.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

.

Bericht door Ted » 29-12-2015 18:15

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Kerstsfeer en weer

Bericht door Ko » 29-12-2015 20:05

Het weer gaf bij mij zeker een domper op de kerstsfeer. Die zat er dit jaar door al het voorjaarsweer er totaal niet in. Wel binnenshuis gewoon alles normaal versierd zoals het hoort in de feestmaand december.

Gelukkig kunnen we het hierbinnen flink verduisteren en donker maken wat we ook erg vaak moesten doen met al die zon overdag. Maar vanaf 17:00 uur was het steeds donker dus loste dat probleem zich automatisch op.

Hopelijk was dit de eerste en gelijk laatste horror december want dit sloeg echt nergens op.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kerstsfeer en weer

Bericht door Hans » 29-12-2015 20:43

Ik denk eerder dat “men” al het commerciële gezwam zat is, incl. gebrek aan geld. We moeten dit en we moeten dat hebben, omdat iemand anders dat ook heeft en daar betalen we ons blauw aan. Pepernoten kun je al vanaf eind juli / begin augustus kopen. Ik zag enkele jaren geleden een kerstshow op de ZDF, waarbij de presentator vertelde dat de show in de zomer was opgenomen. Zijn commentaar:”Nog 3 jaar en we lopen een heel jaar voor op de werkelijkheid”.
Tevens beginnen we ook te snappen, dat het hele huis versieren best wel leuk is, maar de hele handel moet ook weer opgeruimd worden. Vorig jaar was de hond van 1 van mijn dochters de enige die de kerstboom nog bijzonder interessant vond, vooral de plastic ballen, die onderin hingen. Als zij en haar man het huis verlieten, sloop de hond naar de kerstboom, stak een poot uit en had vervolgens dikke pret met de ballen die naar beneden kwamen… Dit jaar dus geen kerstboom wegens het feit dat ze met kerst toch niet thuis waren en daarna allebei moeten werken. Met het weer heeft dit dus niets te maken.
Ik denk trouwens dat men in warmere landen, ook het zuidelijk halfrond, ook gewoon het huis versiert, incl, kerstboom e.d.
Laatst gewijzigd door Hans op 29-12-2015 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Kerstsfeer en weer

Bericht door Adrie » 29-12-2015 23:33

Vul hier je reactie in...
Hans schreef:Ik denk eerder dat “men” al het commerciële gezwam zat is, incl. gebrek aan geld. We moeten dit en we moeten dat hebben, omdat iemand anders dat ook heeft en daar betalen we ons blauw aan. Pepernoten kun je al vanaf eind juli / begin augustus kopen. Ik zag enkele jaren geleden een kerstshow op de ZDF, waarbij de presentator vertelde dat de show in de zomer was opgenomen. Zijn commentaar:”Nog 3 jaar en we lopen een heel jaar voor op de werkelijkheid”.
Tevens beginnen we ook te snappen, dat het hele huis versieren best wel leuk is, maar de hele handel moet ook weer opgeruimd worden. Vorig jaar was de hond van 1 van mijn dochters de enige die de kerstboom nog bijzonder interessant vond, vooral de plastic ballen, die onderin hingen. Als zij en haar man het huis verlieten, sloop de hond naar de kerstboom, stak een poot uit en had vervolgens dikke pret met de ballen die naar beneden kwamen… Dit jaar dus geen kerstboom wegens het feit dat ze met kerst toch niet thuis waren en daarna allebei moeten werken. Met het weer heeft dit dus niets te maken.
Ik denk trouwens dat men in warmere landen, ook het zuidelijk halfrond, ook gewoon het huis versiert, incl, kerstboom e.d.



De manier waarop tegenwoordig de kerstdagen gevierd worden, is vooral een uitermate commerciëel verhaaltje. Dit is zo in de jaren '80 van de vorige eeuw echt groot geworden. Voorheen was Sinterklaas het belangrijkste commerciële evenement in de decembermaand, het geheel is nogal door de middenstand (het moderne woord is 'retailsector') in de markt gezet, ze kregen in de gaten dat er 2x goed te verdienen viel aan de toenemende koopkracht. Tot pakweg 1980 was het vooral op de eerste kerstdag uitgestorven Buiten. Het gebeuren bestond uit de gebruikelijke versieringen in huis, een kerstboom en een uitgebreide maaltijd. Aan dat stuk van het ritueel is weinig veranderd, al is het allemaal wel veel overdadiger geworden.

Plaats reactie