Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 05-02-2016 18:40

Ik wacht in spanning af, dat we in de toekomst tijdens een El Nino een zeer koude of strenge winter hebben. Tot die tijd hou ik vast aan wat ik tot nu toe al in m'n hele leven steeds heb meegemaakt tijdens een El Nino: geen winter. :mrgreen:

Het kan op weergebied relatief kort zijn, toch spreken we over 33 jaar als we teruggaan naar 1983. Dat er schijnbaar in de jaren 40 vorige eeuw wel strenge winters kwamen dat zegt mij niet zo veel. Toen hadden we nog het oude klimaat met vaker koud weer. En waren die El Nino's net zo sterk als in 1983 en 1998? Het Nieuwe Klimaat kan daarin veranderd zijn, en kan net zo vreemd zijn als dat er na een zomerse april geen hoogvlieger van een zomer volgt.

We merken het vanzelf, bij de eerstvolgende El Nino over zoveel jaar. Ergens hoop ik dat we dan wel een strenge winter krijgen, dan hoef ik vooraf niet voor mezelf vast te stellen dat we weer een zeer zachte winter tegemoet kunnen zien.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-02-2016 23:09

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 06-02-2016 10:38

Poeh, wat een saaie weertijden. Misschien nog een beetje storm binnenkort. Voor de rest is het een en al gezapigheid. Hoewel ik mij van de week in de maritiem polaire lucht nog wel heb vermaakt.

Dan maar even naar de records gaan kijken.

Laagste februari tn is tot nu toe 2,9c. Geen vorst dus in de Bilt. Zijn we verbaasd? Ik denk het niet.

Komt er vorst aan, al is het maar 1 minuut? Nou de kans is en blijft voorlopig gering. Volgens EC32 geen winter in zicht. Dus een februari zonder vorst (zou de eerste keer zijn!) komt dichterbij.

Overigens de mildste winter ooit ook. We staan nu op 7,3c. Record is 6,6 in 2006. U weet wel, de eens in de 60 jaar winter. http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/koude-extremen-in-nederland-de-afgelopen-winters
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 06-02-2016 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 06-02-2016 11:14

Zo'n open weerbeeld, met buienwolken in polaire lucht vind ik ook heel aangenaam, maar veel van die dagen zijn er niet geweest deze winter.
We komen dan ook niet echt voor langere duur diep in de polaire lucht. Laat staan dat we een maritiem arctische glijbaan voor een reeks van dagen krijgen.

En wat de temperaturen betreft. Het aantal dagen dat de maximum temperatuur in het midden van Brabant lager dan + 5 graden bleef, zijn op een hand te tellen. :roll:

In januari en februari 1963 waren alle dagen kouder dan +5 graden.
In februari 1986 lukte het ook. Alle dagen kouder dan +5 graden.

Er hoeft niet veel meer te gebeuren om een winter te krijgen waarin alle dagen warmer dan +5 graden zijn.
Laatst gewijzigd door John op 06-02-2016 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Edward » 06-02-2016 11:44

Sebastiaan schreef:

Laagste februari tn is tot nu toe 2,9c. Geen vorst dus in de Bilt. Zijn we verbaasd? Ik denk het niet.

Komt er vorst aan, al is het maar 1 minuut? Nou de kans is en blijft voorlopig gering. Volgens EC32 geen winter in zicht. Dus een februari zonder vorst (zou de eerste keer zijn!) komt dichterbij.


Nog even afwachten. Er hoeft maar 1 opklaring bij windstil weer aan de koude kant van het polair front te komen van een paar uur en je hebt grote kans op vorst in de nacht. Als dat niet gebeurt: misschien dat we wel weer net als twee jaar terug gaan zien dat de koudste nachten van maart en april kouder verlopen dan de koudste feb. nacht en dat er in mei haast even koude nachten voorkomen.
Laatst gewijzigd door Edward op 06-02-2016 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-02-2016 21:51

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 06-02-2016 22:35

We hadden toch merendeels de mening, dat El Nino voor ons weer niet zo van belang was? Dat vind ik ook. Toch lijkt het nu weer een beetje een hype te worden, om El Nino te koppelen aan een zachte winter hier. Ik heb tot voor kort de mening geüit hier, dat er nog een flinke kans was op een vorstperiode in februari. Die kans wordt snel kleiner. Maar toch heb ik een vermoeden, dat, als de bordjes eenmaal verhangen worden, dat dan ook een hardnekkige zaak zal worden. Dan doel ik op een droog voorjaar, al of niet met kou. In de laatste 25 jaar hebben we heel vaak een droog voorjaar gehad, vaker dan daarvoor, met soms kou, soms juist warmte. In beide gevallen is dat voor groei en bloei een slechte zaak. De situatie moet toch een keer gaan kantelen. Veel hogedruk in onze omgeving of ten noorden van ons. In principe kan dat over 10 dagen gaan gebeuren, maar het kan ook nog weken wegblijven. Maar het komt wel, en dan maar hopen, dat het niet samenvalt met de groeizaamste periode: tussen 20 april en 20 mei.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-02-2016 23:22

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 07-02-2016 10:04

Jaap: dit voorjaar zal waarschijnlijk natter verlopen dankzij El Nino :mrgreen: Overigens was hier voorjaar 2012 ook natter, april en mei waren kletsnat.

Betreft de griep: er heerst hier in Brabant weer een nieuwe griepgolf, wat een aantal dagen terug al in het nieuws was te lezen voor beneden de rivieren. Ik merk het zelf ook. Op m'n werk meldt de een na de ander zich ziek, zelf heb ik nu sinds gister al weer voor de derde keer griep deze rotwinter.

Logisch, door de zeer zachte winter en het ontbreken van kou kunnen de bacterien niet doodvriezen. Daardoor blijven de mensen mekaar met griep aansteken. Als ik terug ga kijken naar de afgelopen 15 jaar dan klopt dat ook wel. In koudere winters was ik veel minder of zelfs geheel niet ziek, in alle zachte winters veel vaker. Zelfs vorig jaar juni was ik en nog vele anderen ook ziek toen het wederom heerstte.

En of de zon nou wel of niet aanwezig is in de winter maakt niet uit. Vooral sinds de laatste paar jaar schijnt de zon 's winters veel vaker, toch is en blijft er griep heersen. Nog een reden waarom ik liever koude winters heb. Koud vriesweer is gezond zeiden m'n voorouders altijd, ze hebben gewoon gelijk.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 07-02-2016 10:44

Ko schreef:

Betreft de griep: er heerst hier in Brabant weer een nieuwe griepgolf, wat een aantal dagen terug al in het nieuws was te lezen voor beneden de rivieren. Ik merk het zelf ook. Op m'n werk meldt de een na de ander zich ziek, zelf heb ik nu sinds gister al weer voor de derde keer griep deze rotwinter.

Logisch, door de zeer zachte winter en het ontbreken van kou kunnen de bacterien niet doodvriezen. Daardoor blijven de mensen mekaar met griep aansteken. Als ik terug ga kijken naar de afgelopen 15 jaar dan klopt dat ook wel. In koudere winters was ik veel minder of zelfs geheel niet ziek, in alle zachte winters veel vaker. Zelfs vorig jaar juni was ik en nog vele anderen ook ziek toen het wederom heerste.



Drie keer griep deze winter? :shock:
Buitengewoon onwaarschijnlijk voor een jonge vent. :mrgreen:

Het is voor nog al wat mensen knap lastig om een griep te onderscheiden van een zware verkoudheid. Soms heb je beiden tegelijk.

Het verhaal van bacteriën die niet kunnen doodvriezen is in dit verband pure onzin.
Griep is een virusinfectie. Virussen zijn geen bacteriën. Griep kan men dan ook niet behandelen met antibiotica.
Griepvirussen voelen zich goed in een relatief koude omgeving.


De invloed van het weer op griep en verkoudheid

Weeronline.nl berekent vanaf nu de kans op griep- en verkoudheid naar aanleiding van het weer. In de winter heeft onze weerstand het namelijk vaak zwaar te verduren. Hoe komt dit?

Droge lucht verzwakt ons afweersysteem

Koude lucht kan minder vocht bevatten. Hierdoor is de absolute vochtigheid lager dan in de zomer. Over het algemeen is de lucht in de winter dus relatief droog. In droge omstandigheden zijn we vatbaarder voor verkoudheid en griep. Dit komt doordat:
•Het uitdrogen van slijmvliezen ervoor zorgt dat we minder speeksel produceren. Een vochtige neus en keel vangt normaal gesproken veel virussen uit de lucht op. Wanneer keel en neus uitdrogen verzwakt ons afweersysteem.
•Virussen in koude omstandigheden makkelijker overleven. In droge omstandigheden kan er minder waterdamp hechten aan de virusdeeltjes, waardoor ze minder zwaar worden en dus makkelijker door de lucht kunnen zweven.


Koude lucht vernauwt de bloedvaten in de bovenste luchtlagen. De afweercellen in de bloedvaten kunnen zo minder snel bij de plaats komen waar virussen actief zijn. Koude omstandigheden kunnen ons afweersysteem dus verzwakken.
Laatst gewijzigd door John op 07-02-2016 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie