Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 04-03-2016 13:15

Ko schreef:Ik geniet vandaag wederom van aardig veel regen. Het natte El Nino voorjaar lijkt begonnen :mrgreen: Ik durf dan ook best in te zetten op een nat tot zeer nat voorjaar.


Dat zal jij schitterend vinden inderdaad. Voor jou een herhaling van 1983 en 1998 en daarmee een 'bewijs' dat het zo is.

Ik wens wel geregeld regen van betekenis in de late lente (einde mei en juni). Planten groeien er zoveel beter van. In tuin en moestuin.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 04-03-2016 13:40

De sneeuwvoorspellingssensor in het hoofd van mijn echtgenote is net zo betrouwbaar als het WRF-model dat ook sneeuwval aankondigde. Beide 1 dag van tevoren.
GFS was pessimistischer met een vorstgrens van 500 meter als minimum-hoogte. Dat lijkt me net wat te hoog voor de sneeuwvlokken die ik in vrij groot formaat naar beneden zie dwarrelen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 04-03-2016 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 04-03-2016 17:06

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 04-03-2016 22:18

Zeker 8 uur onafgebroken regengedruppel, vermengd met natte sneeuwvlokjes. Het was waterkoud, maar gelukkig minder doordringend dan afgelopen dinsdag. In tegenstelling tot vandaag waaide het toen stevig. In de tweede helft van de middag klaarde het snel op met fraaie wolkenstraten. Het is nu net na 22 uur en het vriest al weer nipt (Tact -0,1). Dit alles geeft me meer een herfst-, dan een lentegevoel. Wel wat winterse buien gehad, in ieder geval hagel eergisteren. Het is nooit wit geweest, zelfs niet tijdelijk.
Die regen ben ik wel zat, zo onderhand. Er is hier in Capelle a/d IJssel vanaf 1 december al ruim 320 mm gevallen. Er staat volop water in de kruipruimte onder ons huis. Het riool is opnieuw verstopt en deels verzakt. Er hangt een nare rioollucht beneden. Komende dinsdag komt voor de derde keer in een half jaar tijd een rioleringsbedrijf om de problemen te verhelpen. Dan moeten ze wel eerst al dat water onder ons huis wegpompen.
In het groenonderhoud is het ook drama: drassigheid, bagger, grote plassen. Deze week moesten we wilgenstekken plaatsen op een steil taludje tussen sloot en weg in Rotterdam-Nesselande. Zelfs onder droge omstandigheden is dat al een gehannes. Vandaag konden we het niet afronden: al glibberend met grondboor en kettingzaag zou dat volstrekt onverantwoord zijn geweest. Afwachten hoe dat de komende week zal gaan, maar gezien de verwachtingen ben ik er niet echt gerust op! Van mij mag het 'echt' lente worden: langere tijd droog aub!!!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 05-03-2016 00:03

In ieder geval grote kans dat het het weekeinde grotendeels droog blijft en maandag en dinsdag staan ook in de verwachting te boek als zijnde droog met zonnige perioden. Helaas wel woensdag en donderdag frontpassages.De helft van mijn dak is vandaag voorzien van nieuwe panlatten en dakpannen. Nieuw folie lag er al. Van 07:00 tot 12:00 kregen de mannen dat voor elkaar. Ondanks continue regen met af en toe een natte sneeuwvlok. De klus was nog maar net geklaard en de regen veranderde in sneeuw. Net op tijd afgerond dus. Na enkele uren sneeuwval een bijna gesloten sneeuwdek, maar na het einde van de sneeuwval was de temperatuur nog hoog genoeg om veel weer weg te dooien.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 05-03-2016 10:36

Ook in het midden van Brabant staan soms flinke plassen op delen van akkers en grasland. Dat hebben we hier niet zo vaak, gezien de hogere ligging en zandgronden.

De maartse buien, waar Dick net zo enthousiast over kan zijn als ik, laten het nog goeddeels afweten.
Frontale wolken met mengelmoes van regen en sneeuw valt natuurlijk niet onder de categorie maartse buien.
Echt goed tekeer ging het geregeld van 28 februari tot en met 5 maart 1988. Er waren van die dagen met afwisseling tussen goeddeels onbewolkt en dan weer een brede buienkap langs de hele horizon, waarna onder de bui 8/8 grijswitte massa aan pure korrelsneeuw- en sneeuwsluiers, die ook midden op de dag in korte tijd het hele landschap wit toetsen. Geen regen erbij. Fel opklarend nadien, met aan de noordwestelijke horizon een volgende ijskap die de hele horizon bedekt. Buien van formaat.

Morgen weinig kans op maartse buien, eerder weer plat bewolkt met lichte neerslag.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2016

Bericht door Gerard » 05-03-2016 13:55

De kern van de depressie is wat meer naar het noorden geschoven: veel minder kans op droog weer zondag en vrij veel kans op neerslag in het westen en noorden in de loop van de dag.
In ieder geval een fraaie zaterdag met een mooi heldere hemel en sterke zon. Vanmorgen wolkjes boven delen van heggen en berm doordat de zon daar zo krachtig op instraalde dat er snel verdamping optrad en een net zo snelle condensatie. Een fraai schouwspel!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 05-03-2016 17:57

We zien inderdaad een noordwestelijke aanvoer op hoogte zich uitbreiden tot over Nederland morgen overdag. Daarmee bewolking en neerslag. Onduidelijk of het zal gaan om gelaagde frontaalachtige bewolking, dan wel stapel- en buienwolken vanaf zee komend. De bovenlucht is koud genoeg voor aanmaak buienwolken. In het algemeen kouder dan -15 graden op 700hPa.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 05-03-2016 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 06-03-2016 10:09

GFS is tot nu toe heel nuchter gebleven met kansen op winterse neerslag tijdens buien of frontale neerslag.
Voor komende nacht, de nacht naar maandag 7 maart lijken delen van Vlaanderen en zuidwestelijk of zuidelijk Nederland kans te maken een witte wereld waarmee dan de maandagochtend 7 maart in een winterse toonsetting kan beginnen.

Maken we echt kans?
We zien op het prognose kaartje hieronder dat we op 700hPa een voldoende koude atmosfeer hebben en nog een aanvoer vanaf zee. Er kan dus een (sneeuw) bui aangevoerd worden.

Afbeelding

Op de afbeelding hieronder zie we dan in e vroege ochtend het hoogtepatroon is uitgezakt. We hebben geen directe aanvoer vanaf zee. Met wat fantasie zien we wel een trogachtig patroon net zuid(zuidwest) van ons land. Mogelijk dat hierdoor nog onstabiliteit boven land geschapen wordt, waardoor er nog wat lichte sneeuwval aangemaakt kan worden.

Afbeelding


In het algemeen geef ik Zeeland, Vlaanderen en westelijk Brabant de grootste kans op lokale of regionale witvorming.
Dit is dan puur gebaseerd op de neerslagkans(-hoeveelheid). Uiteraard kan de neerslag ook vooral bestaan uit natte fractie. Hoeveel maritieme invloed met te hoge dauwpunten/ natteboltemperaturen blijft er bestaan?
Laatst gewijzigd door John op 06-03-2016 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2016

Bericht door Sebastiaan » 06-03-2016 12:47

De eerste tien dagen komen op circa 3,5c gemiddeld. Plek 45.

Plaats reactie