Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 5

Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Oud-forumlid » 07-12-2016 22:56

Beste medeleden,
Als nieuw lid zou ik graag de relaties leren tussen drukgebieden, jetstreams, neerslag, fronten, windrichtingen, ruimende en krimpende winden en liefst ook icm bijbehorende wolkentypen.
Zo ben ik benieuwd hoe het komt dat er de laatste tijd zoveel hogedruk boven het Europese continent zit?
Als dit nog geen onderwerp is zou ik dat graag beginnen!
Mvg,
Henk Zeggelaar
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 09-12-2016 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Edward » 08-12-2016 17:04

Een algemene inleiding in weerkunde met een begrijpelijke uitleg van de basis van de meteorologie, is bijvoorbeeld deze: https://www.vwkweb.nl/index.php?page=696 Het behandelt o.a. het ontstaan van straalstromen/jet streams, weersverloop bij fronten, ontstaan van wolkendruppels en neerslagdruppels en nog veel meer. Het boek legt de fysica begrijpelijk (en zonder wiskunde) uit. Digitale versie: https://issuu.com/kees.floor/docs/weerkunde

Een lijst met meer boeken, waaronder inleidende boeken over weerkunde is ook hier te vinden: Boeken A-Z

De vraag over waarom er de laatste maanden vaak een hogedrukgebied boven het Europese continent ligt, is een hele complexe. Als we (mensen, wetenschap) die vraag goed/volledig zouden kunnen beantwoorden, betekende dat, dat weersverwachtingen voor over drie/vier weken gewoon gemaakt zouden kunnen worden (en dat is juist heel lastig). De dynamische meteorologie is de tak van de meteorologie waarmee inzichten worden verkregen in het ontstaan van hoge- en lagedrukgebieden en de luchtbewegingen die daarbij een rol spelen, op de tijdschaal van een aantal dagen. En dat is een behoorlijk complex geheel met veel fysica en wiskunde.
Laatst gewijzigd door Edward op 09-12-2016 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 5

Verandering van windrichting op specifieke locatie

Bericht door Oud-forumlid » 17-12-2016 23:39

Dank je Edward!
Het boek weerkunde is helaas uitverkocht. Misschien lukt het digitaal. (Ik heb overigens het boek 'meteorology today' al gelezen, is dat vergelijkbaar?)

Ik vind de beschrijvingen in "het weer van Geer" ook helder en interessant.
Vandaag schrijft hij bijvoorbeeld:

"De hogedrukas komt iets ten zuiden van ons land te liggen waardoor de wind ruimt van zuid naar zuidwest, later westzuidwest"

En:

"De hogedrukas trekt tegelijkertijd wat noordwaarts waardoor wij dan weer met een aflandige stroming te maken krijgen"

Kun je uitleggen hoe deze conclusies tot stand komen; ik snap de windrichtingen nav de isobaren, de corioliskracht etc, maar snap niet hoe je vanuit de theorie nu kunt voorspellen hoe de wind op een bepaalde locatie onder een zich verplaatsend drukgebied verandert, of die nu ruimt of krimpt?

Alvast bedankt,
Henk

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Gerard » 18-12-2016 08:38

De hogedrukas moet dan wel zodanig noordwaarts trekken, dat hij weer noordelijk van ons land komt te liggen, staat er niet bij maar dat is wel de gedachte erachter. Met lagere druk ten zuiden van die hogedrukgordel komt er vervolgens een oostelijk stroming tot stand.
Laatst gewijzigd door Gerard op 18-12-2016 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Edward » 18-12-2016 16:03

Henk schreef:
Het boek weerkunde is helaas uitverkocht. Misschien lukt het digitaal. (Ik heb overigens het boek 'meteorology today' al gelezen, is dat vergelijkbaar?)


Ik ken het boek niet, maar op basis van de productinformatie die op internet te vinden is, lijkt het vergelijkbaar en geschreven met dezelfde bedoeling.

Na zo'n boek zal de KNMI modelbeoordeling een goede bron van informatie zijn: http://knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling voor de korte termijn en http://knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-meerdaagse voor de middellange en lange termijn. Deze worden twee keer (lange termijn) en vier keer (korte termijn) per dag bijgewerkt.

Als er iets niet duidelijk is uit die tekst, kan je dat hier vragen (dat wordt ook wel eens door andere leden gedaan).
Laatst gewijzigd door Edward op 18-12-2016 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Gerben » 18-12-2016 16:19

Uit die meerdaagse guidance:

"In deze sterke stroming is er de potentie voor het ontstaan van enkele Rapid Cyclogenesis events. "

Bedoelt hij daar kleine "rand"storingen mee?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Gert » 18-12-2016 17:22

In ieder geval randstoringen die zich vrij snel kunnen ontwikkelen tot stormdepressies

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door John » 18-12-2016 17:23

Ik zou denken: het is net iets meer dan 'kleine' randstoringen.
Ik denk aan: snel uitdiepende golven op het polaire front tot volledige (secundaire) depressies.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Gerben » 18-12-2016 17:33

Bedankt beide heren.
Bij een gunstige koers van eventuele storingen dan misschien nog wat sneeuw dit jaar.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Weer adhv hoge/lagedrukgebieden in relatie tot neerslag, windrichting, en fronten

Bericht door Daniël » 24-12-2016 17:44

John schreef:Ik zou denken: het is net iets meer dan 'kleine' randstoringen.
Ik denk aan: snel uitdiepende golven op het polaire front tot volledige (secundaire) depressies.


Dan moet de bovenlucht ook goed aan meewerken, wil zo'n frontale golf zich ontwikkelen tot een fikse (storm)depressie. Linkeruitgangen en rechteringangen van een jet-streak in de bovenlucht zijn daarvoor favoriete plekken.

Plaats reactie