koudeput Twente

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Erik
Berichten: 8
Lid geworden op: 31-12-2009

koudeput Twente

Bericht door Erik » 11-08-2016 12:44

Kan iemand mij ervan overtuigen dat het meetstation in Twente representatief is? Daar zijn de bodemtemperaturen altijd het laagst. is het wel representatief? In de mergelgroeven van Winterswijk was het vannacht vast nog kouder. Maar ik wil de waarnemer niet tekort doen. Ben benieuwd!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: koudeput Twente

Bericht door Dick » 11-08-2016 20:46

Tja, dat is een telkens terugkerende vraag. Het is ook niet van vandaag of gisteren. Denk aan dat 'roemruchte' landelijk septemberrecord van -3,5 C gemeten op vliegveld Twenthe op 20 september 1965 (de nacht dat ik geboren werd). Twent(h)e lijkt inderdaad een soort van koudeput te zijn, ook op normale waarnemingshoogte.
Laatst gewijzigd door Dick op 11-08-2016 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: koudeput Twente

Bericht door Hans » 11-08-2016 21:16

Ik denk dat Twente niet alleen een koudeput is, ook tussen Ede en Deelen komt soms in juli en/of augustus nachtvorst voor, terwijl dat volgens sommigen niet zou kunnen. Maar nooit eerder gemeten is niet hetzelfde als nooit eerder voorgekomen. Op een bekende radiozender werd om 8 uur bij het nieuws verteld hoe bijzonder het volgens WeerOnLine in Twente was. Een half uur later werd het bijzondere door PP volledig onderuit gehaald. Overigens staat op WetterOnLine.de een foto van bevroren autoruiten in het Sauerland.
Laatst gewijzigd door Hans op 28-08-2016 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie