Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2016 12:43

Vanmorgen was het perfect schaatsweer. Heerlijk zonnetje, temperatuur rond het vriespunt, alleen iets te veel wind. Tegen twaalven kwam er meer bewolking op zetten. De ellendige zachte lucht komt er aan. Wachten op een nieuwe ronde met kansen. EC32 laat in dat opzicht weinig opzienbarende zien. Met een zeer zachte start van februari.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Marcel » 22-01-2016 13:22

Mooi schaatsplaatje Sebastiaan! Heerlijk... jammer genoeg mij niet gelukt te schaatsen.

Overigens, dit bewijst dat je zelf bij een Hellmanngetal van 8 al kunt schaatsen...

Meteen even iets aanzwengelen naar aanleiding daarvan:
De definitie van een 'vorstperiode'. Hier wordt nog wel eens gesteld: een reeks dagen met etmaal gemiddelden onder 0, waarvan hellmann getal minstens 16 (of zoiets) is.

Onzin dus... dat er een voorwaarde aan het helmanngetal wordt gesteld. Meteen afschaffen die definitie!! Ook niet goed uit te leggen aan een algemeen publiek, veel te ingewikkeld.

Een vorstperiode is gewoon een (aaneengesloten) periode van dagen met etmaalgemiddelden <0.
Maakt niet uit hoeveel dagen en hoe koud. En ja, de ene vorstperiode is de andere niet, als het hellmann getal, zoals nu, bij 8 blijft steken dan is het gewoon een minimale vorstperiode.
En ja, bij de ene vorstperiode kun je schaatsen, en bij de andere niet. So what?
Er is hier zojuist bewezen dat helmanngetal niet eens 10 hoeft te zijn om al te kunnen schaatsen! (en soms loopt het op tot 25 en kun je nog steeds niet schaatsen).

Al bij -1 graad kan het er winters uit zien met sneeuw en ijs (dus: vorst, en dus: vorstperiode).

KEEP IT SIMPLE dus, vorstperiode = aaneengesloten reeks dagen met etm.gem onder 0.0, that all!
Laatst gewijzigd door Marcel op 22-01-2016 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 22-01-2016 13:39

Vorstperiode, koudegolf, hittegolf, zomerse dag, warme dag, matige vorst, strenge vorst, etc..., het zijn natuurlijk geen begrippen die in eerste instantie voor het algemeen publiek zijn bedoeld.

Het is ook niet noodzakelijk om alles aan het algemeen publiek uit te leggen.
Ik probeer wel eens het verschil tussen ijzel en ijsregen te beschrijven. Meer dan de helft haakt af. :roll:

Veel te ingewikkeld. :mrgreen:

Waarom soms regen bij -1 graad en soms sneeuw bij +6 graden? Niet uit te leggen, veel te ingewikkeld voor het algemeen publiek. :mrgreen:

Daarom noem je het ook het algemeen publiek. 8-)

En ik moet iets toevoegen aan de weersverwachting tot en met 10 februari, voordat ik hier een tijdje zwijg.
Doordat de stroming op termijn meer westelijk wordt, komen we van tijd tot tijd ook in maritiem polaire lucht terecht.
Op het grensvlak is er ruimte voor een eventuele synoptische verrassing. Maximaal haalbaar: natte sneeuwvlokken aan noordflank van een eventueel net zuid langs koersende secundaire storing. Kans is klein dat de maritiem polaire lucht voldoende koud is, maar vooruit in essentie zou het kunnen. Dat gezegd hebbend: tot 10 februari op zijn vroegst! Dan kan een blik geworpen worden op de hoofdlijnen voor de rest van februari en zijn we klaar met het winterseizoen. Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 22-01-2016 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 22-01-2016 16:52

Nou, nou, zoveel stelligheid tot 18 dagen vooruit? Niets geleerd van al die keren, dat de 10-dagen-verwachting al na 5 dagen helemaal niet meer klopte? Ik geloof graag, dat het tot 2 febr. niet zal winteren, maar daarna lijkt mij van alles mogelijk. Er zijn in de afgelopen 110 jaar heel wat februari-winters voorgekomen, die niet echt meer verwacht werden. De beroemdste (beruchtste) is die van 1956, en recenter die van 2012. Voor mij hoeft het niet meer, maar voor de natuur zou het niet goed zijn, als we weer een reeks van de dubbele cijfers krijgen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerard » 22-01-2016 17:10

De regenmeters zouden wel eens aardig gevuld kunnen raken, maar verder weinig goeds als je "de vlinder" op de weerkaarten ziet verschijnen. Dat leidt altijd tot zacht Hollands winterweer.
Daarentegen zijn de spaghettiplots ook wel weer duidelijk: na 6 dagen overheerst de wanorde van het Italiaanse gerecht.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 22-01-2016 18:08

Jaap schreef:Nou, nou, zoveel stelligheid tot 18 dagen vooruit? Niets geleerd van al die keren, dat de 10-dagen-verwachting al na 5 dagen helemaal niet meer klopte? .


Ik heb ook deze winter nog niet meegemaakt dat de langetermijnverwachtingen ineens niet meer klopten.

De afgelopen koudere fase, die vanaf 16 januari zijn intrede deed, was ook prima aangegeven in de meerdaagse.
Wat niet kan 5 tot 15 dagen vooruit is nauwkeurig zijn. We wisten ruim te voren dat het kouder ging worden met ook kans op sneeuwbuien ergens op 16, 17 januari. Ook dat de kans op vorstdagen toe zou nemen.
Wat we niet ver tevoren weten is of het vorstdagen van -1 graad, -5 graden of - 10 graden worden.
Dat hangt nu eenmaal af van de synopsis van dag tot dag.
Is het helder? Valt de wind weg? Ligt er ergens sneeuw?


De zachte fase morgen aanbreekt , die houdt ons wel bezig de komende weken. Daarover geen misverstanden. De lange termijn gaat niet spectaculair veranderen.
Uiteraard zullen we wel wijzigingen gaan zien de komende tijd voor de periode na 5 februari, want is nog ver weg, maar ingrijpende wijzigingen zoals een pure meridionale uitval van maritiem arctische lucht of een tegendraadse aanvoer van Russische koude, die verwacht ik niet.

Na 10 februari is nu in essentie nog alles mogelijk. Ook de hierboven beschreven zaken. Waarschijnlijk acht ik het niet, gezien wintergeschiedenis, maar het kan.
Vanaf 10 februari valt er (veel) meer over te zeggen.
Laatst gewijzigd door John op 22-01-2016 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2016 18:12

Afbeelding

Genadeloze zachtheid. Bah.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 22-01-2016 21:48

Als ik wijs op de vaak mislukte 10-daagsen, doel ik niet op de winter tot nu toe, maar over de afgelopen JAREN, zomers en winters. In 2016 zijn de meerdaagse verwachtingen tot nu toe behoorlijk succesvol geweest, maar dat zegt niets over de komende periode. Na 2 febr. een kou-inval is even waarschijnlijk als een boterzachte februari-maand. Dat is niet te hopen, schreef ik al. En in dat geval is er een behoorlijke kans, dat je in maart of april nog een keer van een koude kermis thuiskomt. Het blijft dubieus, om over een periode, langer dan 8 dagen vooruit, zulke stelligheden op te tekenen. Ons Nederlandse weer zit vol verrassingen.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adwin » 22-01-2016 22:42

Vier fantastische schaatsdagen van dinsdag ochtend 19 tot en met vrijdagochtend 22 in Deurne (Buntven) op een ven van max 50 cm diep in een beschut bos. En dat met het volgende rijtje (Volkel gegevens).
Hellmann slechts 8.8 !! En dat na een record warme december.

mean max min
16 1,6 : 4,7 ;-3,5
17 -1,5 : 2,6 :-6,1
18 -3,9 : 0 : -8
19 -3,4 : 0,3 ; -9,5
20 0,1 : 3,3 ; -5,1
21 0 : 3,5 : -3
Laatst gewijzigd door Adwin op 22-01-2016 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 23-01-2016 09:47

Jaap schreef:Als ik wijs op de vaak mislukte 10-daagsen, doel ik niet op de winter tot nu toe, maar over de afgelopen JAREN, zomers en winters. Het blijft dubieus, om over een periode, langer dan 8 dagen vooruit, zulke stelligheden op te tekenen. Ons Nederlandse weer zit vol verrassingen.


Fijn dat je met deze aanvulling komt, Jaap. Dat maakt het voor mij duidelijker.

Dan komt er ook wat aanvulling van mijn kant. Ik heb alleen ervaring opgedaan met de lange termijn verwachtingen in de winter. Dus ik volg je zondermeer als je slechte ervaringen hebt met andere seizoenen.

Dat ons Nederlandse weer vol verrassingen kan zitten, dat is waar. Ik noem het vaak synoptische verrassingen omdat het de synoptische situatie is die uiteindelijk ons weerbeeld kleur geeft.

De hoofdlijn bepaalt welke synoptische verrassingen in principe zouden kunnen voorkomen.
In december 2015 was er een lange fase waarin niemand nog synoptische verrassingen in de vorm van sneeuw- en ijsdagen verwachtte.

Vanaf half januari 2016, toen ons luchtruim meer een meer gevuld raakte met koudere maritiem polaire, kwamen synoptische verrassingen als sneeuwdek, matige vorstdag, ijsdag geleidelijk in beeld.
En een aantal kwamen ook tot uitvoer.
De strenge vorst, ook zonder sneeuwdek, was niet direct een gegeven waar ik op basis van de hoofdlijnen op rekende. Ik ben hier synoptisch verrast. ;):)


Als ik terug kijk naar alle situaties met een uitbraak van Maritiem Arctische lucht tot over Nederland, dan zie ik in op hoofdlijnen veel overeenkomsten qua drukverdeling. Vandaar dat een meerdaagse zo'n uitbraak altijd tevoren al toont. We worden niet ineens overvallen (verrast) door Maritiem Arctische lucht. Er is niemand in de moderne tijd die dan zal zeggen: "waar kwam die lucht nu ineens vandaan?"
Beschouw ik het weerbeeld van dag tot dag, dan ontstaan er enorme verschillen.
Er zijn uitbraken van Maritiem Arctische lucht die hoofdzakelijk tot een nat landschap leiden en slechts met moeite een vorstdagje dieper landinwaarts geven.
Er zijn ook uitbraken van maritiem arctische lucht die puur winterweer brengen: sneeuw en vorst.

Een kleine storing die zich 'spontaan' vormt in de arctische zeelucht. Trekt het ding langs de kust zuidwaarts of dwars over het land of langs oostgrens? Het kan het verschil uitmaken tussen invallend winterweer of blijvend maritiem met druppelende dakgoten ook 's nachts nog.
Op hoofdlijnen is de lange termijn verwachting in beide gevallen in orde. Er heeft zich daadwerkelijk een uitbraak van Maritiem Arctische lucht naar Nederland voor gedaan.
Laatst gewijzigd door John op 23-01-2016 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie