.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Ko » 31-08-2016 17:49

Vergeet betreft oktober ook de zeer koude van 1992 niet. Die was bij mij hier maar iets minder koud dan oktober 2003. Ach ja de herfst kan alle kanten op. Voor mij in elk geval meer afwisseling dan de zomer.
Laatst gewijzigd door Ko op 31-08-2016 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2016

Bericht door John » 31-08-2016 18:07

Ik ben oktober 1992 niet vergeten, maar die had niet echt interessante winterse verschijnselen. Slechts 2 vorstdagen tegen 8 in oktober 2003 en daar zaten ook dagen tussen met een serieus aantal graden vorst en toplaag grond daadwerkelijk bevroren.

Ik vind het grappig dat jij de herfst ziet als een seizoen met in elk geval meer afwisseling dan de zomer.
Ik denk dan: hoezo??
Ook dan kunnen er gewoon veel dagen zon zijn, droog weer, weinig wind, weer geen mist, elke dag te hoge maxima, kleine onweerskans, etc...

Kijk je reacties maar eens na bij vorige herfstseizoenen. ;)

De herfst is helemaal niet gebonden aan wolken, wind, regen en koel weer. Dat is een oud en hardnekkig concept, dat weinig ondersteund wordt door de metingen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Gerben » 31-08-2016 18:16

John schreef:

Klein kunstje om te zeggen dat ook herfst 2016 met een bovennormale temperatuur in de boeken komt. September wordt in elk geval ruim te warm. Dat wil zeggen minstens een volle graad, maar ik denk eerder 1,5 tot 2 graden.


Hoe wordt de winter John?:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gerben op 31-08-2016 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Ko » 01-09-2016 09:13

John schreef:Ik ben oktober 1992 niet vergeten, maar die had niet echt interessante winterse verschijnselen. Slechts 2 vorstdagen tegen 8 in oktober 2003 en daar zaten ook dagen tussen met een serieus aantal graden vorst en toplaag grond daadwerkelijk bevroren.

Ik vind het grappig dat jij de herfst ziet als een seizoen met in elk geval meer afwisseling dan de zomer.
Ik denk dan: hoezo??
Ook dan kunnen er gewoon veel dagen zon zijn, droog weer, weinig wind, weer geen mist, elke dag te hoge maxima, kleine onweerskans, etc...

Kijk je reacties maar eens na bij vorige herfstseizoenen. ;)

De herfst is helemaal niet gebonden aan wolken, wind, regen en koel weer. Dat is een oud en hardnekkig concept, dat weinig ondersteund wordt door de metingen.


Klopt allemaal, ik ga het even toelichten.

Het is vooral dankzij vorig jaar. September 2015 bracht hier vrijwel geen 20 graden, als geheel ook een koele maand. Zo ook oktober vorig jaar, met bovendien een zeer sombere periode en dus ook een sombere oktober als geheel. Dit soort maanden zie je in de zomer tegenwoordig nooit meer, uitgezonderd 2011.

Het is ook de verademing dat de dagen snel korter worden en dus de donker gaat overheersen. Toch komen (zeer) natte maanden ook regelmatig tot vaak voor in de herfst. En een (zeer) koud maandgemiddelde vind ik voornamer dan wat er eventueel in een maand zelf gebeurt. Dus oktober 1992 staat bij mij hoog aangeschreven omdat het maandgemiddelde zo laag scoorde, ondanks de weinige vorstdagen en andere elementen die er weinig of niet waren. In elk geval wel lage temperaturen en dat is voor mij voldoende. Zo ook vele maanden in het koude jaar 1996 die in principe saai verliepen door zon en droogtes maar wel lage temps.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Yann » 01-09-2016 13:05

Tenzij het over 10 à 15 dagen heel sterk gaat afkoelen, wordt deze september ongetwijfeld (veel) te warm. Wat nazomers weer met mate kan ik best appreciëren, maar het moet geen drie maanden of langer aan een stuk duren. Wie herinnert zich nog het tijdvak september 2006 tot en met juni 2007? 10 opeenvolgende maanden waren warmer dan gemiddeld. Achtereenvolgens sneuvelden het record van het warmste najaar, de warmste winter en het warmste voorjaar ooit. Diverse maandrecords werden gebroken. In april 2007 was het gewoon zomer, geen lente meer. Zou een dergelijke periode zich volledig binnen een kalenderjaar hebben voorgedaan, dan had dat gemakkelijk een jaartemperatuurrecord kunnen opleveren dat ondanks een opwarmend klimaat misschien wel een eeuw zou kunnen standhouden. In die tijd had ik nooit durven vermoeden dat een zo koud tijdvak als de eerste helft van 2013 nog mogelijk was. Staan we aan het begin van een nieuwe dergelijke temperatuursontsporing? Hoop het echt niet!
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2016

Bericht door Sebastiaan » 01-09-2016 13:40

Brengt september veel hogedruk, dan wordt de winter ruk :mrgreen:

Warme vooruitzichten voor na het weekend. Dat spreekt me erg aan in deze tijd van het jaar. Je brandt niet weg in de zon!

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Ko » 01-09-2016 16:43

Sebastiaan schreef:Je brandt niet weg in de zon!


Nou, 's middags is 't nog steeds onaangenaam. 's Morgens en vanaf zonsondergang is het te doen. Over 'ruk' gesproken, wat is het ineens toch weer een belabberde weerperiode. Weer typisch zo'n zomer waar geen eind aan komt bah, had echt iets anders gehoopt sinds begin augustus.

September kan ik voor mezelf ook al grotendeels afschrijven, ondanks het nu nog maar 1 september is haha. Maar een eenmaal ingezet hardnekkig weerpatroon kan wel 4-6 weken aanhouden. Nou, vanaf half augustus ontspoorde de boel, dat duurt dan nog tot begin oktober. Van de lagere zonnestand merk je met dit soort warme weer echt niks van. Steeds iets vroeger donker 's avonds is nog het fijnste voordeel.
Laatst gewijzigd door Ko op 01-09-2016 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2016

Bericht door John » 01-09-2016 18:00

De uitvoer toont zich weer meer en meer in lijn met het al eerder door mij vermelde algemene beeld dat we het voorlopig tot half september te warm houden. Meestal in het speelveld 21-27 graden maximaal. Dus ruim boven de norm. Eerder noemde ik 22-18 graden als speelveld voor het midden van Brabant. Nou, veel scheelt het allemaal niet.

En inderdaad, Ko, ook ik laat mij de laatste decennia steeds meer leiden door het gegeven weerpatronen meer de neiging hebben zich weken en weken te handhaven.

Met Yann hoop ik ook dat we voor de rest van deze herfst toch een geleidelijke normalisatie zien, waarin het gewoon elke week een beetje kouder wordt, zoals verwacht mag worden van een normale, gemiddeld verlopende herfst.

Vorig jaar was een drama: november en december. Er zat geen enkele aan het jaargetijde gekoppelde ontwikkeling in het weer.
Het was lauw en het bleef lauw. Jassen konden uit in de middag op straat, met de zon erbij, in december. Dat wil ik niet nog een keer.
Laatst gewijzigd door John op 01-09-2016 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 01-09-2016 18:29

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2016

Bericht door Sebastiaan » 01-09-2016 18:54

Oh. Nog dit. De EC oper ging vanmorgen voor drie tropische dagen. Vanaf 1901 tot nu toe zijn er drie tropische dagen in september geweest....daaruit blijkt hoe bizar de uitdraai was en ook hoe klein de kans dat het uitkomt (nog afgezien van de termijn).

Ko schreef:
Sebastiaan schreef:Je brandt niet weg in de zon!


September kan ik voor mezelf ook al grotendeels afschrijven, ondanks het nu nog maar 1 september is haha. Maar een eenmaal ingezet hardnekkig weerpatroon kan wel 4-6 weken aanhouden. Nou, vanaf half augustus ontspoorde de boel, dat duurt dan nog tot begin oktober. Van de lagere zonnestand merk je met dit soort warme weer echt niks van. Steeds iets vroeger donker 's avonds is nog het fijnste voordeel.


Ja, waar zijn de depressietreinen gebleven in september? Soms ging het al vanaf 20 augustus flink tekeer. Bijv. augustus 1868.

Plaats reactie