.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-06-2016 20:57

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Bart » 09-06-2016 10:19

Sorry Ted en allen, ik had de link met opzet even onklaar gemaakt omdat er een fout in de tabel zat (de laatste kolom). Inmiddels hersteld en ik heb ook de gegevens van Groningen-Eelde toegevoegd.

Een link naar de herziene tabel:

http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/HerberekeningTemperatuurgegevens2016.xlsx

Overigens is er op de KNMI-site meer informatie te vinden, ook met tabellen met oude en nieuwe waarden en een toelichting bij de gebruikte procedure. Daar heb ik nog niet uitgebreid naar gekeken.

http://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/gemeten-reeksen.
Laatst gewijzigd door Bart op 09-06-2016 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 09-06-2016 18:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Dick » 11-06-2016 09:44

Als het om de systametiek van hittegolven gaat voel ik wel wat voor het Deense systeem. Daar hanteert men een gemiddelde over een aantal hoofdstations. In een reeks van vijf zomerse dagen moet de gemiddelde maximutemperatuur naar ik meen op 28 graden uitkomen. De focus ligt dus niet op een enkel hoofdstation, zoals in Nederland. Het aantal tropische dagen is ook niet direct van belang, behalve dan voor het opkrikken van het gemiddelde. Het appeleert ook meer aan het gevoel van de mensen die niet snappen dat een reeks van minstens vijf zomerse dagen, met twee tropische dagen en eenmaal een max. van 29,3 (ik noem maar een waarde) officieel géén hittegolf is. De Denen kennen ook een 'warmtegolf' met een lager gemiddeld maximum. Dat vind ik echt een charmant idee. Helaas weet ik het er fijne niet van, want kan het niet meer terugvinden op internet. Heb het een klein jaar geleden gelezen, toen ik op vakantie was in Ierland en Nederland zuchtte onder de hitte. In Ierland overigens is een reeks van vijf zomerse dagen op zich al voldoende om van een "hittegolf" te mogen spreken.
Ik zou niet willen pleiten voor de invoering van het 'Deense systeem' in ons land. Dan moet het KNMI opnieuw de hele boel omgooien. Als vingeroefening zou het wel aardig zijn. Gewoon om te zien wat er verandert aan de classificatie van de historische hiitegolven. Je zou verwachten dat de koele kuststations de hitte in het oosten des lands vaak compenseren. Alhoewel dat sterk afhankelijk is van de windrichting. Als de zeewind achterwege blijft kan het kwik aan de kust ook flink oplopen, zeker achter de duinen (Hoek van Holland!). Toch denk ik dat je, middelend over de hoofdstations, aardig in de buurt komt van De Bilt. Middelend haal je bovendien de gekke uitschieters eruit en doe je recht aan de metingen over het hele land worden verricht.
Laatst gewijzigd door Dick op 11-06-2016 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Vincent » 11-06-2016 15:08

Zie: www.weergegevens.nl/extremes_y.aspx?station=9999999&extreem=X_TX&order=1&country=3&iscomplete=True&include=True

Precies wat ik vorig jaar al vermoedde. Is het nu niet het perfecte moment om "Warnsveld" eindelijk voor eens en altijd te verwerpen?

En ook opvallend: het aantal dagen met ergens in Nederland een Tx van >35,0°C is volgens deze nieuwe gegevens overduidelijk sinds 2003 dramatisch toegenomen. Dus ook onze zomers zijn wel degelijk een flink stuk extremer geworden t.o.v. het "oude" klimaat.
Laatst gewijzigd door Vincent op 11-06-2016 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Gerben » 11-06-2016 21:32

Vincent schreef:Zie: www.weergegevens.nl/extremes_y.aspx?station=9999999&extreem=X_TX&order=1&country=3&iscomplete=True&include=True
Is het nu niet het perfecte moment om "Warnsveld" eindelijk voor eens en altijd te verwerpen?


Zag vorig jaar een fotootje van dat station. Weg met dat record van Warnsveld.
Geldt overigens ook voor alle minimumtemperaturen. Vooral in de winter. Door stadseffecten treden grote verschillen op!
Laatst gewijzigd door Gerben op 12-06-2016 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Sebastiaan » 12-06-2016 11:26

Ja, ik ben er ook voor. Bovendien past dat goed in ons opwarmende klimaat.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Paul » 12-06-2016 11:45

Zeg, weet iemand hier of het KNMI de enige was die met een pagode werkte? Hoeven alleen de Nederlandse temperaturen gehomogeniseerd te worden?

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Jaap » 13-06-2016 01:47

Dick, je gaat eerst dat andere systeem omarmen (wat ik ook al twee keer eerder noemde en wat jij het Deense systeem noemt), maar uiteindelijk zeg je, dat we het hier niet moeten toepassen, omdat dan alles weer omgegooid moet worden. Waarom niet? Met de huidige computermogelijkheden moet het niet al te moeilijk zijn en hoeft het ook niet lang te duren. De nu gedane herberekeningen geven een heleboel rumoer, dus ik zou zeggen: nu maar doorpakken en het afdoende oplossen.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Pagode

Bericht door Paul » 13-06-2016 09:39

In de stilte op mijn vraag meen ik het antwoord te vinden dat niet graag gegeven wordt. Het KNMI was het enige instituut dat met een pagode werkte. In de andere landen werkte men gewoon met een Stevenson weerhut. Is mijn vermoeden correct?

Op wiki is te lezen:

It was designed by Thomas Stevenson (1818–1887), a British civil engineer and father of the author Robert Louis Stevenson. Stevenson’s development of his small thermometer screen with double louvered walls on all sides and no floor was reported in 1864.[2] After comparisons with other screens in the UK, Stevenson’s original design was modified.[3] The modifications by Mawley of the Royal Meteorological Society in 1884 included a double roof, a floor with slanted boards, and a modification of the double louvers.[4] This design was adopted by the British Meteorological Office and eventually other national services such as Canada. The national services developed their own variations such as the single louvered Cotton Region design in the United States.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stevenson_screen

In 1884, als ik het goed interpreteer, werd de Stevenson weerhut al geïntroduceerd bij de metingen! Die methode is (met aanpassingen) door andere instituten overgenomen. Engeland, Canada en de VS hoeven dus niet drastisch te homogeniseren.
Blijft alleen de vraag hoe er in andere landen, Duitsland, België, Frankrijk om er maar een paar te noemen, gemeten werd. Vermoedelijk ook met een Stevenson hut, maar dat blijft (vooralsnog) een vermoeden.
Laatst gewijzigd door Paul op 13-06-2016 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie