Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-12-2016 12:18

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 17-12-2016 12:35

Sebastiaan schreef:Ben het toch niet helemaal met je eens. Adrie heeft altijd aangegeven dat ons weer in het westen wordt gemaakt.Dus we kunnen wel naar het oosten kijken. Maar veel belangrijker zijn de ontwikkelingen op de Atl. Oceaan. Retrorus heeft alles te maken met nieuwe WA aan de westflank van het hoog.


Zeker, hogedrukgebieden die zich tegendraads lijken te verplaatsen worden in feite 'gevoed' door een nieuwe opgeworpen rug in de bovenlucht boven de oceaan. Denk je ook niet dat in de bovenstaande voorbeelden de hogedruksystemen ontstaan zijn vanuit een gunstig uitgevallen bovenluchtrug vanaf de Atlantische oceaan?

Het een sluit het ander niet uit. Als er vanuit het noordoosten van Europa beweging in de luchtstroom zit in zuidwaartse richting, dan kijk ik toch echt ook naar het oosten. ;):)

Enkel een krachtig opgeworpen rug op de oceaan is nog niet automatisch toereikend voor een winterperiode in Nederland. De drukverdeling boven het westen van Rusland speelt een belangrijke rol, niet noodzakelijk dynamisch als ontstaanswijze voor 'onze' ruggen, maar wel als routeplanner voor uitstromende vrieskou richting Nederland.
Laatst gewijzigd door John op 17-12-2016 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Paul » 17-12-2016 13:47

Zacht winterweer wordt gefaciliteerd door het ontbreken van substantiële Siberische kou.

Dan heb ik het niet over lichte of matige vorst, zelfs niet over wat wij noemen strenge vorst, ik vind het onbegrijpelijk dat ik daarover moet uitweiden.

Voor alle duidelijkheid: het gaat mij over temperaturen onder normaal.

Ik heb hier ter illustratie het temperatuurplaatje van de afgelopen winter geplaatst.

Afbeelding

2007 en 2008 passen ook in dit plaatje, evenals 2014 en 2015.

Koude winters in onze regio gaan vaak vergezeld van beneden normale temperaturen in Rusland, ik heb gecheckt voor 2010 t/m 2013, daar ging deze stelling iig op.

Wie dat verder wil kan het nazoeken in http://data.giss.nasa.gov/gistemp/maps/

Verder heb ik mij niet uitgelaten over de noodzaak van de aanwezigheid van een Russisch hogedrukgebied. Het kan in Rusland ook koud worden bij lage luchtdruk, dat werkt indirect op dezelfde wijze uit.

Komt het weer in Nederland dan niet van het westen? Ja, maar dat is niet het hele verhaal. Alles hangt in de meteorologie met elkaar samen. Als een vlinder een depressie in de tropen op de oceaan kan veroorzaken, dan kan Russische kou, direct of indirect ook depressies op de oceaan afremmen, of laten afbuigen, of in de Middellandse Zee laten duiken. Over het verschil in kansen zal ik mij maar niet uitlaten.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Daniël » 17-12-2016 17:09

Gerben schreef:Het is een beetje een repeterend weertype. Telkens als de oceaan lijkt te winnen ontstaat er opnieuw een hogedrukgebied op de verkeerde plek. Maar goed, alles beter dan een bulderende WC.


Een denderende WC met veel regen is wat de natuur wel nodig heeft, gezien de droogte in de afgelopen september en oktober. Anders zit de natuur en landbouw met watertekorten in het komende voorjaar. En een WC geeft veel meer afwisseling en mooie buiensituaties dan het huidige, sombere soepkippenweer. Bovendien vergroot dit sombere weer ook nog de kans op winterdepressies voor diegenen die daar gevoelig voor zijn.
Laatst gewijzigd door Daniël op 17-12-2016 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 17-12-2016 17:35

@ Paul: dank voor de link.

Ik heb te veel gezocht achter je berichtgeving door er drukverdelingen bij te betrekken. Uit de link begrijp ik dat het jou slechts gaat om de vaststelling: dat koude winters in onze regio gaan vaak vergezeld van beneden normale temperaturen in Rusland,

En bij het napluizen van meer situaties uit het verleden komt dat gegeven inderdaad terug.
Laatst gewijzigd door John op 17-12-2016 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Paul » 17-12-2016 17:52

John schreef:Uit de link begrijp ik dat het jou slechts gaat om de vaststelling: dat koude winters in onze regio gaan vaak vergezeld van beneden normale temperaturen in Rusland,

En bij het napluizen van meer situaties uit het verleden komt dat gegeven inderdaad terug.


Dat is het precies, goed omschreven.
Laatst gewijzigd door Paul op 17-12-2016 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Dick » 18-12-2016 10:10

Nou John, ik heb die kaartjes van historische koude-invallen gekopieerd en op mijn facebookpagina geplaatst. Voor de liefhebbers zeg maar 😉

Hans
Berichten: 1734
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 18-12-2016 10:16

Ik ben persoonlijk wel klaar met deze winter! Vanmorgen de kaarten weer bekeken (incl. de ensemblekaarten). Laat er dan maar een flinke depressie-aanval komen met veel dynamischer weer! De ZW-stromingen gaan hoogtij vieren, is ook niet zo gek, dan gebeurt er in ieder geval weer wat...
Ik weet, de winter duurt nog tot half maart, maar ik begin het vertrouwen ernstig te verliezen...
Volgende week in ieder geval even wat minder zacht met mischien een paar lichte vorstnachten.
een kinderhand is gauw gevuld..

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 18-12-2016 11:07

Het is inderdaad doorbijten, Hans en flink doorbijten ook voor de liefhebbers van winters weer.
Laatst gewijzigd door John op 18-12-2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 18-12-2016 11:29

Paul schreef:
John schreef:Uit de link begrijp ik dat het jou slechts gaat om de vaststelling: dat koude winters in onze regio gaan vaak vergezeld van beneden normale temperaturen in Rusland,

En bij het napluizen van meer situaties uit het verleden komt dat gegeven inderdaad terug.


Dat is het precies, goed omschreven.


Mooi zo.

Dan blijven er voor mij nog mijmeringen over naar aanleiding van je opmerking: Zacht winterweer wordt gefaciliteerd door het ontbreken van substantiële Siberische kou.


Als dit zo is, dan verwacht ik dus eerst het ontbreken van substantiële Siberische kou en daarna zacht winterweer bij ons?

Ik ben opgevoed met het idee dat een besneeuwd en koud Europa helpend is voor continuering van winterweer in onze omgeving doordat de de westcirculatie aan banden worden gelegd, warmbloedige depressies lopen vast boven het koude besneeuwde continent.
In de praktijk is het toch vaak anders gegaan.
Dikke pakken sneeuw die als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Laatst gewijzigd door John op 18-12-2016 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie