Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 14-05-2016 09:14

Het gaat erom dat je niet zonder flink aangekleed zijn buiten kan verblijven, niet lekker in de zon liggen in een strandstoel of tuinstoel. Mensen willen nu van het buitenleven genieten zonder winterjas, na 7 maanden waarin dat niet kon. Heeft niets met mietjes te maken, heeft ermee te maken wat je mag verwachten in lente en zomer aan weersomstandigheden.
Gisteravond getennist, het trainingspak moest aanblijven, na afloop op het terras zitten met een drankje was onmogelijk bij het januariweer van onder de 10 graden en een gure koude noorden wind.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-05-2016 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 14-05-2016 10:16

Het zat al de hele week in de weersverwachting. Iedereen wist lang van tevoren dat het koud zou worden. Het kwam niet plots uit de lucht vallen.

Tja als we het over verwachtingspatronen gaan hebben ... afgelopen winter geen een keer fatsoenlijk winterweer geweest, december zelfs vorstloos waarbij het weer en de temperaturen thuis hoorden in het voorjaar.

Na een volle week (niet voorjaarsweer maar vol zomerweer) nog niet tevreden dan hadden de liefhebbers een last minute naar zuidelijke oorden kunnen boeken. Ze mogen nog blij wezen dat het deze Pinkster er niet volop bij regent want dat had ook gekund. Regelmatig stukken blauwe lucht en zon. In mei 2013 was het bijvoorbeeld 1 koude verregende maand.

Het weer gedraagt zich vaak tegendraads met regelmatig verschuivingen in de seizoenen. Dus herfstweer in de zomer, lente in de wintermaanden en kou in het voorjaar. Dat zou zeker iemand die het klimaat van de jaren 50 en 60 heeft meegemaakt toch wel moeten weten, met al die verregende koude zomermaanden van weleer.

Nog een groot verschil, het klimaat tussen de noordelijke kust of Brabant, zowel qua weer als temperatuur.
Laatst gewijzigd door Ko op 14-05-2016 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Lente 2016

Bericht door Richard » 14-05-2016 11:33

Waarom mogen mensen het niet warm hebben bij een graad of 8 boven de norm Gerard ? Jij hebt het blijkbaar koud bij een graad of 8 beneden de norm.
Heerlijk weer voor een flinke boswandeling waar het afgelopen week minder aangenaam voor was (minder tijd voor ook i.v.m. werk)
Ik heb echt geen winterjas nodig dit weekend.

Bekijk het eens positief, de airco in de caravan kan uit ;)
Laatst gewijzigd door Richard op 14-05-2016 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 14-05-2016 11:44

Nee het is lekker weer Richard, momenteel een bulderende wind bij 8.0 graden en smerige horizontale regen. Zeker aanlokkelijk vakantieweer! Afbeelding:roll:
Juist bij warm weer is een boswandeling aangenaam omdat het daar dan het koelste is, dus die redenering kan ik niet volgen.:P

Herstel 7.9 graden, zal me niet verbazen als er ook nog een hagelbui over trekt en vanavond of vannacht misschien nog een sneeuwbui.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-05-2016 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 14-05-2016 12:14

Ik snap Richard wel. Het is nu lekker beweegweer waarbij je niet gaat transpireren en zweterig zoals afgelopen week. In het bos is het inderdaad goed toeven maar om er te komen moet je weer door de hitte, heen- en terugreis. En dat kost ook tijd. En dat is inderdaad niet zomaar voor iedereen weggelegd vanwege werken.

Beste en makkelijkste plek voor mij is dan nu gewoon hier thuis met de airco, die vaak aan moest in middag en avond de afgelopen dagen. Die kan nu weer voorlopig uitblijven dus dat scheelt weer stroom, ook al is ie zeer energiezuinig. Om te werken mag het van mij sowieso onder de 20 graden blijven.
Laatst gewijzigd door Ko op 14-05-2016 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 14-05-2016 13:09

Milieuvandaal zou ik bijna denken, airco aan omdat het iets boven de 20 graden is. Of moet ik de bouwers van de flat aanklagen, die zo slechts geconstrueerd hebben dat het 35 graden wordt als het buiten boven de 20 komt. De afgelopen 7 dagen (niet 10 dus zoals Sebastiaan beweert) is de temperatuur na ca. 210 dagen koude eindelijk even op kamertemperatuur gekomen buiten: 3 maal boven de 20 en 4 maal nipt boven de 25 graden. Dat zijn maxima, gemiddeld gezien kom je niet verder dan 18 tot 19 graden. Boven de 20 graden enkele uren. Sommigen menen een hittegolf meegemaakt te hebben en willen weer snel harde wind regen en temperatuur onder 10 graden zoals momenteel (8 graden).
Het was even mogelijk om die kleffe lange broek opzij te gooien, moge het weer snel op gemiddeld 18 tot 19 graden komen.
Ik heb overigens in het geheel geen hekel aan koud weer, het mag van mij de hele winter vriezen. Ik vind alleen maxima tussen 0 en 15 graden onaangenaam. Zonder wind tussen 0 en 10.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Gerben » 14-05-2016 13:39

Gerard schreef: Ik vind alleen maxima tussen 0 en 15 graden onaangenaam. Zonder wind tussen 0 en 10.


Dan woon jij hier in Nederland, op de wadden na, op de slechtste plek vwb jouw weervoorkeuren.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 14-05-2016 14:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 14-05-2016 17:50

Je kan ook klagen als hobby hebben. :mrgreen:

In het midden van Brabant heerste de afgelopen week in elk geval een ronduit zomerse periode, waarbij er sprake van erg hoge nachtelijke minima voor de tijd van het jaar. Op een aantal dagen mede door relatief hoge dauwpunten vond men het zwoel warm en vond men het eerder juliweer of Hondsdagenweer dan beginmeiweer.
En ik kan hen geen ongelijk gegeven.
Ook ik ervoer sommige dagen als ronduit lauw warm in plaats van opwekkend warm, zoals dat ook kan bij 26 graden en zonnig weer in mei. Er is dan sprake van een lager dauwpunten dito natteboltemperatuur.

Het huidige weerbeeld: koude lucht uit het hoge noorden. Natteboltemperatuur en dauwpunten lager dn +5 graden, prikkelend fris. ;)

Het is in het geheel geen zwaarmoedig somber koud weer. Er zijn telkens weer felle opklaringen tussen de buienwolkjes en de instraling van de zon blijft van zomers niveau en dat voel je ook.
'
Meiavonden 'behoren' nog fris te zijn en de afgelopen week hielpen open ramen in de avonden niet echt om de slaapkamertemperatuur beneden gemiddelde kamertemperatuur te krijgen. Afbeelding:roll:.

Maar het is ook helder, voor wie de waarnemingen en metingen dagelijks van heel Nederland bijhoudt, dat er verschillen zijn tussen Noord-Holland, regio westkust en de oostelijke en zeker zuidelijke provincies.
En het zuiden van het land zat ook dichter bij de invloedssfeer van vochtiger warme, onstabiele lucht. Al bleven de echt stevige buien toch ten zuiden van onze breedtegraad.
Laatst gewijzigd door John op 14-05-2016 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 14-05-2016 18:00

Dank John, je bent me net voor. Zoals ik al zei aan de noordkust is het klimaat anders dan hier. En overal hebben ze airco, die ene meer of minder maakt ook geen drol uit. 's Nachts kon ie nog net uitblijven al scheelde het niet veel. Maar dat krijg je met Hondsdagenweer. Na een paar dagen 25 graden en dan ook nog 's nachts erg warm dan gaat de warmte overal binnen hangen, een slecht gebouwde flat of wat voor weergemiddelde temp het dan ook mag zijn doet er dan totaal niet toe.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie