Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 01-03-2016 21:42

Geen nivaal weer.... het woord nivaal is onvindbaar, zou het novaal moeten zijn, bestaat ook niet. Ik kom er even niet uit.
De astronomische lente begint inderdaad pas in de derde decade. Dick bedoelt meteorologische lente maar schrijft abusievelijk astro(nomische).

Het was echt herfstweer vandaag, niets voor mij, maar ook niet voor de dakdekkers die mij nieuwe dakpannen moeten bezorgen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 01-03-2016 22:38

Ik bedoelde natuurlijk de meteo-lente. Even een denkfoutje, inderdaad.
En bij 'Maartse Buien' denk ik net als John aan gordijnen met winterse neerslag die over het landschap schuiven, een wit tapijt achterlatend dat in de felle zon weer smelt of verdampt. Zo'n ijskoud regentje als vandaag telt niet mee wat mij betreft. Als ik dan ook nog een teleurstellende oogst in mijn regenmeter aantref is het net of ik de elementen voor niks heb getrotseerd. Gauw vergeten die eerste dag van maart!!!
Laatst gewijzigd door Dick op 01-03-2016 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 02-03-2016 08:22

Wat is een Maartse bui?
Een Maartse bui is de benaming voor buien in de maand maart die gepaard gaan met een winterse lading in de vorm van regen, hagel, (natte)sneeuw en soms ook onweer en windstoten.

De definitie van Weeronline, zoals ik het van vroeger ook al kende.

Die kans op winterse lading korrelhagel, korrelsneeuw, (natte) sneeuw is bepalend voor de naam.

In die zin wordt de term maartse buien niet altijd even zuiver gebruikt.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Lente 2016

Bericht door Oud-forumlid » 02-03-2016 14:33

Gerard schreef: ... Het was echt herfstweer vandaag, niets voor mij, ...


Bij deze een klassieker van de hand van P.A. de Génestet

Boutade

O land van mest en mist, van vuilen, kouden regen,
Doorsijperd stukske grond, vol killen dauw en damp,
Vol vuns, onpeilbaar slijk en ondoorwaadbre wegen,
Vol jicht en parapluies, vol kiespijn en vol kramp!

O saaie brij-moeras, o erf van overschoenen,
Van kikkers, baggerlui, schoenlappers, moddergoôn,
Van eenden groot en klein, in allerlei fatsoenen,
Ontvang het najaarswee van uw verkouden zoon!


Afbeelding

Uw kliemerig klimaat maakt mij het bloed in de aderen
Tot modder; ’k heb geen lied, geen honger, vreugd noch vreê.
Trek overschoenen aan, gewijde grond der Vaderen,
Gij niet op mijn verzoek . ontwoekerd aan de zee.


Mazzel & broge, Evert

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 02-03-2016 15:49

Intussen na de regen van gisteren, vanmiddag min of meer geclusterde buien hier te Rijen. Buienkappen in diverse stadia en formaten (hoogte en breedte van de kap). Ook vrij veel gelaagde begeleidende wolken, wat jammer is want het belemmerd het zicht op de grotere jongens. Het is dan ook een open aanvoer van maartse buien, maar een geclusterde opbouw aan de voorzijde van een hoogtetrog die vanavond ons land passeren moet.
Koude neerslag: regen soms vermengd met hagel, dan weer klodders sneeuwregen of deels gesmolten korrelsneeuw. Regenfractie overheerst. Nog maar weinig opklaringen tussendoor.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Yann » 02-03-2016 21:57

Vandaag had het weer een stuk meer structuur dan gisteren. Het was meestal bewolkt en er zijn buien gevallen, maar opklaringen zijn er ook geweest. 's Morgens vroeg regende het, maar van ongeveer half negen tot half elf was het zeer zonnig, het leek toen wel een lente-achtige dag te worden. Daarna werd het geleidelijk weer bewolkt, en rond 12 uur begon het weer te regenen. Nog wat later kwamen de buien. Tussendoor was het droog.

Alleszins heel wat interessanter dan gisteren.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Lente 2016

Bericht door Gert » 04-03-2016 09:24

Modellen lijken aan het eind van de periode een hogedruk opbouwen boven het centrale deel van Europa. Is nog een eind weg maar mocht dat plaats vinden dan komt de lente toch dichterbij.
Laatst gewijzigd door Gert op 04-03-2016 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Yann » 04-03-2016 10:46

Er lijkt nu inderdaad een kans aanwezig dat er rond het midden van de maand toch een kleine warmte-opstoot zou komen. Laten we voorzichtig wezen, de verwachtingen kunnen nog flink veranderen de komende week.

Gisteren was een tamelijk mooie dag, er was redelijk wat zon en ook mooie wolkenluchten. Het voordeel van dit weertype is dat, als de zon schijnt, ze meteen ook op volle kracht schijnt. Op veel zogenaamd vrij zonnige dagen met wind uit oostelijke richtingen is de lucht erg flets, er schijnt dan alleen zo'n matglaszonnetje dat niet zoveel warmte geeft.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 04-03-2016 11:13

EC32 laat ook een warmere fase half maart zien, waarna het weer aan de koude zou kunnen zijn. We wachten maar even af. Maart verloopt toch kouder dan december Afbeelding
Ik hoop dat april ook kouder dan december verloopt. En mei? Vooruit dan maar :mrgreen:


Overigens deze ochtend natte sneeuw in het Gooi. Mooi hoor. Blijft natuurlijk niet liggen, maar toch kan ik genieten van het witte goud.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 04-03-2016 11:39

Ik geniet vandaag wederom van aardig veel regen. Het natte El Nino voorjaar lijkt begonnen :mrgreen: Ik durf dan ook best in te zetten op een nat tot zeer nat voorjaar.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie