Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Wat zou dit weer over twee maanden opleveren

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2015 17:20

Zouden we dan met zon gigahoogbolwerk vol in de vorst zitten met oost tot noordoostenwinden?
Of ligt het er ook aan op er voldoende kou aanwezig is transportkou zal er denk ik uit november nog niet zijn.
Laat dit een generale repetitie zijn voor het komende winterseizoen. Worden dan wel weer slapeloze nachten met de runs volgen de vooruitzichten enz enz...maar heb het er graag voor over ;)

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Yann » 30-09-2015 22:29

Vul hier je reactie in...
John schreef:Zouden we dan met zon gigahoogbolwerk vol in de vorst zitten met oost tot noordoostenwinden?
Of ligt het er ook aan op er voldoende kou aanwezig is transportkou zal er denk ik uit november nog niet zijn.


De temperatuur in het brongebied speelt natuurlijk ook mee, dat is geen constante. Het ene jaar is het in die streken al stevig aan het vriezen rond 1 december, het andere jaar niet.

Maar, midden in de winter zouden zulke luchtstromingen bijna zeker permanente vorst opleveren in Nederland en België.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 01-10-2015 17:58

Vul hier je reactie in...
Yann schreef:Vul hier je reactie in...
John schreef:Zouden we dan met zon gigahoogbolwerk vol in de vorst zitten met oost tot noordoostenwinden?
Of ligt het er ook aan op er voldoende kou aanwezig is transportkou zal er denk ik uit november nog niet zijn.


De temperatuur in het brongebied speelt natuurlijk ook mee, dat is geen constante. Het ene jaar is het in die streken al stevig aan het vriezen rond 1 december, het andere jaar niet.

Maar, midden in de winter zouden zulke luchtstromingen bijna zeker permanente vorst opleveren in Nederland en België.


Uit ervaringen weten we dat ook midden in de winter oostelijke stromingen nog niet automatische matig tot streng vriesweer met zich mee brengen. Wind en wolkenvelden kunnen de vorst ernstig temperen waardoor het dagenlang rondom het vriespunt kan zijn.

Soms is er aanvoer van kou uit het oosten al in november. We zagen dat onder andere in november 1980, 1985 en 1993 gebeuren.

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Johan » 02-10-2015 20:50

Moeten we niet wachten op de SAI?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 02-10-2015 22:24

Johan schreef:Moeten we niet wachten op de SAI?


Waarom? Er zijn vele "indices", tot nu toe meestal zonder overtuigende voorspellingskracht voor onze streken. Ik kijk alleen naar AO, NAO, de uitspraken van sommigen op dit forum (die het al jaren bijhouden) en zelfs dat geeft geen enkele garantie...
Laatst gewijzigd door Hans op 02-10-2015 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2015 09:56

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-10-2015 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 15-10-2015 08:30

Meteo Hulst: Winter wordt zeer extreem bijtend ijskoud : Zeer hoge stookkosten
.
12 september 2015 om 16:25



HULST-




De winter van 2015-2016 wordt deze keer erg bitterkoud. Meteo Hulst heeft dit bevestigd op grond van een ergste El Nino en de zeer warme stratosfeer boven het noordelijk halfrond.




De ijskou begint rond Sinterklaas aldus Meteo Hulst. Ook waarschuwt Meteo Hulst voor zeer hoge stookkosten. Iedereen zal ongeveer 900 euro extra geld kwijt zijn door bijtende koudegolven en alle gemeenten en waterschappen moeten rekening houden dat ze ruim voldoende zout in bezit hebben. Anders zal het zout snel op zijn.




De winter begint met zware sneeuwval waarbij het verkeer erg vaak lam te komen liggen en wordt gevolgd door een zeer lange droge vorstperiode met zeer strenge vorst in de nachten en streng overdag. Soms kan de temperatuur in het binnenland wegzakken tot -20 graden en overdag niet eens hoger komt dan -11 graden. Er wordt ook een Elfstedentocht verwacht. Die wordt in januari gereden. februari wordt een maand met zeer zware sneeuwval en tempert de vorst wat en in de nachten rond de -8 zal bedragen en overdag iets onder nul blijft,met af en toe weer zeer strenge vorst tot -20 graden in de nachten. Het voorjaar wordt veel te koud met sneeuw,ijzel,en regen.




De stratosfeer reageert op El Nino,we krijgen de hevigste El Nino in aller tijden. Momenteel heeft El Nino al het record van 1997 en 1977 verbroken. Verwacht wordt dat de temperatuur in het stratosfeer boven het noordelijk halfrond record warm wordt met veel ijzersterke hogedrukgebieden boven Noord Europa en diepe depressie's boven Griekenland. Sneeuw-pooldepressie's schuiven via Ijsland,West Frankrijk,Midden Frankrijk,telkens naar Griekenland. De ijskou zal zelfs tot Zuid Spanje gaan doordringen. Voor Rusland worden er zelfs wintertemperaturen tot -40 graden verwacht.




Opwarming aarde




Wie er denkt dat er nooit meer winters zullen komen,heeft het flink mis. Uit onderzoek blijkt dat de zwaarste El Nino juist de stratosfeer boven het noordelijk halfrond enorm zal opwarmen. Gevolg is dat wij deze keer aan de beurt zijn. Ook de Engelse weerdienst voorspelt een loodzware winter in 50 jaar,hebben de Britse meteorologische dienst laten weten.





Vul hier je reactie in...

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 15-10-2015 09:39

Dat zou geweldig zijn. In elk geval weer eens een winter met een gemiddelde temperatuur onder nul. Maar eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in, in elk geval niet zo extreem. Heb slechte herinneringen aan winters met een zeer sterke El Nino. De winters 1983 en 1998 verliepen zeer zacht toen El Nino ook zeer sterk was.

Najaar 1997 stond er in de krant dat er een strengste winter aller tijden aan zou komen. Het liep uiteindelijk op niks uit. Gewoon nuchter blijven en maar afwachten. Al hoop ik echt dat je gelijk krijgt. Het wordt tijd voor een zeer strenge winter.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 15-10-2015 17:34

Nu Meteo Hulst weer. Elk jaar zijn er van dit soort crazy berichten die de mensen op stang jagen. Vervolgens hoor je er niets meer van als de winter in volle gang is. Alleen, als ze toevallig goed scoren, komen ze er nog wel eens op terug. Ik heb, zolang ik weer-geïnteresseerd ben (en dat is al heel lang) nog niet één seizoensvoorspeller meegemaakt, die 2 of 3 keer achter elkaar het bij het juiste eind had. NIET ÉÉN. Pas als dat het geval is, neem ik ze serieus. Dus zelfs als het in de komende winter uitkomt, verklaar ik het als een gok die toevallig goed uitpakte.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

je zult er maar 100 euro op zetten...

Bericht door Oud-forumlid » 15-10-2015 18:04

dan ben je binnen!!

Wolfgang Roder zat toch vaak goed toch??

Plaats reactie