Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 10-02-2016 21:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 10-02-2016 22:46

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:"Naast zeer zachte maanden, zoals de afgelopen decembermaand, zullen we ook behoorlijk te koude wintermaanden gaan meemaken. En dat ligt inderdaad grotendeels aan de hardnekkige stromingspatronen."

Wat mijn theorie was.
Kink in de kabel is de koude plek ten zuiden van Groenland. Die lijkt vooral keiharde, zeer zachte WC-winters op te leveren - compleet, inderdaad, met 'Stuck Pattern Syndrome'.


Dat kan heel goed, en is een verdere ontkrachting van de lariekoektheorie dat koude oppervlakken hoge druk stimuleren (ja, dat is wel waar, maar in een heel dun laagje dicht bij het oppervlak). Dynamisch gezien zorgt langdurige kou-overdracht naar een luchtkolom altijd voor het inkrimpen daarvan en daarmee een lagedruk-anomalie op grotere hoogte, dus op de Atlantische Oceaan voor een versterking van de zonale stroming ten Z daarvan. Ja, en hoe zit dat dan met lage druk boven warme oppervlakken? Waar, maar alleen bij verschillende verwarming (=uitzetting) van de luchtkolom. Op de warmste plek "stroomt de luchtkolom over" met een daling van de druk aan de grond tot gevolg.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Henk » 11-02-2016 11:58

Remko, die koude plek ten zuiden van Groenland is een tijdelijk gegeven. Ze vormt een onderdeel van de koude fase van de AMOC, een oscillatoir patroon dat op een gegeven moment weer omvormt naar de warme fase.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 11-02-2016 14:48

Mogelijk groter gat in de ozonlaag ten gevolge van sterke poolwervel?

http://www.wetteronline.de/klimawandel/2016-02-11-oz

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 11-02-2016 18:29

Ted schreef:Misschien krijgen we binnenkort wel een geheel vorstvrije winter, Marcel. Van mij mag het! Heb deze winter nog niet één keer naar mijn werk hoeven glijden. De treinen, bussen alles rijdt nu lekker op tijd.


Een vorstvrije winter gaat nooit lukken, in elk geval zolang wij leven. En als alles eens wat beter was ingesteld kan hier ook alles gewoon doorrijden en doorgaan net als in al die koude landen waarin dat jaarlijks is.

Mocht er wel ooit een winter zonder vorst komen eis ik een zomer zonder 20 graden! Op 1 zomermaand zonder 20 graden hebben we sowieso al recht, na die horror december ..... :twisted:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 11-02-2016 19:32

Ko schreef:Een vorstvrije winter gaat nooit lukken, in elk geval zolang wij leven.


Inderdaad: Zelfs in de meest extreme wipkippenwatjeswinters zullen er nog altijd wel een paar (echte) nachtvorstjes voorkomen.

Ko schreef:Op 1 zomermaand zonder 20 graden hebben we sowieso al recht, na die horror december ..... :twisted:


Nou, "recht hebben op" ... , reken daar niet op. De weergoden zijn erger dan de meest rigide UWV controleur ... :mrgreen:

Mazzel & broge, Evert

PS: Net terug uit de bergen in noord India – een wandeling over de bevroren Zanskar rivier. Het weer was trouwens ook daar aan de warme kant: Overdag tussen 0°C en –5°C, s'nachts tussen –7°C en –15°C. Het kan er s'winters tot
–30°C worden. Soms zelfs kouder.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-02-2016 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Edward » 11-02-2016 23:39

Evert schreef:
Ko schreef:Een vorstvrije winter gaat nooit lukken, in elk geval zolang wij leven.


Inderdaad: Zelfs in de meest extreme wipkippenwatjeswinters zullen er nog altijd wel een paar (echte) nachtvorstjes voorkomen.


Maar niet in Vlissingen, zo weten we nu (ja dat station staat wel bijna in de Westerschelde).
Laatst gewijzigd door Edward op 11-02-2016 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 12-02-2016 10:24

Henk schreef:Remko, die koude plek ten zuiden van Groenland is een tijdelijk gegeven. Ze vormt een onderdeel van de koude fase van de AMOC, een oscillatoir patroon dat op een gegeven moment weer omvormt naar de warme fase.


-> AMOC gaat momenteel toch zijn koude fase (20-30 jaar) in? & Vraag me af of de koude zeewater nu echt zo van belang is. Uit de analyses van UKMO blijkt het altijd een scala aan factoren; van MJO, tot stratosfeer enzovoort.

Vannacht is De Bilt 'gevallen'. Vannacht vorst? Volgende week volgen er nog een aantal vorstdagen.
Vooral di-wo-do beloven prachtige dagen te worden, dauwtemp onder nul, lichte vorst 's nachts en overdag 3-5 graden. Echt heerlijk. Daarna lijkt de westelijke stroming wederom het hoogste woord te krijgen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 12-02-2016 10:34

Ko schreef:
Ted schreef:Misschien krijgen we binnenkort wel een geheel vorstvrije winter, Marcel. Van mij mag het! Heb deze winter nog niet één keer naar mijn werk hoeven glijden. De treinen, bussen alles rijdt nu lekker op tijd.


Een vorstvrije winter gaat nooit lukken, in elk geval zolang wij leven. En als alles eens wat beter was ingesteld kan hier ook alles gewoon doorrijden en doorgaan net als in al die koude landen waarin dat jaarlijks is.


Het zal mij niet verbazen als een winter in De Bilt vorstvrij gaat verlopen, gedurende jou en mijn leven.
We zien in de top 5 winter met minste vorstdagen in De Bilt, allemaal winter na 1988.
In 2007 waren er 15 vorstdagen.
In 2014 slechts 10 vorstdagen.

Ergens tussen 2020 en 2030 de eerste winter met 5 vorstdagen of minder?
En dan zijn we nog geen 90 jaar. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 12-02-2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 12-02-2016 10:52

Lastig hoor, die verklaringen rondom onze winters.

Zeer zachte winters worden veroorzaakt door koud oceaanwater op bepaalde plekken?
Zeer zachte winters worden veroorzaakt door sterke westelijke circulaties?
Westelijke circulaties zouden toch afnemen door afname van temperatuurtegenstellingen tussen Noordpool en overige gebieden ten gevolge van de AGW?

Zeer zachte winters worden veroorzaakt door langer aanhoudende stromingspatronen.
Houden alle stromingspatronen gemiddeld langer aan?
Van noordoostelijke, oostelijke of noordelijke stroming valt dit niet zo vlot te zeggen. De laatste decennia komen ze (weer) minder voor. :mrgreen:

We stellen in elk geval vast dat het Hellmanngemiddelde afneemt en te verwachten valt dat dit verder afneemt gezien het opwarmend klimaat.
Over dertig jaar weer een graad gemiddeld warmer geworden?
Laatst gewijzigd door John op 12-02-2016 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie