Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 31-10-2015 17:25

Jaap schreef:Het Azorenhogedrukgebied ligt daar bijna permanent, als gevolg van de daar weer dalende luchtstromen die in de tropen opstegen. De ontwikkeling van drukgebieden op de Oceaan lijkt me iets gecompliceerder. Het enige, wat ik weet, is dat warm zeewater bevorderlijk is voor opstijgende, vochtige lucht en dus depressie. Koud water gaat dit tegen.


Ik wilde met mijn voorbeeld van het hogedrukgebied der Azoren alleen maar aangeven dat ook bovenluchtprocessen een rol spelen bij de ontwikkeling van druksystemen aan de grond.
De beschikbaarheid van warm zeewater is nog geen garantie dat zich boven dat zeewater daadwerkelijk een depressie gaat vormen.
In die zin lijkt er geen analogie met thermische depressies in de zomermaanden boven een heet Frankrijk.

Is er echter een uitval van arctische lucht over de oceaan, dan zien we die oceaan, die altijd relatief warm is, als een bakplaat voor buien en kleinschalige storingen fungeren. Een polar low heeft veel weg van een zomers thermisch laag.
Laatst gewijzigd door John op 31-10-2015 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 31-10-2015 17:57

John schreef:
Is er echter een uitval van arctische lucht over de oceaan, dan zien we die oceaan, die altijd relatief warm is, als een bakplaat voor buien en kleinschalige storingen fungeren. Een polar low heeft veel weg van een zomers thermisch laag.


Oei, heb ik het altijd verkeerd begrepen? Een zomers thermisch laag (een warme trog voorafgaand aan een koufront) veroorzaakt meestal onweer. Als je bedoelt dat een zomerse comma, die ook onweer veroorzaakt en meestal van ZW naar NO trekt, overeenkomt met een polar low, van NW naar ZO afbuigend, overeenkomen. ben ik het er wel mee eens.
Laatst gewijzigd door Hans op 31-10-2015 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 31-10-2015 18:27

Hans, ik weet niet of jij het altijd verkeerd heb begrepen.
Ik weet wel dat ik een verkeerde vergelijking heb getrokken.
Een polar low moet ik natuurlijk vergelijken met een tropische cycloon in plaats van een thermische depressie (boven Frankrijk).
Laatst gewijzigd door John op 31-10-2015 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

1978

Bericht door Hans » 01-11-2015 10:28

In 1978 stond november in het teken van langdurige hogedruk boven het vasteland en een noordelijk gelegen W-circulatie. Rond het midden van die maand schoof de W-circulatie op naar het zuiden en zakte dus de hogedruk verder weg naar Z-Europa en de Middelandse Zee.
Nog later in die slachtmaand kwam het Groenlandhoog in beeld later uitbreidend naar Scandinavië.
Het eind van november gaf toen de eerste kou-uitbraak te zien..
Het kan alle kanten dus nog wel uit gaan...

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 01-11-2015 10:51

Zo is dat, Hans. Het kan alle kanten op.

Alleen gaan we over de eerste helft van november niet veel kanten zien. :roll:

Ik reken ook niet op een omkering van het patroon in de tweede maandhelft.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 01-11-2015 12:44

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2015-10-31-komt-er-inderdaad-een-barre-winter/Veel signalen zachte winter
Als je van elk van de in dit verhaal genoemde factoren in de aanloop naar de winter weet hoe ze zich hebben gedragen, kun je proberen te bedenken wat de gevolgen ervan zullen zijn gedurende de wintermaanden. Meestal krijg je dan met tegenstrijdige signalen te maken. Dat maakt de beantwoording van de vraag hoe de winter zal worden bijna altijd lastig. Welke van de invloeden (of welke combinatie) is het sterkste? Al plussend en minnend komt er een verwachting. Het woord is vervolgens aan het weer. Ook bij MeteoGroup doen we deze exercitie jaarlijks. Na het leggen van de puzzel kwamen we vorig jaar op een zachte winter uit en die is er uiteindelijk ook gekomen. Ook dit jaar lijkt veel op een zachte winter te wijzen met mogelijkerwijs een koudere uitloop in de februarimaand, maar nog niet alle gegevens zijn binnen. Ergens in de komende twee weken is het beeld wel compleet en zal na enig gepuzzel ook onze nieuwe verwachting het licht zien.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 01-11-2015 17:16

@Sebastiaan:

Ik heb het niet zo bij gehouden, maar is er in de afgelopen tien jaar al in de maand november een verwachting voor een te koude winter in West-Europa afgegeven.

Hoe waren de prognoses bijvoorbeeld begin november 2009? En begin november 2010?
En waren de winterse taferelen uit januari, februari en maart 2013 ook al voorzien begin november 2012?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Karel » 03-11-2015 15:21

@John

Door de Metoffice wordt sinds september 2009 een blik gegeven in de UKMO Globsea modelberekeningen.http://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/gpc-outlooks/ens-mean
De resultaten zijn behoorlijk zoals in een aantal publicaties van o.a. Scaife et al is aangegeven.
Onderstaand de resultaten van de gevraagde berekeningen in november 2009, 2010 en 2012.
Zien er wat betreft richting goed uit. Opvallend in de uitkomsten is een al of niet te warm arctisch gebied. 2009 met El Nino, 2010 met La Nina, 2012 met Neutral.
Ik ben benieuwd of er over 10 dagen ook weer zo'n koude neutrale verwachting voor West-Europa uitkomt en een zeer warme voor het Arctisch Gebied (van betekenis voor een - AO).

Afbeelding.
Afbeelding
Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 03-11-2015 16:42

Dank je, Karel.

Ik ga het volgen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 06-11-2015 22:49

Mijn jaarlijkse winter-prognose. Waarop gebaseerd? Dat heb ik nog eens globaal aangegeven in het herfst-topic
De periode 5 okt. - 5 nov. liet een gemiddeld vrij sterke dominantie van hogedruk zien. Er was wel wat depressie-invloed, maar dat was niet krachtig. Opvallend is, als je kijkt naar de duur van circulatie-systemen, die langer lijkt te worden, de twee hogedruk-kolossen die we in genoemde periode hadden, toch vrij snel aan verzwakking begonnen te lijden. Ik verwacht voor de komende winter dus een gemiddeld hoge luchtdruk, maar langdurige circulatie-typen die daarbij horen, zie ik niet zo duidelijk. Ik denk dus aan een droge winter (december wel wat natter), maar of het echt koud wordt, is niet zo zeker. De druk-systemen kunnen voor ons land in dit opzicht vaak op de verkeerde plaats liggen, als je van winterkou houdt. Maar een koude periode lijkt redelijk kansrijk, zo tussen 1 jan. en 15 febr. Januari de koudste wintermaand, dat zou een klassiek beeld zijn, wat niet meer zo vaak voorkomt. Nu verwacht ik dat wel. Vermoedelijk dus een winter die arm aan sneeuw is. Dat neemt niet weg, dat er altijd toch een kleine depressie tussen de mazen door kan glippen. We hebben dat vaker meegemaakt. De kans op een witte kerst lijkt deze keer niet groot. Bij de jaarwisseling is de kans groter, denk ik. De Tocht? Ik kan er eigenlijk niet meer in geloven. Maar geschaatst kan er vast wel even worden, zo in de tweede helft van januari. Na half februari zal de lente vroeg aankloppen, maar daar ben ik nooit blij mee, omdat het in de latere lente dan soms wordt afgestraft met een late kou-inval.

Plaats reactie