Hagel: recordgrootte?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 514

Hagel: recordgrootte?

Bericht door Oud-forumlid » 24-06-2016 20:11

Het is gisteren in het oosten van Noord Brabant behoorlijk "los" gegaan. Hagelstenen van — naar verluidt — 7 à 10 cm.

Ik kan mij het geval van 6 juni 1998 bij Elburg nog herinneren. Daar vielen toen hagelstenen van maximaal 7 à 8 cm. Er sneuvelden - letterlijk! - een paar zwanen, en ook hier gingen er heel wat dakpannen aan diggelen.

Ik vraag mij af in hoeverre er gisteren van een record sprake is geweest.

Wellicht hebben sommigen van ons daar een overzicht van, en kunnen die er hun licht over laten schijnen.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 04-09-2016 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Gerben » 24-06-2016 20:17

Evert schreef:Het is gisteren in het oosten van Noord Brabant behoorlijk "los" gegaan. Hagelstenen van — naar verluidt — 7 à 10 cm.

Ik kan mij het geval van 6 juni 1998 bij Elburg nog herinneren. Daar vielen toen hagelstenen van maximaal 7 à 8 cm. Er sneuvelden - letterlijk! - een paar zwanen, en ook hier gingen er heel wat dakpannen aan diggelen.

Ik vraag mij af in hoeverre er gisteren van een record sprake is geweest.

Wellicht hebben sommigen van ons daar een overzicht van, en kunnen die er hun licht over laten schijnen.

Mazzel & broge, Evert



Grootste hagelstenen van de laatste 25 jaar. Wel recordhoge dauwpunten.

http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/zware-onweersbuien-op-22-en-23-juni-vol-extremen

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Edward » 24-06-2016 23:15

De nachtelijke buien in Rotterdam hadden precies de verkeerde dag uitgekozen: 45 mm in een paar uur, 21 mm in 10 minuten (etmaalsom 48 mm), als ik vier dagen veldwerk in Noord-Nederland moet doen. Jammer, gemist. De wolkenpartijen zagen er op de foto's erg mooi uit, boven de thuisregio. De enige wolkbreuk die ik ooit heb gemeten, eerdere etmaalsommen in mijn meetreeks waren twee maal hoger met 67 en 72 mm (toenmalige VWK 18-18 UTC etmalen) aan langdurige regenval zonder wolkbreuk. We hebben wel een mooie situatie gehad, maar met gebrekkig internet heb ik helaas het meeste gemist. Statistisch ook meteen duidelijk dat de data van het bliksemmeetnet dat er nu is niet direct te vergelijken zijn met die van het eerdere meetnet. Er kunnen veel verschillende (deel-)oorzaken zijn.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Vincent » 25-06-2016 00:31

Nou ja, gisteravond rond kwart over 8 zag ik vanuit het ZW een gevaarte naderen dat ik tot dan toe alleen van plaatjes uit de VS kende (nee, niet de film "Independence Day", al had het ding er wel wat van weg). Ook opvallend waren daarbij de lange bliksemschichten die vaak tot ver voor de neerslagkern uit insloegen. Dit alles in een bijzonder vochtige en dus zeer drukkende atmosfeer (Td tegen de 25°C!). Gelukkig trok het zwaarste gedeelte van deze enorme supercell uiteindelijk ten zuiden langs (dat was dus de hagelkern) en kregen we hier alleen het staartje over ons heen, wat wel erg leuk was om mee te maken (stroboscoopachtig hoogte-onweer en eventjes ook harde regen). Vervolgens heeft het hier nog urenlang bijna continu geonweerd (wel zonder de scherpe randjes van de eerste bui).

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door John » 25-06-2016 11:59

Onderstaande is te vinden via de link die die Gerben aangeeft.

23-06-2016:
Op een flink aantal plaatsen viel hagel met een doorsnede van 4-6 centimeter. Lokaal zijn zelfs stenen gevallen met een doorsnede van 7-10 centimeter. Daarmee behoren deze stenen tot de grootste die de afgelopen 25 jaar in Nederland zijn waargenomen.23 juni 2016

Ik zal eens kijken wat ik nog heb aan overzichten van grote hagelstenen in Nederland.

In elk geval was de situatie van 6 juni 1998 minstens gelijkwaardig qua opgave van grootste stenen. meldingen tot 8-11 cm zijn gedaan. Hagel 6 cm en groter zijn die dag gemeld uit Rotterdam, Alblasserdam, Harderwijk, Zeewolde en Ermelo.

Hagelstenen werden ook toen vergeleken met tennisballen en voor het eerst hoorde ik grapefruit langskomen.

Dus de stenen van 23 juni 2016 en 6 juni 1998 behoren in elk geval tot de grootste die de afgelopen 25 jaar in Nederland zijn waargenomen.
De situatie van 6 juni 1998 betrof meer regio's en was algemener dus.

In Weerspiegel van juni 1996 staat een artikel over grote hagelstenen, met conclusies over voorkeursposities van hagelbuien van formaat.
In dit artikel staat een overzicht van meldingen van hagelstenen 4 cm of groter over de periode 1980-1996.
Allemaal meldingen toentertijd van 4 tot 5 cm. Een uitzondering: de nacht van 14 op 15 mei 1985 in de regio Oud Loosdrecht.
Van deze zware hagelval in de nanacht is een apart artikel verschenen. Bijzonder was dat het pas half mei was. Er werden stenen tot 6 cm gemeld.

In de Weerspiegel van november 1995 heb ik een artikel geschreven: Hagelstenen van formaat

Enkele bevindingen van toen:
Hagelstenen van formaat kunnen vallen gelijktijdig met (veel) regen in centrum van bui, maar ook als losse brokken vallen aan de rand van de bui. Ze zijn dan als het ware op grotere hoogte uit de stijgstroom geslingerd en vallen aan zijkant naar beneden.
Het gaat om jonge snel groeiende (gegroeide) buien die veel onderkoeld water bevatten. Buien van afstand met imposante ijskappen, die al enige tijd bestaan, leveren geen grote hagelstenen van 4 cm of meer.
Bij alle mij bekende meldingen van grote hagel gaat het om 'vers' noodweer, de buien ontstaan in de eigen regio of groeien er door tot volle wasdom. Dat was ook in de avond van 23 juni goed te zien op satelliet- en radarbeelden. De geboorte was nog boven het noorden van België, maar al doorschuivend naar het zuidoosten van Brabant groeiden enkele cellen tot grote hoogte. (aparte wolkentorens op de satelliet binnen groter buienclusters. Mede dankzij het tijdstip, lagere zonnestand, was dit fraai te zien.
Laatst gewijzigd door John op 04-09-2016 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Gerben » 25-06-2016 12:38

John,

"In elk geval was de situatie van 6 juni 1998 minstens gelijkwaardig qua opgave van grootste stenen. meldingen tot 8-11 cm zijn gedaan. Hagel 6 cm en groter zijn die dag gemeld uit Rotterdam, Alblasserdam, Harderwijk, Zeewolde en Ermelo"

Even wat nagezocht maar op 6 juni 1998 geen natte of warme voorgeschiedenis zoals nu in zuidoost Nederland. Dacht dat er een verband zou zijn. Toch gewoon iets atmosferisch...

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door John » 25-06-2016 12:41

Gerben schreef:John,

"In elk geval was de situatie van 6 juni 1998 minstens gelijkwaardig qua opgave van grootste stenen. meldingen tot 8-11 cm zijn gedaan. Hagel 6 cm en groter zijn die dag gemeld uit Rotterdam, Alblasserdam, Harderwijk, Zeewolde en Ermelo"

Even wat nagezocht maar op 6 juni 1998 geen natte of warme voorgeschiedenis zoals nu in zuidoost Nederland. Dacht dat er een verband zou zijn. Toch gewoon iets atmosferisch...


Maar die dag ook een zeer snelle ontwikkeling van gigantische wolkentorens. Dat is van wezenlijk belang natuurlijk. Enorme stijgsnelheden zijn nodig om hagelstenen tot 4 cm en nog groter in de lucht te houden totdat de zwaartekracht het wint en een einde aan de groei maakt.

Nog wat bijzondere meldingen uit het verleden.
15 juni 2001, Hoogeveen tot 5 cm. Veel meldingen van ovaal platte ijsbrokken.

Een situatie die er ook mag zijn, is Apeldoorn 23 juli 1996. Hagelstenen tot 6 cm. Grote hoeveelheden. Ook meldingen van 6 cm uit Beekbergen die dag.
Laatst gewijzigd door John op 25-06-2016 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Dick » 25-06-2016 12:51

Begin juni 1998 woonde ik in Heerjansdam, pal ten zuiden van Rotterdam. Daar ook zware hagel op de 6e, maar minder dan even verderop in de Alblasserwaard. Opvallend was verder de dichte mist 's morgens. Een oom en tante, toendertijd woonachtig in Alblasserdam, hadden te kampen met kapotgehagelde dakpannen. Bij mijn ouders in Nieuw Lekkerland was het zolderraampje gesneuveld en bij mijn vader op de volkstuin al het 'platte glas'. Veel mensen spraken over "een angstaanjagend gedruis" voordat de bui losbarstte. Veel meldingen ook over verbrijzelde autoruiten. Bij mijn oma kletterde het zo hard tegen de keukenraam dat ze van schrik in huilen uitbarstte.
Het dak van onze auto zag er uit als een poffertjespan, maar omdat het niet echt opviel hebben we het nooit laten repareren. De verzekering betaalde even goed gewoon uit, schade is schade.
Laatst gewijzigd door Dick op 25-06-2016 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Edward » 25-06-2016 15:30

We hebben op VWKweb ook deze pagina: https://www.vwkweb.nl/index.php?page=327
Daarin staat 9 cm vermeld als nationaal record. Deze lijst heeft als jongste datum 2005 en ik kan me niet herinneren dat er sindsdien grotere hagelstenen zijn geweest dan 5 of 6 cm op 25 en 26 mei 2009. Pieter Groenemeijer, die zelf meewerkt in ESTOFEX, heeft in hun ESWD 9 cm als maximale grootte ingevoerd voor Someren; 7,5 cm voor Asten en 7 cm voor Valkenswaard en Luyksgestel zijn (deels door anderen) ook in die database genoemd.
Laatst gewijzigd door Edward op 25-06-2016 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door John » 25-06-2016 17:44

Zo bekeken, dan blijven we dus 6-06-1998 houden als datum waarop de grootste hagelstenen in Nederland zijn voorgekomen.

Plaats reactie