Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ewald
Berichten: 936
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Lente 2016

Bericht door Ewald » 24-05-2016 09:08

mooie mininimum temperatuur verdeling, alles binnen ongeveer één graad

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ewald op 24-05-2016 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 25-05-2016 11:23

Het belooft een zwoel weekend te worden. Benieuwd of het nog lekker gaat knallen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Lente 2016

Bericht door Hans » 25-05-2016 14:42

Sebastiaan schreef:Het belooft een zwoel weekend te worden. Benieuwd of het nog lekker gaat knallen.


Beste kansen voor knallen als gevolg van warmteonweer lijken weggelegd voor Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en Zuid-Limburg.

Zie ook

http://www.wetteronline.de/wetternews/2016-05-25-uw

en

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-05-25-onweersliefhebbers-opgelet/
Laatst gewijzigd door Hans op 25-05-2016 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 25-05-2016 17:13

Reinier schrijft het volgende. Hans, ik plaats maar even een groot gedeelte van het verhaal. Altijd leuk om terug te lezen, toch? Afbeelding

Bijna recordkoud

Eerst even terug naar gisteren. In een deel van het land viel het overdag eigenlijk nog wel mee met de kou. De zon liet zich af en toe zien en de temperatuur steeg tot rond de 15 graden. In het noorden was dat een ander verhaal. Daar was de bewolking dikker en samen met een doorstaande noord- tot noordwestenwind bleef de temperatuur er zeldzaam laag. Zo werd het Leeuwarden en Hoogeveen niet warmer dan respectievelijk 10,8 en 10,7 graden. Het zijn geen records, maar het zit er wel heel dicht tegen aan. Lagere maximumtemperaturen in deze fase van mei komen zelden voor.

Lekkage

Vandaag laat de lente zich ook nog van een enigszins teleurstellende kant zien, wat het weer betreft. Bewolking houdt immers de overhand en is af en toe zo dik, dat er ook nog wat regen uit valt. In de weerkamer gebruikt een enkele meteoroloog bij zulke situaties de term ‘wolken met lekkage’. Hoe dan ook, onder de hardnekkige bewolking blijft het ook vandaag aan de frisse kant. Pluspunt is wel dat we de kille noordwestenwind kwijt zijn geraakt.

Bordjes worden verhangen

Na vandaag komt er heel geleidelijk een oostelijke stroming op gang. Gangmaker is in eerste instantie een hogedrukgebied boven de Noorse Zee. Dat bouwt zich verder op en drukt de wind bij ons vanaf vrijdag in de oosthoek. Tegelijkertijd zien we op de weerkaart van vrijdag een onopvallende vore van iets lagere druk over het noorden van Frankrijk richting Oostenrijk. In feite kunnen we ook al een kleine kern van lagedruk identificeren in de buurt van Wenen. Het geheel zet de deur open voor aanvoer van warmere lucht vanaf het continent. De nabijheid van de vore van lagedruk kan tot uiting komen in wat meer bewolking en vooral in het zuiden ook een paar buien.

Vore kruipt naderbij

Zaterdag kruipt de vore voorzichtig nog wat dichter naar ons land toe. De kern van lagedruk is duidelijker herkenbaar op de weerkaart en ligt dan zelfs in de buurt van Limburg, volgens de laatste berekeningen van het ECMWF. Tegelijkertijd gaat de aanvoer van warme lucht door. De atmosfeer is onstabiel en vochtig genoeg voor flinke plensbuien. Ook met onweer. In de huidige berekeningen ligt het accent voor de buien zaterdagmiddag tegen de zuidkant van ons land. Maar in de warme lucht kunnen ook elders wel degelijk buien ontstaan.

Depressie komt op stoom

Op zondag is de depressie ‘om de hoek’ flink in omvang en intensiteit toegenomen. Het wordt in feite gevoed door de warme en onstabiele lucht die rondom de kern wordt aangezogen vanuit het oosten en zuidoosten van Europa. Berekeningen geven voor bijvoorbeeld zondagmiddag ronduit zware onweersbuien aan die vanuit het oosten komen opzetten. Op basis van de berekende dwarsdoorsnede van de atmosfeer kunnen het buien zijn met tevens hagel. De toppen van de buien reiken tot ruim boven de 10 kilometer hoogte. Dat is fors.

Overlast maar ook genieten

Ook maandag en dinsdag bevinden we ons in een vergelijkbare situatie. De aanvoer van warme lucht vanaf het continent gaat onverminderd door. In een wat langere droge periode met wat zon kan het zomaar 25 graden of meer worden. Tegelijkertijd blijft de goed ontwikkelde depressie zijn stempel op het warme weer drukken. De kans op regionaal ronduit zware buien blijft aanwezig. Lokaal zullen de buien vroeg of laat ongetwijfeld overlast veroorzaken. Maar details zijn op deze termijn nog absoluut niet te geven. Het is slechts een duidelijke tendens die nu al dagenlang in de berekeningen worden getoond. Kortom, voor de liefhebbers van spectaculaire weersverschijnselen komt er een interessante periode aan.
http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail/2016-05-25-onweersliefhebbers-opgelet/

Oftewel in mijn eigen woorden. Met de weerbril af, bah! Met de weerbril op: fantastisch!

Deze maand brengt in mijn optiek veel bijzonder weer. Zie ook mijn 'vondst' over het grote verschil in zonne uren.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 27-05-2016 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 25-05-2016 17:30

Laat ik dan naar de komende reeks van dagen kijken met de weerbril op.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Lente 2016

Bericht door Hans » 25-05-2016 20:07

Sebastiaan schreef:Reinier schrijft het volgende. Hans, ik plaatst maar even een groot gedeelte van het verhaal. Altijd leuk om terug te lezen, toch?


Om allerlei gezwam met auteursrechten te voorkomen plaats ik alleen een link naar een artikel dat ik ben tegengekomen. Dit na uiterst negatieve ervaringen met buma/stemra een aantal jaren geleden. Het beleid van de VWK in dit soort zaken weet ik niet, dus ben ik voorzichtig en plaats ik geen (gedeelte van een) artikel, maar alleen een link. Daar kan niemand over vallen.
Laatst gewijzigd door Hans op 25-05-2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Lente 2016

Bericht door Marcel » 27-05-2016 12:34

De maand mei lijkt op ca. 14,5 graden te gaan uitkomen als gemiddeld in De Bilt.

Vreemd eigenlijk, ik heb helemaal niet zo'n gevoel dat het zo warm was deze keer. Ja, met hemelvaart en de dagen erna. een week. Maar 1 mei nog een vorstdag en met Pinksteren zitten blauwbekken op een boerencamping. Daarna geen superwarm weer meer. Misschien halen we de 13 warme dagen nog.

Te bedenken dat zo'n warme meimaand in het verleden maar zelden voorkwam. Weten we mei 1988 (14.4) en 1989 (14.6) nog? Wat vonden we die warm toen! Mei was toen maar 2 x eerder zo warm of warmer geweest in de hele 20e eeuw tot 1988!
Meimaanden boven de 14 graden, daar waren er in de 20e eeuw maar 4 van vóór 1988. Sinds 1988 tel ik er 12 of zo.
Laatst gewijzigd door Marcel op 27-05-2016 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 27-05-2016 15:54

Na wat we hier gehad hebben vind ik dat niet gek. Met vandaag erbij kom ik alweer aan 11 warme dagen waarvan 5 dik zomers. Dit vind ik al normaal voor een gewone zomermaand, zoals ik die meemaakte in m'n jeugd ... denkend aan de normaal 1961-1990. Gelukkig waren er de laatste 15 jaar ook koude meimaanden dus daarin is zeker afwisseling.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 28-05-2016 16:46

@ Hans, attent van je. Dat had te maken met het niet vermelden van de bron.

Ik hoorde zojuist gedonder. Op de radar is het ten zuidoosten van mij flink raak.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 29-05-2016 11:46

18-27 mei 25,2 uur zon, slechts 1 keer slechter

Een illustratie van de vrij bijzondere periode die we qua gebrek aan zonneschijn (belangrijk voor ons welzijn) hebben gehad.

Plaats reactie