Gerard schreef:Die vaart is juist nodig om niet te veel opwarming boven zee te krijgen, anderzijds is er al een lang traject over de Oceaan geweest en op 25 nov 2005 kwam de luchtmassa met een noodgang aanzeilen vanuit het arctische noorden, trok over Schotland en Engeland, draaide vrijwel 90 graden boven Zuid-Engeland en kwam met de kortst mogelijke route over de Noordzee naar zuidelijk Nederland. De gevolgen zijn bekend.
Nu zal het in het binnenland mogelijk wat kleffe sneeuw geven, maar misschien in de Limburgse heuvels wat meer blijvende sneeuw. De Ardennen zullen wel wit worden.
Als we tevoren net iets dieper al in de koude maritiem polaire lucht terecht zouden zijn gekomen, dan had de storing een bak sneeuw kunnen geven, uitgaande van het gegeven dat het systeem via België en het zuiden van Limburg weg trekt.
Dan zouden voor aanvang van de neerslag het dauwpunt en natteboltemperatuur al rond het vriespunt gelegen kunnen hebben,
De storing komt als het ware een dag te vroeg.
Vrijdag ook een aparte storing wellicht, maar geen positie zuid van ons.
De onderstaande afbeelding betreft de nacht van de sneeuwval voor zuidelijk Nederland op 27 december 2014. Uiteindelijk een zwaar sneeuwdek van meer dan 10 cm na 30 mm neerslag.
We zien dat de wind een aflandige component kreeg aan voorzijde en flink aanwezig was. Dat bevorderd afkoeling van onderste luchtlaagje. Ook toen dauwpunt boven nul overigens.
Lange trajecten over zee hebben uiteraard invloed op de koude lucht. Van tijd tot tijd kan de luchtsoort tot op hoogte zo koud zijn, dan we boven zee op grote schaal dauwpunten treffen die minstens enkel graden onder nul liggen. In die gevallen leveren gevormde storingen toch sneeuw af ondanks aanhoudende aanvoer vanaf zee.
Het ingewikkelde is echter dat zowel in maritiem polaire lucht als in maritiem arctische lucht er voortdurend afwisseling kan zijn tussen gebieden met hogere en lagere dauwpunten en natteboltemperaturen, zonder dat er van frontpassages sprake is. Dus binnen dezelfde luchtsoort boven zee kunnen er gebieden met dauwpunten onder en boven nul graden voorkomen.