Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 02-02-2017 21:56

Afbeelding

Pluim biedt duidelijke kansen op winterweer. Nog even geduld voor wat meer zekerheid. Vanavond zagen we grote verschillen in de manier waarop de kou naar ons land toekomt. Scandihoog lijkt ondertussen steeds meer een zekerheidje.

De Control vertegenwoordigd voor mij een droomscenario. Kijk eens wat een heerlijke dagelijkse gang!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 02-02-2017 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 02-02-2017 22:04

Ik schuif op naar

10% Scenario 1: de volle laag
30% Scenario 2: de volle laag nabij, maar net niet over de Lage Landen.
30% Scenario 3: loopt met sisser af, hogedruk naar onze breedtegraad.
30% Scenario 4: aanvoer van Atlantische lucht, 5 tot 10 graden boven nul.

Het zou fantastisch zijn om continentaal arctische lucht tot over ons land te krijgen, maar daar is zoveel voor nodig, gezien de afstand.
Een juiste plooiing van het hogedrukgebied, een behoorlijke stroomsnelheid.

Continentaal polair kan het worden, met stroming of meer stilstand, scenario 2 of 3. Samen goed voor 60% kans. ;)

O ja, we hebben het hier (wat mij betreft, Sebastiaan?) over de scenario's geldig voor de komende week tot en met zondag 12 februari.

Want als we niet uitkijken schuiven we steeds mee in de tijd en dan is het slecht terugblikken op de gegeven scenario's. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 02-02-2017 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 02-02-2017 22:34

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Bart » 02-02-2017 22:35

Ziet er in ieder geval weer interessant uit. Of het met de februarizon nog tot stevig schaatsijs gaat leiden is hoe dan ook de vraag... Maar waarschijnlijk wel weer prachtige dagen in het vooruitzicht!

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Bart » 03-02-2017 04:02

Ted schreef:Ik zie dat we transportkou gaan krijgen vanuit het oosten. Het lijkt er op dat ze een klassieke fout gaan maken die ook voorkwam op 31 januari t/m 2 februari 1991.

Toen werd er voor 6 februari -1 graad verwacht. Het werd in de middag -10 graden. Ik zag die kou al wel dagen van te voren aankomen.

Nu lijken de waardes weer te hoog. Als dat waar is, is het in 26 jaar tijd niets verbeterd.


das toch meer dan 20 jaar geleden Ted. De computers zijn toch echt duizenden keren zo snel geworden...
Het kan wel dat de uitvoer nog opschuift, maar dat kort van tevoren een maximumtemp van 9 graden te hoog wordt verwacht lijkt me in deze tijd zeer onwaarschijnlijk...

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 03-02-2017 09:39

Het ziet er nog steeds mooi winters uit voor volgende week. Ook het ensemble doet goed mee!
Wat ik persoonlijk altijd wel heb is dat het vaak nog een aantal dagen duurt alvorens een en ander echt gaat gebeuren. Vandaag nog zacht en dan geleidelijk een al wat afkalvende temp.
Pas vanaf woensdag komt de vorstlucht dichterbij...
Vroeger kon je geen weerkaarten zien en overviel je eventueel winterweer.
Je zag het 2 á 3 dagen van tevoren aankomen. Prachtig toch eigenlijk!
Tegenwoordig kijken we met de kaarten al over een bepaalde weerperiode heen.
Is eigenlijk niet zo mooi. Toch blijf ik steeds maar weer kijken hoe de ontwikkelingen gaan..
In ieder geval een interessante periode die we gaan krijgen...

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 03-02-2017 09:42

Idd. tm 12 febr.

Neerslagsignaal voor dinsdag. Wellicht gaan we de vorstperiode in met regionaal/plaatselijk een sneeuwdek?

Pluim laat volop kansen voor winterweer zien.

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 03-02-2017 11:00

MG bevestigt mijn visie.

Gevecht tussen zachte en koude lucht

Op dinsdag probeert de zachte lucht vanuit het westen binnen te dringen. Dit gaat gepaard met regen vanuit het westen. In de loop van dinsdag komt vanuit het oosten de vrieskou binnen en gaat aan de oostzijde van het neerslaggebied regen over in (natte) sneeuw. Het ziet er naar uit dat de koude lucht het later op dinsdag gaat winnen. Op steeds meer plaatsen gaat het dinsdagavond en in de nacht naar woensdag sneeuwen die blijft liggen. In een strook dwars over het land (locatie is nu nog niet helemaal duidelijk) zal een paar centimeter sneeuw vallen. Tegelijkertijd wordt het met oostenwinden ook droog.

Stabiel winterweer

Vanaf woensdag lijkt de vrieskou ons hele landin de greep te hebben. De nacht naar woensdag is de eerste van een hele reeks vorstnachten. Vooral de nacht naar donderdag lijkt ijskoud te verlopen met matige en misschien wel strenge vorst (vooral in de besneeuwde gebieden). Oostenwinden voeren ook droge lucht aan. Vanaf woensdag is de winterzon helemaal terug. Met temperaturen die overdag rond en soms zelfs onder het vriespunt zullen blijven, wordt vanaf donderdag weer een ijsvloertje gevormd. Volgens de ijspluim zal het ijs daarna gestaag aangroeien en in het weekeinde op sommige plaatsen een paar centimeter dik zijn. Natuurlijk is het ijs bij lange na niet genoeg om op plassen en meren te schaatsen, maar zoals we weten uit de vorige vorstperiode kan dat op ondergelopen weilanden en sintelbanen weer vrij snel.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Henk » 03-02-2017 12:08

Alle berichten dat een winters hogedrukgebied boven de Noorse Zee of Scandinavie niet meer zou kunnen ten spijt, zien we nu toch al voor de 4e keer in 8 winters (2010, febr 2012, 2013 en 2017) dat het wel degelijk kan. Dat is gemiddeld 1 keer per 2 jaar. Misschien iets minder dan vroeger, maar of het een significante afname is denk ik niet.
Dat wil nog niet zeggen dat het ook gelijk goed raak is, maar de configuratie biedt wel degelijk mogelijkheden. Verder is het echt onjuist om te stellen dat het medio februari niet meer steenkoud kan zijn in ons land. Ook al neemt de kracht van de zon toe in deze maand, de lage watertemperaturen icm steenkoude lucht kunnen er voor zorgen dat februari met glans de koudste wintermaand kan zijn. Voor volgende week eerst nog even afwachten, maar het geheel ziet er momenteel kansrijk uit.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Ko » 03-02-2017 14:20

En nu zie ik dat de pluim er weer veel overtuigender uitziet dan gister. Hij zwalkt dagelijks wat heen en weer, hopelijk nu blijvend in het voordeel van de kou.

En tuurlijk kan februari nog steenkoud zijn. Helaas zijn zeer koude februari's op de vingers van een handje te tellen, de laatste 25 jaar. Gelukkig heb ik de koudste uit m'n leven meegemaakt in 1986, dus als het meezit kan dat nog steeds. Februari 1991 en 2012 kwamen daar het dichtstbij maar stelden vergeleken met 1986 minder voor.

Zelfs maart kan het nog volop winters zijn, anno 2013 zal lange tijd m'n favoriet blijven die erg koud en ook sneeuwrijk verliep.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie