Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 08-01-2016 17:51

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 08-01-2016 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 08-01-2016 20:10

Gerard schreef:Inderdaad, het is een puinhoop na 3 tot 5 dagen wat er uit de modellen komt, totale ommezwaaien, tegenstellingen maar ook weer toename van het gevreesde decemberbeeld.:roll:


Mooi zo, eindelijk gerechtigheid!:lol:

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Dick » 08-01-2016 20:19

Over een week hoop ik in de Tsjechische stad Brno te zitten, voor ons bijna traditionele tripje oostwaarts om, in een mooie omgeving, wat winterweer op te snuiven. De verwachtingen zijn in gunstige zin bijgesteld. Er wordt licht licht winters weer voorzien: lichte tot matige vorst en wat sneeuw. Net genoeg waarschijnlijk om een frisse neus en een wit voetje te halen.
Nu maar afwachten of het in ons land nog gaat lukken en dan ook ten zuidwesten van de lijn Texel-Enschedé. Ik bespeur alweer de nodige slagen om de arm.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Henk » 08-01-2016 21:09

Het zal niet meevallen deze winter om uit de categorie "zeer warm of extreem warm" te blijven qua gem temp.
Na een december met in De Bilt 9,6 C zouden januari en februari een gt rond nul moeten scoren om deze winter qua gem winter temp in de categorie normaal te krijgen. Dat geldt natuurlijk niet voor de kouproductie.(Hellmannen). Iets hogere temperaturen mag ook, maar het geheel moet toch niet veel hoger komen dan 0,5C in januari e/o februari. Dat zal dan nog een hele klus worden om de temperatuur in januari al t.o.v. december zo ver te laten zakken. In december zaten we tegen de 10 C aan en tot nu toe in januari rond de 5 C. Dat op zich is al een hele prestatie voor januari tot nu toe om het 5 graden te laten afkoelen t.o.v. een maand geleden. Vergeet niet dat de bodem en het zeewater warm zijn en mits er geen aflandige stroming in het verschiet ligt het te zachte weer gewoon kan voortduren. Als januari op 5 C zou blijven steken en februari zou op b.v. +1 C uitkomen (wat al heel behoorlijk zou zijn), dan nog zou de winter ongeveer 5 C in zijn geheel zijn en dus tot de zeer warme winters gaan behoren.
Er zijn een paar voorbeelden uit het verleden te vinden sinds 1706 dat dit wel lukte: in 1828/29 was december 5,1 C en scoorde januari - 3,3 C, een verschil van maar liefst 8,4 C.Deze winter werd streng omdat ook febr/mrt erg koud waren. Een ander (en nog mooier ) voorbeeld is de zeer strenge winter 1837/38: december was 3,7 C( voor die tijd tamelijk zacht) en januari haalde - 6,6C (op 1823 met - 7,0C de koudste januari sinds 1706). Het verschil was maar liefst 10,3C(!!). Voordien en nadien nooit meer vertoond!Ook de rest van die winter verliep zeer koud. Het lijkt er nu niet in te zitten dat januari koud wordt.(met nog een slag om de arm). Als we de combi november/december erbij betrekken en indien beide erg zacht, dan valt op dat in bijna alle gevallen de rest van de winter ook geen noemenswaardige kou liet zien. Wat dat betreft dus geen prettig vooruitzicht voor de winterliefhebber. Er is 1 uitzondering: de winter 1852/53 toen na een zeer zachte combi nov/dec en een zachte jan er een steenkoude februari en maart volgden. Buisman spreekt over "na de lente komt de winter". Laten we daar dan nog maar op hopen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 08-01-2016 22:15

Nou ben ik ook natuurliefhebber, naast een weer-enthousiast. De door Henk geschetste mogelijkheden zouden voor de natuur rampzalig zijn. Als het toch moet gaan winteren en die kans is nog wel aanwezig, dan nog deze maand. We hebben in het afgelopen jaar een paar keer opvallende temperatuur-sprongen meegemaakt, dus dat kan zich ook de komende weken gaan voordoen. Dat de gehele winter nog gemiddeld als koud geclassificeerd gaat worden, zit er niet meer in. Maar aardig wat Hellmannen scoren, kan nog altijd. Niet dat ik er persé op zit te wachten, maar ik gun de winterliefhebbers best wel wat, als er dan ook maar wat dagen zijn met sneeuwbuien en felle opklaringen en dan die machtige aambeelden. Onverwachte strengheid was er recentelijk in febr. 2012 en langer geleden ineens die ijzige februari in 1956. Dit laatste feit onder het "oude" klimaat. Ik herinner me ook nog januari 1972 met een plotselinge vorst-inval, die na drie dagen even plotseling weer verdween. Waarom? Ik verhuisde toen net van Valburg naar Elst-Gld.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 09-01-2016 01:24

Tot en met het einde van de volgende week zie ik geen winterse mogelijkheden. Daarna zijn er wat kansjes op een N-lijke stroming met meer directe Arctische aanvoer, maar meer dan 30% voor fatsoenlijk winterweer geef ik niet. De kou komt veel te westelijk de Oceaan op, er blijft een op W Europa gerichte tak van de ZW straalstroom in stand op de Oceaan, met allerlei warmbloedige depressies die over onze omgeving NO-waarts trekken. Een zwaar negatieve NAO hoeft dus helemaal geen winterweer te betekenen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 09-01-2016 11:06

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 09-01-2016 11:15

Het ging vooral om de zwaar negatieve AO, de NAO is dat veel minder. Vooral bij een west based NAO is de kans behoorlijk dat het niet tot winterweer bij ons leidt.

Het is idd. nog even afwachten.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 09-01-2016 11:22

Weinig winterse allure in bovenluchtpatronen


Afbeelding



Ted schreef:De Duitse weerdiensten geven aan dat het zeer onzeker is vanaf woensdag. Elke nieuwe run geeft een totaal andere uitkomst. Het volgend weekend kan zacht verlopen of dat het zelfs richting onder nul gaat overdag.

Op dit moment wordt hierover uitleg gegeven op www.wetteronline.de .


Onderstaand plaatje overgenomen van de door Ted genoemde site. Het trekt wel aandacht natuurlijk. En daar gaat het in eerste instantie ook om.

Afbeelding


ik zie die onzekerheid niet zo. Het zijn vooral de synoptische details die voor veel variatie zorgen.
Op hoofdlijnen wordt er aan het einde van de nieuwe week een nieuwe rug westelijk van ons opgeworpen. We zien dit bij EC en GFS. Ook deze rug heeft geen stationair karakter en zal misschien met een enkele dagen vertraging afvlakkend ons aandachtsgebied passeren, waarna we gewoon weer een zuidwestelijke circulatie mogen verwachten aan het einde van de tweede decade. Men moet het niet interessanter maken dan het is. :mrgreen:


Rondom passage rug kan het tijdelijk koud zijn. Polaire luchtsoort en uitstraling. En dan kan ook best matige vorst tot de mogelijkheden behoren. Maar dat is dan een kwestie van een tot drie dagen, waarna ook aan de grond zachte lucht onze regio terug in bezit neemt.
Laatst gewijzigd door John op 09-01-2016 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 09-01-2016 15:44

Als liefhebber van diep maritiem polaire, dan wel maritiem arctische lucht, met een afwisseling van felle opklaringen en sneeuw-, korrelsneeuw-, en hagelbuien, zie ik de onderstaande vertragende tactiek liever niet.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 09-01-2016 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie