Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerben » 13-01-2016 09:09

EC oper gaat voor langdurig "licht" winters weer. Berekeningen zijn verbeterd bij alle modellen.
Opvallend is dat Scandinavie al lange tijd erg is/blijft. Gaat de Oostzee na 69 jaar weer eens geheel dicht!? Temperaturen Skagerat en Kattegat liggen rond de 2 graden. Kan in korte tijd erg snel gaan...

http://www.meteoservices.be/be/home/weer/weerkaarten/ecmwf-popup/archiv/Europe/t2m/2016011300/nothumb/on/192/ch/7aa178ca8cfa697547b2edf60d3be494.html

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 13-01-2016 11:23

@ Adrie, ik zie geen significante strohalmen als het gaat om SSWs. Anders dan dat de boel op de schop gaat. Iedereen weet toch ondertussen dat het winterweer bij ons niet zo eenvoudig gaat. Zie ook de opmerkingen van John. Logischerwijs geef ik zulke dingen aan vanwege mijn interesse (en ik hoop in toenemende mate ook van andere) in grootschalige processen in de atmosfeer.

We hebben het hier eerder al over gehad, ik dacht dat ik toen al duidelijk genoeg was, blijkbaar niet. Jammer. Maar ik kan er verder ook niets aan doen.

Het is vervelend als er allerlei uitspraken over gedaan worden. Zoals: "SSW, dus koud bij ons!". In dat opzicht deel ik wel je scepsis (als ik het goed interpreteer).

Voor een relatie met ons weer kan je genoeg info vinden bij je collegae van UKMO. Karel heeft hier ook veel over gepost.

Nieuwste pluim laat veelal wind van zee zien. Drastische omslag van de modellen, Tamara liet dat als enige al zien in haar bijdrage. Zoiets vind ik super knap, dat je in staat bent om door de modellen heen te kijken. Dikke plus ook voor het onderschatte UKMO. GFS wordt je mee doodgegooid terwijl het Engelse model vaak in dit soort situaties het juist heeft.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 13-01-2016 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 13-01-2016 11:49

Sneeuwliefhebbers doen er goed aan zich de komende dagen te verplaatsen. :mrgreen:

Door de aanhoudend maritieme invloed in ons land tot en met het aanstaande weekend, gaat het hoogteverschil sterk meespelen in de pure sneeuwkansen.
Mede door het afnemen van de stromingssnelheid. De warme Noordzee krijgt dan meer tijd nog eens een graadje plus aan de onderste luchtlaag toe te voegen.

Afhankelijk van de ontwikkeling en koers van het laag dat zich morgen met ons weer bemoeit, kan er een mooi sneeuwtapijt in Ardennen en Eifel tot stand komen, waarna de lucht op hoogte voldoende koud is om het in die regio ook overdag 0 graden en kouder te laten zijn. ;)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerard » 13-01-2016 13:29

Ik verwacht ook geen sneeuwdek in de westelijke kustprovincies, misschien tijdelijk in de middendelen van het land en wellicht wat langer in de (noord)oostelijke provincies. De Noordzee is nog ongekend warm voor de tijd van het jaar en dat zal grote invloed hebben op de situatie in een groot deel van Nederland als er maar een beetje zeecomponent in de windrichting zit.
(John, zie ook even mijn bericht op de vorige blz.)

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 13-01-2016 17:50

Alles prima, zolang 25 november 2005 maar niet op herhaling gaat. De situatie is weliswaar een beetje anders, maar er zijn ook wat parallellen te zien.
Los van het argument dat het noorden van het land een straatschaatswintertje heeft gehad: bespaar me de frustratie van in het oog zitten terwijl de rest van het land wild en woest herfst/winterweer beleeft.
(In dat opzicht moet de VWK maar eens een ad-hoc uitje naar de Ardennen organiseren. Zie ik hier een kans voor regio Limburg?)
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-01-2016 19:05

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 14-01-2016 10:32

Wat is een toch weer een succes gebleken, de lange termijn verwachting tot nu toe. Bijna medio januari 2016 en nog geen spoor van winter. Geen enkele vorstdag en/of sneeuwdag deze winter.

Het was nog half december dat Sebastiaan mede op basis van EC 32 schreef dat we tot half januari een aanhouden hielden van vrij zacht tot zeer zacht Atlantisch weer.
En zo geschiedde.

Natuurlijk was er een reepje winterweer over de noordelijke provincies, met Groningen hoogtepunt. Dit was het gevolg van synoptische details.
Het was met een recht een reepje winterweer, namelijk alleen aanwezig in de onderste honderden meters lucht. De milde maritiem polaire lucht die in de rest van het land tot aan de grond rustte, lag ook boven het noorden van het land, boven het laagje vrieslucht. Vandaar ook de vele ijzel die dagen en weinig sneeuw.

Het was geen situatie van een LMG. Dan hebben we het echt over een geheel andere luchtsoort in plaats van grondlaagvorst. Dan zien we ook op 850hPa en 700hPa heel andere temperaturen dan we nu hadden boven de Noordelijke provincies.

Dus: hoera voor de lange termijn. Wederom bruikbaar gebleken in het winterseizoen.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 14-01-2016 19:12

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 14-01-2016 19:27

Ted schreef:@ John Kerkhof 14jan2016 10.32 uur

Je schreef het al steeds tot half januari geen winter. De andere (ook ik) gaven ook hun mening, maar die hadden geen gelijk. Kortom: Naar John Kerkhof luisteren!
.
Afbeelding:)Afbeelding. Dank u!


Het is betrekkelijk eenvoudig. Iedereen kan het. Adrie bijvoorbeeld. Hij is zeker zo nuchter als ik.

Voor mij telt als leidraad.
1. Mij niet laten afleiden door een minderheid aan koude oplossingen.
2. Bij twijfel 50% - 50% , laat ik me leiden door de warme oplossingen in een warme winter.
3. Ik volg Sebastiaan en zijn bijdragen over EC 32.
4. Ik let hoofdzakelijk op het pluimgemiddelde EC en ENS kaarten GFS/ EC
5. Tot slot let ik nog op variaties van run tot run voor dag 6 tot 10.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 15-01-2016 11:50

De dubbele rol van het zeewater in winterperiode.

Vrijwel elk winterhalfjaar zijn er een of meerdere dagen met een aanvoer van koude onstabiele lucht in een noordwestelijke of noordelijke stroming.
Dit leidt vaak tot buien, maar die hebben lang niet altijd neerslag in vaste vorm tot aan de grond.
Het zeewater werkt uiteraard verzachtend. Boven zee ligt de verticale vorstgrens dan vaaknog enkele honderden meters boven de grond. We hebben die zee echter wel nodig voor de vorming van (sneeuw)buien. In Engeland zien we landinwaarts een afname van de buienkans.

Ondanks een aanvoer over warm zeewater komen er in ons land toch wel pure sneeuwbuien voor. Voor de tijd van het jaar is ons zeewater actueel nog belachelijk zacht, maar op 22 november 2008 was het zeewater met circa 12 graden nog een stuk warmer. Die zaterdag vielen er echter pure sneeuwbuien in ons land ook midden op de dag. En de aanvoer was aanlandig.

Door een snelle aanvoer heeft de lucht uit het hoge noorden beter de koude eigenschappen kunnen behouden.
Zo zien we op onderstaand kaartje dat ook in flink wat gebied boven zee de dauwpunten onder nul lagen.

Afbeelding

Op 16 december 2010 hadden we later op de dag een abrupte en overtuigende overgang van frontale regen naar frontale sneeuw met vorming van een sneeuwdek. De stevige wind was en bleef aanlandig. Op de onderstaande afbeelding van die dag zien we rond het avondeten dat de dauwpunten boven de hele Noordzee ruim beneden nul graden liggen.

Afbeelding

En op de afbeelding hieronder van hetzelfde tijdstip zien we dat op 700hPa erg koude lucht in hoog tempo naar onze contreien stroomt.

Afbeelding


Dit zijn vrij recente voorbeelden van pure sneeuwval ondanks aanlandig stroming.

Ook terugkijkend naar situaties met pure sneeuwbuien tijdens open aanvoer via de Noordzee, kom ik hetzelfde beeld tegen.
Dauwpunten boven zee -1 tot -4 graden.
Op 700hPa vinden we dan vaak temperaturen nabij of beneden -20 graden.

De afgelopen dagen heeft de relatief koude lucht nogal getreuzeld en is met omwegen tot ons gekomen. Daarbij ook langere verblijftijd boven zee en in onderste lagen meer en meer maritieme eigenschappen overgenomen.

Voor morgen komt er volgens GFS vanuit het noorden op hoogte nog wat koudere lucht naar ons toe. Dat beïnvloedt te verticale kolom boven zee natuurlijk ook en dat zien we terug in daling van de dauwpunten naar -1 tot -2 graden.
Als deze lucht ons land bereikt en er vormen zich nog buien, dan zijn dit buien die al meteen vanaf de kust hoofdzakelijk vaste neerslag laten zien. Dit zal dan pas laat op zaterdag zijn.


Overigens, ook vrij recent, maart 2006, hadden we een hele week te maken met erg koude en onstabiele lucht via zee rondom een stationair laag. De dauwpunten boven zee lagen dagelijks lager dan nul. Nagenoeg alle buien in ons land vielen die week in de vorm van sneeuw, korrelsneeuw of hagel.
Dat is een heel bijzondere situatie geweest qua duur. Bijna een week lang werd het laag van verse maritiem arctische lucht voorzien.

Tot slot nog even gekeken naar twee extreme situaties voor wat betreft zeer koude lucht boven Nederland en Noordzee.

Op 1 januari 1979 was het kouder dan -25 graden op 2700 meter hoogte. En kouder dan -15 graden op 1300 meter hoogte.
Dan zou moet het wel vriezen op zeeniveau. Afbeelding
De kaartjes laten zien centrale Noordzee tot -5 graden. Dauwpunten -7 graden.

Nog erger was het op 11 januari 1987. We zagen de -20 isotherm op 850hPa over deel van Noordzee en heel Nederland.
Op centrale Noordzee temperaturen - 6 tot -7 graden. Dat past prima bij -22 graden op 1400 meter hoogte.
Laatst gewijzigd door John op 15-01-2016 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie