Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Ko » 29-12-2016 00:32

Sorry maar ik blijf je reactie overdreven vinden. Snap je punt ook niet zo. Iedereen weet toch dat vuurwerk tijdens de jaarwisseling mist veroorzaakt? Iedereen weet dan toch al vele decennia lang dat je tussen twaalf en een voorzichtig moet rijden? Als je alles dicht houdt dan komt er geen vuurwerkstof of gif binnen, tenzij bij slechte isolatie. Heb jij weleens in het nieuws gehoord of gelezen dat er door de Nieuwjaars vuurwerk massale vogelsterfte heeft plaatsgevonden? En denk ook eens aan die formule 1 races of andere vervuilde dingen die meer fijn stof in de lucht werpen dan dat ene uurtje vuurwerk per jaar in de Nieuwjaarsnacht. Tja en als je verder met ALLES rekening moet houden qua veiligheid en voor ieders welzijn kun je beter stoppen met leven.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerard » 29-12-2016 00:45

Misschien had ik moeten schrijven dat ik beroepshalve alles van fijnstof afweet en dat ik daarom kan beoordelen dat jouw reactie kant noch wal raakt. Een Formule 1 race is qua verontreiniging onvergelijkbaar met alle troep die tijdens de jaarwisseling de lucht ingaat, neem dat nou maar van mij aan. En vogels zullen niet direct sterven tenzij ze ergens tegenaan vliegen door schrik of desoriëntatie. Het gaat om onnodig verlies aan opgeslagen energie en dat kan zich later wreken als de winter wel strenger wordt.
Ik laat het er verder bij, want discussie hierover is niet zo zinvol.
Bovendien is dit als eerste een winterdraadje en geen luchtkwaliteitsdraadje ook al zijn weer en luchtkwaliteit sterk verweven met elkaar, winterweer is hier het topic.
Ik zou zeggen: geniet van het uitzicht Ko.;)
Laatst gewijzigd door Gerard op 29-12-2016 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Roland
Berichten: 42
Lid geworden op: 31-12-2009

Winter in Nederland

Bericht door Roland » 29-12-2016 08:31

Eendagsvliegen #John, ja dat is zeker zo als we terugkijken naar december want die kansen voor de winter waren er wel. Vooruit kijken heeft meer zin want de blokkade die volgend weekend gaat ontstaan tot aan Groenland aan toe heeft m.i. wel een tijdelijke kans van slagen. Zeker als de verbinding gemaakt wordt met het Siberisch hoog. Ik vraag me wel af of iemand weet of de huidige weermodellen de aanwezige sneeuw ook meenemen in de berekening van de verwachte temperaturen.
Laatst gewijzigd door Roland op 29-12-2016 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Ko » 29-12-2016 08:33

Over de winter zijn we snel uitgesproken, die is en blijft slecht. De eerste ijsdag dit winterseizoen moet voor mij nog komen. December heeft niks meer opgeleverd dus 2016 scoort maar 1 schamele ijsdag. Ook het nieuwe jaar voorlopig niks. Wat ik al schreef, de eerste winterhelft kan afgeschreven worden. En in de tweede fase verwacht ik er ook niet veel van. Het is wachten op gunstigere tijden.
Laatst gewijzigd door Ko op 29-12-2016 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerard » 29-12-2016 09:01

Toch zie ik wel veel overeenkomsten met de winter van '62-'63 qua verplaatsing van luchtdruksystemen. Het is even wachten op het beter opkomen van het Groenlandhoog en het verder verminderen van het Azorenhoog. Zoals Roland al opmerkt kan dat gestalte krijgen komend weekeinde.
Een snelle inval van koude lucht op hoogte uit het hoge noorden en dan de vorming van een sneeuwdek in het grootste deel van West-Europa zou wel helpen voor het nog stagnanter worden van de plaklaag onder de continu aanschuivende hogedrukgebieden. Land-zeecirculatie draagt dan weer bij aan het lokale vriesweer.
En zo speculeren we er maar wat op los....

Hans
Berichten: 1742
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 29-12-2016 09:07

Mooie winterse ochtend momenteel (minimum -3). Toch genieten hier in het enschedese..
Volgende week in het nieuwe jaar zien we een aanvoer van lucht uit wat hogere breedte met een NW-stroming. Niet al te hoge temperaturen meer, eerder wat normalere.
Als er neerslag valt, en dat zou kunnen natuurlijk kan het soms ook wat natte sneeuw zijn met wat geluk en afhankelijk welk tijdstip. Ons maar niet rijk rekenen op dat gebied.
Ook later in de periode lijkt hogedruk Atl. oceaan toch een voorkeurspositie te hebben..

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Dick » 29-12-2016 09:17

Met een enkel, schamel nachtvorstje en mogelijk wat 'natte flatsen' aan het nieuwe jaar beginnen. Die hogedrukpan tovert voorlopig geen stevige winterkost tevoorschijn, maar een slappe hap. Om de rijdende rechter maar te citeren: "daar moet u het mee doen en zo zit het" :(
Toch voel ik me geïnspireerd om hier een column over te schrijven, voor de vrije artikelen op deze site. Om dat ei, dat een beetje dwars zit, kwijt te raken zeg maar:mrgreen:

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 29-12-2016 09:45

Afbeelding

Behoorlijk koude nacht. Hellmannen!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerben » 29-12-2016 10:04

Laatst gewijzigd door Gerben op 29-12-2016 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 29-12-2016 10:49

Winters beeld buiten: mist met rijp, na minimaal -4 graden.

Het zijn sinds eind november telkens een of enkele dagen met uitstralingscondities onder de vleugels van hogedruk, bij een zwakke continentale aanvoer, die voor een wat winters gevoel zorgen.

Verder staat er tot en met de eerste week van januari 2017 weinig bijzonders te gebeuren. Koudere noordelijk lucht op 2 januari binnenkomend, is al weer op 4 januari vertrokken.

Bovendien merken we op grondniveau niet veel van de koudere bovenlucht zolang de aanvoer van over zee komt en er wind blijft staan.

De dans der hogedruk blijft trendmatig rondom onze breedtegraad.

Gekeken naar 7-9 januari dan zien we een herhaling van zetten. We een portie koudere noordelijke lucht op hoogte aan de oostflank van een Atlantisch hoog.
Echter ook dan zie ik gewoon een doorstroomde rug in de bovenlucht. Naarmate de prognoses dichterbij komen, zal ook deze rug afvlakken en het hoog aan de grond zich meer naar onze breedtegraad verplaatsen.
De aanvoer zal daarmee van noord terug naar noordwest tot west tenderen.
Laatst gewijzigd door John op 29-12-2016 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie