Ouderwetsche weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Roelf-Jan
Berichten: 222
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Roelf-Jan » 24-01-2016 11:59

Hoi Sebastiaan, leuk experiment.
Ik ben erg benieuwd naar je artikel. Ik moet zeggen dat ik zelf de laatste tijd ook vrij weinig tijd besteed aan het weer en ik mis het niet eens. Een week geen Weerwoord, VWK, pluimen of weermodellen is voor mij geen probleem. Ik kijk dan nog wél 's avonds naar het weerbericht, maar als ik dat eens mis vind ik dat ook niet erg.

Maar als ik tussen de middag mijn pauzerondje loop met collega's kijk ik toch altijd regelmatig naar boven. Gewoon je eigen zintuigen laten prikkelen i.p.v. alleen maar de hele dag naar beeldschermen kijken. Dat laatste doe ik al genoeg op mijn werk.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Jaap » 24-01-2016 16:40

Ja, ook ik ben geen fanatiek volger van allerlei pluimen. Ik ben veel buiten en dan houd ik de wolkenlucht goed in de gaten en als er geen wolken zijn, let ik op de hoge bewolking en hoe de bovenstroming is. Dat is veel interessanter dan voor het scherm zitten. Daarmee zeg ik niet, dat ik niets geef om deze site of andere, ik kijk er regelmatig naar, maar het voert niet de boventoon. En als er helemaal geen wolken zijn, ook geen hoge, dan zijn er wel vogels of planten, want ik ben ook een natuur-mens. Buiten is het altijd boeiend, nooit saai.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Gert » 24-01-2016 16:56

Hmm. Zelf een analyse maken met alle data die beschikbaar is blijf ik ook mooi vinden. Ik heb zelf het programma Digital Atmosphere en met het programma kun je een mooie analyse maken van de atmosferische patiënt. Daar hoort natuurlijk ook de eigen waarneming bij.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door John » 24-01-2016 17:01

Zo is het. Ik mag dan ook graag buiten zijn. :)

Pluimen en ENS kaarten tot 10 dagen vooruit, zie ik graag, maar ze zijn zo bekeken en voor mij is het hoofdbeeld dan duidelijk. Ik weet dan er komt een periode aan waarin het weer naar de achtergrond verdwijnt of juist er volgt een intensieve weerweer, waarin veel staat te gebeuren. En dan probeer ik daar wel enigszins op te plannen. Ik wil bijvoorbeeld die sneeuwbuien met vorming van een sneeuwdek niet missen door ergens binnen vast te zitten.

Ik ben nog zo'n figuur die het weer wil ondergaan.

Wandelen in de mist, die ineens begint uit te sneeuwen, waarna de mist dunner wordt, hemelblauw zichtbaar wordt en een half uur later is het volstrekt zonnig. Als ik kan, sta ik buiten. :mrgreen:

Stapel- en buienwolken in hun vorming en ontwikkeling volgen. Het gaat me maar niet vervelen.
Buienkansen in schatten voor de eigen regio, of het nu gaat om winterse buien, aprilse grillen of zomerse onweersbuien, het blijft interessant en oefening maakt vaardiger. ;)

Frontale situaties waarin neerslag in allerlei aggregatietoestanden naar beneden komt, ik krijg er geen genoeg van. Nauwlettend variaties volgen, een indruk krijgen van de aard der smeltlaag. Zit er een overgang naar sneeuw in of blijft pure ijsregen het maximaal haalbare?

Het is wel zo dat dankzij de moderne tijd ik meer overzicht heb en kan geniet van wolken- en buitenstructuren op wolkenfoto's.
En dat de wolkenfoto's, gecombineerd met radar en eigen waarneming een heel ruimtelijk beeld kunnen geven van een bui op afstand. En ik soms verrast wordt door het feit van hoe ver een bui nog te zien kan zijn.

Ik heb er niet veel last van dat je wolken en neerslag op je beeldscherm aan kunt zien komen. Volgens sommigen is dan de verrassing weg. Dat is niet mijn ervaringen. Het weer is namelijk voortdurend in ontwikkeling en neerslagsystemen of buien zijn steeds aan verandering onderhevig.
Zware buien zie je zelden aankomen, ze ontstaan immers in de eigen omgeving. de zwaarste buien zijn 'verse' buien.
Laatst gewijzigd door John op 24-01-2016 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Oud-forumlid » 02-02-2016 13:15

Ik doe dit sowieso elk jaar ongeveer vier weken, op m'n vakanties. In Noorwegen doe ik nog altijd nowcasten aan de lucht.
Versterkt door de kennis opgedaan dmv Uitvoerbeoordeling en gewoon ervaring.

Plaats reactie