schreef:Ik vind de zomertijd wel aangenaam, wordt het niet zo idioot vroeg licht 's morgens en 's avonds blijft het lekker lang licht. Het scheelt ook veel energie, dus goed voor minder energieverbruik.


Moet dat wild weer door de ochtendspits ; )

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Gerben » 25-03-2017 20:39

Ted schreef:@ Gerben van den Oetelaar 25mrt.2017 12.02uur

Het dagrecord is wat scherper dan vermeld. Er staat -3,4 graden voor Leeuwarden. Dit is zelfs -3,9 graden. Dit komt omdat Weergegevens de laagste 10-minutenwaarde pakt.

Na validatie van het KNMI komt ook de juiste waarde bij Weergegevens te staan.

@ John Kerkhof 25mrt.2017 10.26uur

Met jouw mening ben ik het ook eens. De dag ervoor of de dag erna kan het makkelijk 5 graden lager zijn. Ik vind een decaderecord of een maandrecord een hogere waarde hebben. Een dagrecord kijk ik ook wel naar.


Als ik het zie dan meld ik de warmte- of kouderecords. Ik vind dat interessant.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-03-2017 20:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Lente 2017

Bericht door Bart » 25-03-2017 22:30

@ Ted

Wat jij zegt over de verwachting die nu wel klopt is niet waar. Ook nu was alleen een algemeen weerbeeld te zien op de lange termijn. Hoe dat precies zou uitpakken verderop was net zo goed hevig aan verandering onderhevig.
Van de winter zagen we hetzelfde.
We willen alleen allemaal zo graag dat het winters weer wordt, we blind gaan staren op die mogelijke diepvriestemperaturen.
Uiteindelijk ging het in de meeste gevallen ook wel vriezen, alleen niet zoals in enkele verwachtingen was te zien.
Nu zien we ook tot de betreffende dagen dichterbij komen, de te verwachte temperatuur en windrichting sterk variëren. Als het om winters weer was gegaan had dat het verschil tussen dooi en vorst betekend, snap je ;)

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Ko » 26-03-2017 09:32

Gerard en Ted: dat kunnen jullie wel vinden maar het is nooit bewezen dat zomertijd energie zou hebben bespaard. Ik geloof dan toch meer het onderzoek wat ernaar gedaan is en momenteel nog wordt gedaan ook al lijkt het logisch gezien dat uur verzetten. Vooral door de tegenwoordige vele energiezuinige apparaten kost dat tijdverzetten juist meer dan dat het bespaart.

Kan voor mezelf maar 1 voordeeltje noemen betreft zomertijd, je kunt een uur eerder naar huis 's middags als het bloedheet is in de zomer. Grootste nadeel vind ik juni en juli als er 's avonds geen eind aan de dag komt door het overdreven lang licht. Ook 's morgens is het niet fijn als het langer donker blijft, vooral eind maart/april en eind september/oktober is dat erg. We wachten het maar af wat het gaat worden.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2017

Bericht door John » 26-03-2017 11:10

Gerard schreef:Ik vind de zomertijd wel aangenaam, wordt het niet zo idioot vroeg licht 's morgens en 's avonds blijft het lekker lang licht. Het scheelt ook veel energie, dus goed voor minder energieverbruik.


Dat het een uur langer licht is, wordt door velen aangenaam gevonden.
Het argument van veel energiebesparing is niet meer te handhaven. Oorspronkelijk was energiebesparing een belangrijk argument, maar het gedrag van de moderne mens is dusdanig veranderd door technologische ontwikkelingen dat stroomverbruikers ook bij daglicht gebruikt worden.

Een nadeel van de zomertijd vinden we terug bij het onderwerp verkeersveiligheid. Doorde zomertijd scheppen we een verdubbeling van de ochtend- en avondspits tijdens laagstaand zonlicht. Vroeger speelde ook een verdubbeling van de mistbanken tijdens de spits. Die verdubbeling is er in theorie nog steeds, maar het verschijnsel mist is gehalveerd, dus ervaren we geen verdubbeling meer.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2017

Bericht door Gerard » 26-03-2017 18:18

Waarom zou je geen energie besparen als de lichten een uur later aan gaan? Dat zijn toch stroomverbruikers die je niet bij daglicht gebruikt. Je kan bovendien 's avonds wat minder verwarmen omdat warmtebron zon een uur langer aanwezig is en 's morgens zullen de meesten niet veel stoken omdat men toch de deur uit gaat. Bij allerlei sportclubs kunnen de grote lichtmasten een uur later aan, wat ook alweer aardig wat energie scheelt en vooral voor de clubs minder kosten met zich meebrengt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-03-2017 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2017

Bericht door Ko » 26-03-2017 20:56

Die paar lichtmasten van sportclubs zijn in schril contrast met zoveel miljoenen huishoudens. Als je een beetje van deze tijd bent zou je kunnen weten dat steeds meer mensen van spaarlampen naar let-verlichting overgaan wat zeer energiezuinig is. 's Avonds minder verwarmen omdat de zon een uur langer aanwezig is? Je kunt ook stellen dat de airco's langer moeten draaien omdat de zon een uur later ondergaat. Zonder zomertijd kan de slaapkamer dus langer en beter afkoelen voor het slapen gaan, als het niet extreem warm is zelfs zonder airco's en ventilatoren.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie