.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Ko » 30-11-2016 18:53

Betreft november: ik vond het geen supermaand. De gemiddeld koude maand is mooi, alleen snap ik alle verdere commotie eromheen niet zo. Zo erg koud was het nu ook weer niet. Sneeuw viel er al helemaal niet en er waren ook geen ijsdagen te bewonderen. Vooral dit laatste is voor mij toch wel een voornaam iets om een maand als november te laten slagen, zoals vooral in 1993 en 1998 gebeurde.

Voor de laatste koude november hoef ik maar zes jaar terug. In 2010 had ik ook een november van 5,4 graden, zo'n beetje hetzelfde als waar ik nu op uit zal komen. Dus snap ik ook niet zo waarom men spreekt over de koudste november van deze eeuw en de koudste sinds 1998. Het is maar zes jaar geleden voor mij. Tevens had november 2010 wel 2 ijsdagen, nu was m'n laagste max temp maar +4 graden op meerdere dagen. Dat geeft toch een heel andere kijk en beleving.

De 21ste was de neerslag al bepaald want daarna viel er geen druppel meer. Toch nog 115 mm weten te scoren. Helaas vooral nachtelijke regen dat was jammer. Ook was november veel te zonnig en was behoorlijk gevaarlijk in het verkeer, waar ik hier verschillende auto's op elkaar zag klappen door de haakse verblindende zon. Zouden ze ook voor mogen waarschuwen met code geel, want van het een op het andere moment zie je gewoon bijna niks meer.

Voor mij blijft november 1998 voorlopig nog bovenaan staan van grootste plezier, zowel vorst- als ijdagen en enkele dagen veel sneeuw en sneeuwdekdagen. Uiteraard ook november 1993 met nog meer ijsdagen en sneeuwval toen op de 30ste.
Laatst gewijzigd door Ko op 30-11-2016 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2016

Bericht door Gerard » 30-11-2016 22:03

We sluiten de herfst af en gaan verder met de winter, het zal hier rustig worden, de bladeren zijn neergestreken op het vochtige land, de winter neemt ze nu ter hand. Ze worden verteerd met vocht schimmel en vorst en verdwijnen zo stilaan in de aard haar korst.

Plaats reactie