Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Yann » 06-03-2016 15:32

Volgens de huidige verwachtingen zou er eind volgende week gedurende enkele dagen een duidelijke opwarming zijn, maar de week daarna zou weer kouder worden.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 06-03-2016 17:25

Kortom: de lente komt niet echt op stoom.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 06-03-2016 18:25

Dick schreef:Kortom: de lente komt niet echt op stoom.


Jij zal al blij zijn als de neerslagkansen kleiner worden, of liefst een reeks van droge dagen.

We zien in elk geval de ontwikkeling hogedruk in onze omgeving aan het einde van de komende week.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 06-03-2016 20:47

John schreef:
Dick schreef:Kortom: de lente komt niet echt op stoom.


Jij zal al blij zijn als de neerslagkansen kleiner worden, of liefst een reeks van droge dagen.

We zien in elk geval de ontwikkeling hogedruk in onze omgeving aan het einde van de komende week.


Oh, absoluut. Wat dat betreft ziet het er best goed uit de komende week, op woensdag na vermoedelijk. Ik maak wel onderscheid: droog: prima; winterse buien: ook goed; langdurige regen: nee! Ik beschouw april overigens als de 'echte' lentemaand: met volop fris groen en (jong) leven. Bomen botten uit, schieten in de bloesem, weidevogels keren terug en slaan aan het nestelen. Het kan behoorlijk warm zijn, maar voor hitte, die je in mei al wel kan overvallen, hoef je (nog) niet bang te zijn. Maart zit nog teveel op het kantelpunt van winter naar voorjaar. Zelfs als deze maand zacht verloopt krijg je niet hetzelfde effect als in april. Dat heeft met daglengte te maken. De natuur laat zich maar tot op zekere hoogte in de luren leggen.
Laatst gewijzigd door Dick op 06-03-2016 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 07-03-2016 07:14

En ik vind het verbazingwekkend dat het hier maar steeds niet tot winterse buien komt. Gister bijvoorbeeld was het hier gewoon de hele dag droog met steeds zon tussen de bewolking door. Maar gelukkig is de maartkou er wel, wat dat betreft doet maart 2016 het heel wat beter dan vele maartmaanden van de laatste 25 jaar waarin het vaak zeer zacht was.

Maart duurt nog lang maar dat ik al meermaals aan matige vorst kwam lukte in het verleden ook maar mondjesmaat. Nog even genieten van de kortere daglengte, dalijk is dat tot eind september voorbij.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Lente 2016

Bericht door Frans » 07-03-2016 08:26

Sneeuw hield op bij de grens van Brabant komend vanuit Zuid-Holland deze morgen. Deed nog even flink sneeuwen ook op Goeree-Overflakkee, bleef een gebroken dekje liggen.

Oud-forumlid
Berichten: 61

Opvallende neerslagsom tot nu toe.

Bericht door Oud-forumlid » 07-03-2016 10:50

Maart neersalsommen hebben een duidelijk herstachtige verdeling met de meeste neerslag west en de minste oost. Normaal in maart is dat duidelijk omgekeerd. Maar goed: het is nog vroeg, een warme Noordzee doet zich gelden.

Zoals ik elders meldde ook in Middelburg een dun sneeuwdekje vanochtend.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 07-03-2016 20:51

Weliswaar was ook op dit forum de verwachting uitgesproken dat het zou gaan sneeuwen in Zuidwest-Nederland. Toch was ik verrast door de witte wereld buiten bij het opstaan vanmorgen. Eigenlijk stiekem ook wel aangenaam verrast. Al was het een drabberig, dun dekje, op zijn best deels gesloten. Zodra de zon doorkwam kwam er een spoedig einde aan de kleine winterse idylle. Het kwik liep op tot acht graden, tussen de indrukwekkende stapelwolken scheen een warm zonnetje.
Vanmorgen was het door die gesmolten sneeuw toch verraderlijk glad op dat steile talud waar we nog wat nieuwe wilgenstekken moesten zetten. Mijn taak was om oude wilgen te verwijderen, om te zagen met een kettingzaag. Ik ging enkele keren in de slip en het schoot in mijn rug. Nu zit ik stijfjes op de bank. Die lastige klus is in elk geval wel geklaard!
Laatst gewijzigd door Dick op 07-03-2016 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 08-03-2016 11:13

Blijvend koud?
Zo’n ontwikkeling, die ook wel een SSW wordt genoemd, kan in het Poolgebied binnen enkele weken tot de vorming van een hogedrukgebied leiden, dat het weer op gang komen van de straalstroom tegenwerkt. Het zou het bij ons in de buurt heel goed de opmaat kunnen zijn naar een aanhoudende aanwezigheid van hogedrukgebieden, op de oceaan of zelfs de Noordzee, met daarbij het telkens weer terugkeren van noordelijke of noordoostelijke winden en de aanvoer van (vrij) koude lucht.

Al met al is het snel op gang komen van de lente in de omgeving, zoals we dat de laatste 25 jaar vaak wel hebben meegemaakt, vooralsnog dus geen vanzelfsprekendheid. Feitelijk zouden we met zijn allen wat verder naar het oosten moeten gaan. Daar lijkt de lente voorlopig een stuk kansrijker.

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-03-07-houdt-instorten-poolwervel-de-lente-tegen/

Bericht van R vd Born. Negatieve AO kan prima samen gaan met hogedruk op het continent. Het is dus m.i. maar afwachten wat de impact zal zijn van deze major SSW. Flinke downwelling is momenteel, dus dat er invloed te verwachten is, lijkt me evident. In dit soort situaties neemt de voorspelbaarheid van de atmosfeer af. Regionaal is dat wellicht minder het geval.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08-03-2016 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2016

Bericht door Karel » 08-03-2016 12:32

Voorlopig blijft Siberie koud en de USA warm. Wij liggen daar met een trog tussen in. Voorlopig blijft de AO nog neutraal. De komende paar weken neemt de snelheid van de westcirculatie op het NH af. Dit geeft meer kansen voor het ontstaan van een vastliggend circulatiepatroon.
De plaats van de ruggen en troggen bepaalt de temperatuur op onze breedten. Over een week is dat wel te zien.

Plaats reactie