Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Richard » 29-12-2015 18:40

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Richard op 29-12-2015 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 29-12-2015 19:01

John van Bladelschreef: Ko.................
Ga je mond spoelen snel haha Komt nog kou genoeg en wel voor 15 - 1- 15 Het weer heeft GEEN geheugen...

John Kerkhof zei:
MAAR KO WEL. lolmrgreen

Haha yep! Toch zat er VOOR 15 januari 15 wel aardig wat kou hoor: winter 2010, december 2010, februari 2012 :mrgreen:

Betreft El Nino: natuurlijk hoop ik dat het nu totaal anders zal gaan dan in 1983 en 1998. Ben nu helemaal nog niet klaar om alweer naar het voorjaar te gaan. Er moet gewoon eerst nog flink wat vorst komen.

Of het moet net als in 1998 lopen, geen winter maar dan ook geen voorjaar en geen zomer. Dat jaar bestond wel uit warmte maar ook gecombineerd met somberheid. Tevens veel natte maanden en seizoenen. Anno 1998 staat in De Bilt dacht ik nog altijd als natste jaar ooit.
Laatst gewijzigd door Ko op 29-12-2015 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Dick » 29-12-2015 23:32

O
Laatst gewijzigd door Dick op 29-12-2015 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 30-12-2015 10:31

Vanuit Rijen kan ik heel tevreden zijn over de lange termijn verwachtingen tot half januari 2016 namelijk geen winterweer. :mrgreen:

Het weerbeeld zal te Rijen afwisselend zon, wolken en wolken met regen geven. De temperaturen dalen naar vrij normale waarden en lopen in de loop van de eerste januariweek weer keurig op naar bovennormale waarden. :lol:
Grootschalig gewoon Atlantisch weer dus.
Misschien raken we de maritiem tropische lucht voor wat langere tijd kwijt en kan ik 13 graden en warmer even vergeten. Dat is echter voor niemand een verrassing. ;)
Laatst gewijzigd door John op 30-12-2015 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Daniël » 30-12-2015 11:27

Op http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2015/12/the_storm_that_caused_tornadoes_will_heat_the_north_pole.html "The Scariest Part of This Season’s Weird Weather Is Coming Soon Tornadoes, floods, and a heat wave at the North Pole."lees ik dat een krachtige stormdepressie op de oceaan enorme hoeveelheden zachte lucht naar het Noordpoolgebied blaast. Waardoor er een hogedrukblokkade boven Rusland ontstaat die bij ons wat kouder weer zal brengen.

www.slate.com schreef:

Taken together, the fires, floods, heat waves, tornadoes, and blizzards are surely strange, even unsettling—but the scariest weather of the year is still on the way.

As it departs North America this week, the storm will rapidly intensify over the northern reaches of the Gulf Stream and draw tremendous amounts of warm air northward from Spain and the Mediterranean Sea toward the Arctic. As the storm approaches Iceland, it will have strengthened to the equivalent of some of the strongest hurricanes ever recorded in terms of atmospheric pressure. Intensely high pressure over western Russia, perhaps boosted by melting sea ice, will aid in setting up the tropics-to-pole atmospheric superhighway.

The remarkable storm will briefly boost temperatures in the Arctic basin to nearly 10 degrees Fahrenheit warmer than normal—and the North Pole itself will be pushed above the freezing point, with temperatures perhaps as warm as 40 degrees. That’s absolutely terrifying and incredibly rare. Keep in mind: It’s late December and dark 24 hours a day at the North Pole right now. The typical average high temperature this time of year at the North Pole is about minus 15 to minus 20 degrees. To create temperatures warm enough to melt ice to exist in the dead of winter—some 50 or 60 degrees warmer than normal—is unthinkable.

On Wednesday, the North Pole will be warmer than Western Texas, Southern California, and parts of the Sahara.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-12-2015 11:41

John schreef:Vanuit Rijen kan ik heel tevreden zijn over de lange termijn verwachtingen tot half januari 2016 namelijk geen winterweer. :mrgreen:

Het weerbeeld zal te Rijen afwisselend zon, wolken en wolken met regen geven. De temperaturen dalen naar vrij normale waarden en lopen in de loop van de eerste januariweek weer keurig op naar bovennormale waarden. :lol:
Grootschalig gewoon Atlantisch weer dus.
Misschien raken we de maritiem tropische lucht voor wat langere tijd kwijt en kan ik 13 graden en warmer even vergeten. Dat is echter voor niemand een verrassing. ;)


Als het tegen zit, zelfs geen vorst in De Bult. Dat zou dus zomaar een eerste helft zonder dat het kwik ook maar enig moment onder het vriespunt kwam.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-12-2015 12:10

One strong pulse of energy transfer from the troposphere to the stratosphere that just ended over the weekend has perturbed the polar vortex and has helped to initiate the cooling across the mid-latitudes. The models are predicting a second pulse during the first week of January and we continue to anticipate even further energy transfer. This will continue to perturb or disturb the polar vortex further, which will likely peak sometime in January. -> Cohen

Duidelijke transitie nu naar AO negatief. Zonale windsnelheid op 60N, 10 hPa neemt behoorlijk af en eindigt rond de 40m/s. Dat is aan de bovenkant van moderate.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-12-2015 12:36

Nieuwste GFS laat duidelijke opwarming zien op de LT. In lijn met visie Cohen. Gaan we interessante tijden tegemoet en was dit alleen maar een opwarmertje?

It is becoming less of a question if the polar vortex weakens and more of a question of when. A robust transfer of energy from the troposphere to the stratosphere ended over the weekend. However with the polar vortex at or near record strength, much of the energy was deflected. Still enough energy was absorbed to stretch the polar vortex so as to increase cross-polar flow from Siberia into eastern North America and commence a cooling trend. The models are predicting additional pulses of energy the first and second weeks of January. And there may even be further pulses of energy, which will all likely perturb the polar vortex further. The predicted circulation pattern of ridging in the Barents-Kara Seas/northwest Eurasia and troughing in East Asia/North Pacific is optimal for exciting energy pulses from the troposphere to be absorbed into the stratospheric polar vortex. Therefore we continue to anticipate even more pulses of energy transfer through mid-January and possibly beyond. The duration and the strength of this energy transfer will strongly influence the variability of the polar vortex. We continue to anticipate that the polar vortex has already been and will continue to be sufficiently perturbed/weakened to allow colder weather to spread over the Northern Hemisphere mid-latitudes.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 30-12-2015 13:30

Uiteraard is er een verzwakking van de stratosferische poolwervel, er gaat momenteel op noordelijke breedten een grote hoeveelheid warmte (hoge diktewaarden) en daarmee westwaartse impuls van de troposfeer naar de stratosfeer. Maar ik lees nooit ergens wat nu deze enorme troposferische blokkade (sterk positieve 500 hPa anomalie van N Canada tot aan Nova Zembla en sterk negatief van New Foundland tot aan de Kaspische zee) veroorzaakt (heeft)

Niet dat wij er waarschijnlijk veel (misschien iets rond 6 januari) van zullen merken, het is nog steeds een (zuid)westelijke stroming, al ligt de as 10-20 graden zuidelijker dan normaal.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 30-12-2015 14:23

John schreef:Vanuit Rijen kan ik heel tevreden zijn over de lange termijn verwachtingen tot half januari 2016 namelijk geen winterweer. :mrgreen:

Het weerbeeld zal te Rijen afwisselend zon, wolken en wolken met regen geven.


Lach er maar om, ik vind het 1 grote nachtmerrie. Ook vooral het weerbeeld. Bijna elke dag alleen maar die zon, zelfs tot op de laatste dag van het saaie 2015 duurt dat voort.

Had mezelf voorgenomen pas 1 maart te stoppen maar deze winter presteert het zo erg dat ik er al veel eerder vanaf wil zien. En daar kan ik dan heel tevreden over zijn. Steeds warmer, steeds zonniger en steeds vaker 's nachts de regen. Er zit geen toekomst meer in het weer voor mij dat is me nu wel duidelijk. Ach ja, toch lang volgehouden. Al sinds juli 2013 is het weer zo dood als een pier.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie