Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gert » 13-01-2017 20:19

Ik ben benieuwd naar de ECMWF pluim. Misschien dat we daar nog wat hoop uit kunnen putten

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 13-01-2017 20:22

Veel scheelt het allemaal niet. Het hoog iets hoger dan is de wind aflandig.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Dick » 13-01-2017 20:26

Die hogedrukinvloed levert deze winter echt niks op. Enorm frustrerend is dat. Eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Ik voel veel voor een verlate winterslaap. Maak me in april maar weer wakker als het lente is. :roll:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerben » 13-01-2017 20:40

Eerst 2 sneeuwrijke dagen Dick. Sneeuw moet morgen maar eens flink uithalen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-01-2017 21:28

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 13-01-2017 22:06

Pure regenbuien in het afgelopen uur te Rijen. Dat wil zeggen ook geen dakraamsneeuw.

De weerkaarten van ec hebben na het weekend de wind er grotendeels uit. Gelukkig geen schrale oosten winden week voor de boeg. Zo'n droge vorstperiode zonder sneeuwdek en met weinig kans op rijpvorming of ruige vorstaanslag vind ik altijd een sneu weertype. Soms hoeven we bij oosten winden niet eens de autoruiten te krabben.

Vanuit. de huiskamer wil ik wel kunnen zien dat het winters is buiten. ;)

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

uitzakken

Bericht door Willem » 13-01-2017 23:09

Er is blijkens veel van jullie reacties niet veel fiducie in de lange-termijn weerkaarten.
Niet zo gek, want een (op halfrond-schaal) miniscuul verschil in zuidwaarts uitzakken van De Rug maakt voor ons winterliefhebbers nogal een verschil !
Wel of geen warme bovenkamer, met alle ellende van stagnatie van de winter.
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar voor volgende week (22 ste) heb ik maar weer eens naar de grote lijnen (de golven in) van de straalstroom gekeken.
En daaruit maak ik voorzichtig (!) op dat het zwaartepunt van 'ons' Hoog dan op ca. 20 gr Oost (ergens boven Polen) komt.
Ergens op 20 gr West (breedte Spanje/Marokko) zou een Laag warmte omhoog gaan zitten te pompen.
Maar in de regio Groenland is toch ook wel een tendens van een nieuwe rug en niet perse een sterke depressie, die alle kou weer helemaal weg veegt.
Helaas, mooier (minder vaag) kan ik het niet maken, maar echt pittige kou lijkt er niet in te zitten.
Echter, waar het ijs rond midden volgende week dik genoeg wordt, gaat het wel een aantal dagen mee (zoals na de 11-steden van januari 1997).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerard » 14-01-2017 00:03

Eigenlijk wordt het in heel Europa winterweer behalve in de kustregio aan de Noordzee, zoals zo vaak de laatste jaren het geval is geweest. Het binnenland doet nog wel wat mee. Het meteodiagram voor Alkmaar van GFS doet niet veel meer dan enkele nachtvorsten. Zelfs de meeuw komt hier dan niet op zonder natte poten op het ijs. Hopelijk heeft de Russische weerdienst het bij het goede eind met hun model.

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 14-01-2017 07:59

Het gaat allemaal (zoals zo vaak) weer met een sisser aflopen volgende week.
Even wat kouder met enkele matige vorstnachten. Voor de echte schaatscracks veel te weinig.
De critici omtrent de lange termijn verwachtingen krijgen waarschijnlijk gelijk.
Het hogedrukgebied dat ons de winter goed in het zadel moest brengen zakt veel te zuidelijk uit.
De vorst zet dus niet echt door voor wat langere duur...
We moeten inderdaad niet verder kijken dan onze neus lang is zei wijlen Jan Pelleboer altijd.
Hij had en heeft nog steeds gelijk...3 tot 5 dagen is de max...

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2017 08:39

Tussen een complex lagedruksysteem boven Noord-Europa en een hogedrukgebied ten noordoosten van de Azoren, wordt vandaag opnieuw onstabiele polaire lucht naar ons land getransporteerd. Dat gebeurt met een noordwestelijke stroming. In de stroming zijn enkele (hoogte)storingen actief. Daardoor een grote kans op winterse buien die soms van onweer vergezeld kunnen gaan. Vooral vanochtend zijn er echter ook enkele opklaringen. Tijdens pittigere buien kan het glad zijn door sneeuw of hagel op het wegdek. De wind waait uit het westen tot noordwesten en is matig boven land, aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. De maximumtemperatuur komt uit op 4 tot 5 graden. In buien kan het afkoelen tot aan het vriespunt.
Aan het eind van vrijdagmiddag en vrijdagavond rapporteerden Hoek van Holland en Lauwersoog enige tijd noordwesterstorm met uitschieters tot rond 100 km/uur. IJmuiden kwam met een schuiver van 111 km/uur op de proppen, maar deze windsnelheid moet nog worden bevestigd.

In de nacht naar zondag is er nog steeds kans op een winterse bui. In het binnenland valt eventuele neerslag in de vorm van sneeuw. Mede dankzij een verdere afname van de wind kan het kwik in het oosten en zuidoosten tijdens opklaringen wegzakken naar -3º. Ligt er sneeuw, dan zijn lagere minima mogelijk.
Zondag overdag komt de zon er nu en dan aan te pas, maar er kan ook een enkele winterse bui vallen. Later op de dag neemt de bewolking toe en in het westen en vooral zuidwesten kan het tot wat neerslag (regen en/of natte sneeuw) komen. Bewolking en neerslag hangen samen met een warmtefrontafloper ter hoogte van de Engelse oostkust. De maxima lopen uiteen tussen 2 en 5 graden en de zwakke tot matige wind krimpt naar het zuidwesten.

Bericht van Jan. Ik plaats het even omdat ik zoiets leuk vind om later nog eens terug te lezen.
John schreef:Pure regenbuien in het afgelopen uur te Rijen. Dat wil zeggen ook geen dakraamsneeuw.

De weerkaarten van ec hebben na het weekend de wind er grotendeels uit. Gelukkig geen schrale oosten winden week voor de boeg. Zo'n droge vorstperiode zonder sneeuwdek en met weinig kans op rijpvorming of ruige vorstaanslag vind ik altijd een sneu weertype. Soms hoeven we bij oosten winden niet eens de autoruiten te krabben.

Vanuit. de huiskamer wil ik wel kunnen zien dat het winters is buiten. ;)


Hoe lang is het wel niet geleden dat we zo'n weertype hadden? Vanuit dat opzicht alleen al kan ik zo'n setting wel waarderen. Ik snap je dynamische weertype voorkeur (vandaag is boeiender!), maar voor de schaatsers is het een flinke domper. Al dan niet opgehitst door de weerdames en mannen.

Het gaat de komende week om kleine verschillen die bepalend kunnen zijn. Als het hoog iets gunstiger ligt, kan de wind aflandig zijn.

@ Hans. Ik denk dat je gerust naar de periode 6-10 dagen kunt kijken. En daar iets over kan zeggen. De EC ENS en/of gemiddelde kaart erbij pakken is normaal gesproken echt wel indicatief. Details zijn natuurlijk wel te moeilijk.

Deze setting was precair. Vanuit een log hoog naar een Scandihoog. In een winter die uitblinkt in mislukte hogen en waarbij EC gebreken heeft en de neiging heeft te noordelijk 'uit te slaan'. Dat schept weinig vertrouwen. Dat is hier ook aangegeven.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 14-01-2017 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie