Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

kustsneeuw

Bericht door Willem » 15-01-2016 23:39

Ook ik ben dol op sneeuw. Krijg daar uiteraard wel eens woorden over met schaatsmaten.
Verblijf al heel mijn leven binnen ca. 50 km van de kust. Had als kind al (evenals mijn vader) een antenne voor weer en loerde door het zolderraam altijd of er (in situaties als de huidige) al sneeuwbuien uit het NW naderden.
In mijn herinnering (heb daar ook nog wel aantekeningen van in een schriftje) vielen er toen toch (veel) vaker sneeuwbuien bij dit soort NW circulaties met bovenin kou.
Nu kost dat ontzettend veel meer moeite ! Zou het kunnen, dat reeds bij de huidige klimaat-verandering de temperatuurstijging (ook zeewater !) de sneeuw-drempel voor de kustzone al bijna onneembaar is ? Dwz. bij dit soort zee-buien uit NW tot N. Sterker nog, mijn vraag geldt vooral buien uit NNW tot N, wat toch al een wat koudere hoek is dan W of NW !

Wat de huidige winterpoging betreft: die doet zijn best, maar mijn eigen analyse van stomingspatronen lijkt toch meer te wijzen op een stevige, goed ingesnoerde polaire straalstroom.
Die houdt de kou in grote lijnen netjes binnenboord (dwz. boven 45 a 50 gr NB). Die stratosfeer warmt (voorzover ik zie; NOAA) ook niet meer op dan 'normaal'. Daar moeten we het dus in elk geval niet van hebben. Sowieso omdat het inmiddels al midden januari is en er al gauw zo'n 4 weken nodig is wil een evt. stratosferische verrassing tot ons niveau afdalen.
En El Nino blijft intussen maar warmte injecteren op dat niveau !
Maar ik hoop (en de meesten van jullie, schat ik) dat ik er naast zit !

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 16-01-2016 10:42

Willem schreef:
In mijn herinnering (heb daar ook nog wel aantekeningen van in een schriftje) vielen er toen toch (veel) vaker sneeuwbuien bij dit soort NW circulaties met bovenin kou.
Nu kost dat ontzettend veel meer moeite ! Zou het kunnen, dat reeds bij de huidige klimaat-verandering de temperatuurstijging (ook zeewater !) de sneeuw-drempel voor de kustzone al bijna onneembaar is ? Dwz. bij dit soort zee-buien uit NW tot N. Sterker nog, mijn vraag geldt vooral buien uit NNW tot N, wat toch al een wat koudere hoek is dan W of NW !


Dag Willem,

Het zal niet meevallen om op je vraag een kort en helder antwoord te geven. Er zijn nog al wat factoren die een rol spelen om tot sneeuwbuien in de kuststreken te komen.
Laat ik me voor nu beperken tot een open NW- tot N- aanvoer van winterse buien, dan dienen de dauwpunten en natteboltemperatuur aan zee onder nul te zijn.
Dat krijgen we alleen voor elkaar als de luchtsoort erg koud is. Brongebied en verplaatsingssnelheid zijn van belang. Immers de lucht legt een heel lange weg over Noorse Zee en Noordzee af en hoe trager, hoe meer maritieme invloed onderin.

Als we tot -20 graden gaan op circa 2740 tot 2850 meter, dan zien we boven zee dauwpunten lager dan nul graden. Dat is een goed uitgangspunt voor sneeuwval tot aan de grond. In die situaties zijn het juist de kustprovincies de meeste sneeuwbuien opvangen, dieper landinwaarts gaat activiteit er meestal uit. Geen opstijgende lucht meer, en minder vocht voorradig.


Mij lijkt dat er nog altijd sneeuwbuien in de kuststreken mogelijk zijn bij een NW tot N aanvoer. Er worden wel eisen gesteld aan de luchtsoort. Hebben we te maken met diep maritiem polaire lucht, of is het puur maritiem arctische lucht in een rechtstreeks aanvoer? Vrij recent zijn de periode 1 tot en met 6 maart 2006 en 16- 17 december 2010 voorbeelden van prima condities voor sneeuwval en sneeuwdekvorming ook in de kuststreken.

Actueel en de laatste dagen hebben we voortdurend te maken met diep maritiem polaire lucht. Dus geen rechtstreekse injectie van maritiem arctische lucht uit het poolgebied.
Laatst gewijzigd door John op 16-01-2016 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 16-01-2016 11:33

De eerste winterhelft van 2016 zit er inmiddels op. Als winterliefhebber kan ik rustig en reeel stellen dat deze eerste winterhelft de slechtste en meest teleurstellende was uit m'n leven. Het bestond alleen maar uit allerlei warmterecords die verbroken zijn met constant voorjaarstemperaturen en dikwijls vrij zonnig weer. Het was al die tijd geen klein momentje winter, in tegenstelling tot het noorden. De laatste vorstdag had ik op 27 november.

Nog nooit was het zo lang vorstloos en dat loopt nog steeds door, waarschijnlijk dan tot een dezer dagen als het (EINDELIJK!) weer eens tot een nachtvorstje komt. El Nino doet het wat dat betreft uitstekend, die er weer voor zorgt dat de winter zeer zacht verloopt zonder enig winterweer in Brabant.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerben » 16-01-2016 12:11

Er lijkt een polar low te ontstaan net iets ten zuiden van Noorwegen. Temperatuur op 500 hPa is daar rond de -40 graden. Interessant voor vanavond/vannacht.

http://en.sat24.com/en

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

sneeuw wensen

Bericht door Willem » 16-01-2016 21:22

John,
Dank voor je uitleg. Is mi. goed antwoord op mijn vraag.
Maar blijft dan niet het probleem dat die dauwpunten juist te hoog liggen door al die extra warmte, die (uiteindelijk door 'ons') tegenwoordig in de atmosfeer zit ?

En nu ik toch bezig ben Gerben, jouw polar low past ook goed in mijn sneeuwstraatje:
Maar was een polar low niet een ding, dat op/bij de pool ontstaat, daardoor lekker, super-koud is en dan (inderdaad) via de kortste weg en zo snel mogelijk (goeie en essentieele toevoegingen John), langs Noorwegen dus, naar ons toe komt ?
Ik heb die lui in Oslo best hoog zitten, maar dat ze daar polar lows maken .... nee daarvoor moeten we helaas verder van huis. Wel hebben die noren softijs van het merk Polar. Om die (ook al niet meer zo) korte hete noorse zomers door te komen.

Ik zit hier trouwens aan de zeeuwse kust, nog paar +graadjes, een paar buitjes, maar nog steeds voornamelijk vloeibaar. Toch maar hoop houden, al was het maar op de lente..

Wim

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Edward » 16-01-2016 23:42

Polar lows kunnen ook bij Noorwegen/Shetlands/Færøer ontstaan. Belangrijk is de sterke convectie door het vrijkomen van latente warmte dat steeds doorgaat (vochtvoorraad warm zeewater) waarbij een kleine warme kern ontstaat. De fronten ontbreken ook bij een polar low. Het is geheel bewolkt bij de kern in de buurt met een storm nabij de kern en sterk geclusterde sneeuwbuien of hagelbuien. Dat zien we nu niet op satellietbeelden. Je moet op de IR beelden in ieder geval een (diep) bewolkt gebied rondom de kern zien, veel meer geclusterd. Storm is ook niet terug te vinden (al is dat ook maar een klein gebied en kan dus tussen de metingen in zitten) en in GFS geen warme kern. Al zul je die niet altijd in GFS hoeven tegen te komen doordat de resolutie niet hoog genoeg is. Op 500 hPa is de Duitse Bocht wel voldoende koud en dan is het mogelijk de energie uit de zee weg te halen die nodig is. Het hoeft uiteraard niet te gebeuren. De Polar Lows ontstaan vaker in de Barentszee uiteraard, in het winterhalfjaar, dan bij de Shetlands of Færøer.
Laatst gewijzigd door Edward op 16-01-2016 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-01-2016 00:15

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 17-01-2016 10:45

Dag Ted,

Als alles meezit en het overwegend helder blijft tot en met donderdag, dan is een reeks koude dagen haalbaar. Paar nachten met matige vorst moet dan kunnen in het binnenland.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerben » 17-01-2016 20:40

Toch een kouderecord gevonden voor deze winter : ) Temperatuur inmiddels gestegen naar -4 graden op nadering van wat sneeuwbuien.

http://weergegevens.nl/extremes_day.aspx?station=286&extreem=X_TN&order=2&maand=1&dag=17&country=3

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-01-2016 20:54

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie