Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 06-01-2016 09:33

Ik heb er nog geen idee van.
We zien rond 13 januari dat via de achterkamer van een omvangrijke depressie toenemend maritiem polaire lucht van noordelijke breedte naar onze omgeving getransporteerd wordt.
Kansen vergroten dat we een fase van diepere maritiem polaire lucht krijgen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 06-01-2016 12:54

Ja, zalige vooruitzichten. Echt heerlijk zou dat zijn. Vorig jaar hadden we dat eind januari, begin februari. Mooie blauwe luchten, felle buien en frisse lucht. Super. En wie weet wat er allemaal nog meer gaat komen. We komen in een langdurige periode met negatieve AO.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Vieze kou!

Bericht door Daniël » 06-01-2016 16:17

Hier in Noordoost Nederland hebben wij te maken met vieze en vochtige koude lucht, kenmerk van een koude plaklaag boven besneeuwd gebied.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 06-01-2016 16:45

Hier een 2007 winter met alleen maar ver boven 0. Er kan hier nog geen nachtvorstje vanaf, zelfs al lange tijd geen zonloze dag. Regen valt bijna alleen maar in de avond en nacht. Stormen doet het ook niet en dichte mist is iets uit oma's tijd. Heb me nog nooit zo weinig met het weer bezig gehouden als dit winterseizoen. Echt nul plezier.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Edward » 06-01-2016 16:56

Die vorstgrens heeft zich de afgelopen dagen mooi weten te nestelen boven ons land, helaas is het zuidwesten niet bereikt (al heb ik liever -12 of -15 's ochtends en helder met een sneeuwdek dan -2 en bewolkt en de ijzel is ook vervelend). Op basis van de temperaturen in het noordoosten en midden van het land ga ik als de vorst weg eens een paar leuke grafieken maken. De vorstgrens beweegt met enkele kilometers per uur en dat kan je mooi laten zien.

Afgelopen week zijn in Oekraïne en Wit-Rusland temperaturen tot -26/-27 voorgekomen. Natuurlijk nog geen records, die liggen er nog ca. 10 graden lager. Maar nog steeds erg koud voor die regio. Uit het oosten van Europa kwamen ook diverse berichten over doodgevroren daklozen, die niet voorbereid waren op de kou.

Scandinavië krijgt op dit moment voor het eerst deze winter temperaturen tot -40. Zojuist om 16 uur was het in Karesuando op de grens tussen Zweeds en Fins in Lapland -39,7 graden met nog eens 4 andere plaatsen op een afgeronde -39. Er wordt komende 24 uur nog een kleine daling verwacht. Zowel vorige winter als de winter daarvoor was de laagste temperatuur in Scandinavië -42(,0 en ,7 in Karasjok en daarvoor Karesuando). Records liggen nog zo'n 10 graden lager. De laagste temperatuur op een officieel station de laatste jaren was voor zover ik mij kan heugen -45,6, maar dat was toen niet in Lapland, maar in 2010 in Centraal Noorwegen.
Laatst gewijzigd door Edward op 06-01-2016 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 06-01-2016 17:22

Afbeelding

Ik val bijna van mijn stoel. Wat is er aan de hand. Slechte stoel? Nee. Iets anders.

Al eerder gaf ik aan dat we voor het eerst sinds lange tijd weer eens een periode beleven met een negatieve AO. Maar wat er nu lijkt te gaan gebeuren is ongelofelijk. Voor het eerst bijv. 2009/10 en maart 2013 gaat de AO misschien wel komen rond of zelfs onder de -5. Dat is zeer bijzonder en illustratief dat patroon volledig op z'n kop gaat. NAO duikt ook 'onder nul'.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 06-01-2016 17:24

Afbeelding

Fors verschil! Hier in het Gooi laat de mini-hammer nog niets van zich zien. Al spreken we hier liever van mini-hummer :mrgreen:

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Daniël » 06-01-2016 17:33

Sebastiaan schreef:Al eerder gaf ik aan dat we voor het eerst sinds lange tijd weer eens een periode beleven met een negatieve AO. Maar wat er nu lijkt te gaan gebeuren is ongelofelijk. Voor het eerst bijv. 2009/10 en maart 2013 gaat de AO misschien wel komen rond of zelfs onder de -5. Dat is zeer bijzonder en illustratief dat patroon volledig op z'n kop gaat. NAO duikt ook 'onder nul'.


Heeft zich in de stratosfeer onlangs een SSW plaatsgevonden, waardoor de AO en de NAO verzwakt of negatief zijn geworden? Of zou de enorme warmte-advectie, veroorzaakt door stormdepressie Frank, vanuit N-Afrika helemaal naar het Noordpoolgebied het gehele stromingspatroon op 500 hPa op de kop hebben gezet? Dit vond tussen Kerst en Nieuwjaar plaats. Op het N-halfrond is de 500 hPA-stroming op dit moment minder sterk en minder zonaal dan begin december 2015. Op 500 hPa-kaarten nu veel meer groen en veel minder diepblauw en paars.

Op http://rgsweather.com/2016/01/05/reigate-fresh-january-cold-snap-courtesy-of-arctic-outbreak/ lees ik het volgende daarover:

RGS schreef:
In addition, the recent enormous pump of warm air, courtesy of the Storm Frank, will have encouraged tropospheric height rises over the Pole. The result is an inflating balloon of relatively cold air waiting to pop into the populated mid-latitudes!


Op http://rgsweather.com/2015/12/30/storm-frank-wafts-heat-to-the-pole/ staat het volgende:

RGS schreef:
However, Storm Frank is unusual because, with assistance from the high pressure over Scandinavia, it has squeezed unusually warm air far north into the Arctic causing a “heat wave” over the North Pole.

This process is called warm air advection and it has heated parts of the Pole to between 20 or even 30C above “normal”.


"Gaan de dagen lengen, gaat de winter strengen", ook geen wonder dat dit spreekwoord bestaat. Heeft allemaal met SSW's, warmte-advecties elders en negatieve (N)AO's te maken.
Laatst gewijzigd door Daniël op 06-01-2016 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2016 18:52

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Afbeelding

Ik val bijna van mijn stoel. Wat is er aan de hand. Slechte stoel? Nee. Iets anders.

Al eerder gaf ik aan dat we voor het eerst sinds lange tijd weer eens een periode beleven met een negatieve AO. Maar wat er nu lijkt te gaan gebeuren is ongelofelijk. Voor het eerst bijv. 2009/10 en maart 2013 gaat de AO misschien wel komen rond of zelfs onder de -5. Dat is zeer bijzonder en illustratief dat patroon volledig op z'n kop gaat. NAO duikt ook 'onder nul'.


Sebastiaan wat betekent ao en nao?
Ik kan wel kijken op google maar misschien kun jij het in "normaal" Nederlands uit leggen.
Alvast bedankt!

Plaats reactie