"Als de dijken breken"

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

"Als de dijken breken"

Bericht door Dick » 05-11-2016 10:19

Vanavond op NPO1 de eerste aflevering. Watersnoodramp 2.0; ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Dick op 05-11-2016 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Sebastiaan » 05-11-2016 10:46

Het zal wel over de top zijn. Drama

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Dick » 05-11-2016 11:00

Een drama is het sowieso: een dramarisch scenario met de nodige dramatiek. De vraag is hoe realistisch het allemaal is. Overheden, waterschappen en RWS hebben een doemscenario berekend: de Ergst Denkbare Overstroming (EDO). Daarbij breekt de rivierdijk bij Rotterdam- Kralingseveer en stromen de diepste droogmakerijen van Nederland geleidelijk aan vol. De Rotterdamse agglomeratie komt blank te staan, vervolgens alle polders tot aan Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Er bestaan modellen die het verloop van uur tot uur en van dag tot dag kunnen aangeven. Heel klinisch, zonder de onderliggende menselijke drama's. Geschatte schade, volgens een rapport uit 2007: 570 miljard euro. De Randstad verlamd en Nederland failliet.
De tv-serie is uiteraard geen klinische documentaire, maar een drama-productie. Gemaakt door de EO, dus ik hoop en verwacht dat de bombast binnen de perken is gebleven. 🌊
Laatst gewijzigd door Dick op 05-11-2016 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Gert » 05-11-2016 11:41

Ik ga in ieder geval kijken. Ze zullen er wel goed over nagedacht hebben om het realistisch te maken en drama hoort er natuurlijk bij.
Laatst gewijzigd door Gert op 12-11-2016 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door John » 05-11-2016 16:46

Aflevering 1. zal voor mij bepalend zijn of ik de reeks ook ga volgen. Het mag best overdreven gedramatiseerd zijn. Zo lang het maar geloofwaardig geacteerd wordt.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Dick » 05-11-2016 23:09

Tja. Toch wat slordigheden. De meldingen over dieptes beneden zeeniveau c.q. NAP kloppen niet allemaal. Het diepste punt van Nederland ligt toch echt in de Zuidplaspolder, langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel op -6,75 m (op een steenworp van mijn huis). In deze aflevering wordt melding gemaakt van 9,5 m -NAP. Suzan Visser roept zelfs in paniek dat ze op 12 meter onder de zeespiegel zitten! De makers hadden hun huiswerk beter moeten doen. Ik zal de serie wel blijven volgen, heb ook een zwak voor rampenfilms ('quilty pleasure')
Laatst gewijzigd door Dick op 05-11-2016 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Gert » 06-11-2016 08:57

Ik vond de eerste aflevering de moeite waard om te kijken. Vooral het effect van verrassing in de zin van zoiets kan ons niet overkomen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door John » 06-11-2016 11:23

@Dick, zoals je al aangaf: van een klinische documentaire is geen sprake.

En als Susan Visser in paniek is, is het voorstelbaar en geloofwaardig dat ze 12 meter onder de zeespiegel zitten.
Wie in paniek is ziet de zaken minder scherp.

Er zaten er enkele aardig gevonden dialogen in de eerste aflevering. Zo vroeg de premier zich af of hij het luchtalarm moest inschakelen. Er werd hem ingefluisterd dat dit alarm in 2020 is afgeschaft.

Wat ik wel jammer vond voor de geloofwaardigheid was een opname van hevige regen tijdens autoverkeer waarbij ineens een handvol bladeren door de lucht joeg. De betreffende regen joeg niet. :mrgreen:

En ook enkele andere windeffecten werden wel erg lokaal uitgebeeld in vergelijking tot de gehele scene.
Zo werd een vrouw door een zeilend reclamebord ineens uit beeld gevaagd. We hebben haar niet meer gezien, maar het leek alsof ze tegen de grond werd geslagen. De toeschouwer in de auto zat er kampjes bij. Zijn auto schudde niet. Nog niet eens de schijn van. Afbeelding
En het regenwater stroomde erg kalmpjes langs de autoruiten.
Dergelijke effecten kunnen beter (geloofwaardiger) uitgebeeld worden in 2016.
Laatst gewijzigd door John op 12-11-2016 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Dick » 06-11-2016 19:22

Nou spannend was het zeker. Die scene van die schoonvader van de premier die stiekem door zijn dochter uit het verzorgingstehuis wordt gehaald is ook mooi bedacht. Met die sociale media kun je niks meer 'stiekem' doen. Het lekt onmiddellijk uit. Je moet er niet aan denken dat die snelwegen vastlopen als iedereen in paniek op de vlucht slaat. Hier in de regio Rotterdam gaan de A15,16 en 20 dwars door diepliggende droogmakerijen en de A12 ook overigens. Die polders zijn gewoon badkuipen en mensen zitten daar als ratten in de val als een cruciale dijk het begeeft. Evacuatie van zelfs een deel van de Randstad is een illusie, complete waanzin.
Laatst gewijzigd door Dick op 06-11-2016 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "Als de dijken breken"

Bericht door Dick » 06-11-2016 20:14

De Rotterdamse wijk Ommoord ligt in de Alexanderpolder, drooggemalen in 1874. Begin jaren zestig begon men hier te bouwen. Lotte Beese Stam was toen stadsarchitecte. Zij kwam oorspronkelijk uit Tsjecho-Slowakije en had zich laten inspireren door de communistische woonkazernes uit haar vaderland. Ommoord telt daardoor een aantal galerijflats met veel groen er omheen en winkelcentra en openbaar-vervoervoorzieningen op loopafstand. In de jaren zeventig kwamen er, naar de mode van die tijd, rijtjeswoningen op woonerven omheen.
De filosofie was ook dat, bij een overstroming, bewoners van de hele wijk de hoogte in kunnen vluchten. Iedereen naar de hogere verdiepingen van de flats. Ga je op de kade langs de Rotte staan, die stroomt achterlangs de wijk Ommoord, dan zie je pas hoe diep de polder is. Die kade ligt overigens al op ongeveer -0,5 m tov NAP.
Laatst gewijzigd door Dick op 06-11-2016 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie