Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 15-10-2015 20:16

Dhr Roeder gokte inderdaad ook wel eens goed, maar later zat hij er ook nogal eens flink naast.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

gokken

Bericht door Oud-forumlid » 16-10-2015 09:17

Denk niet dat het echt gokken is dit heerschap had er echt wel verstand van.....

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 16-10-2015 19:28

Vul hier je reactie in...
John schreef:Denk niet dat het echt gokken is dit heerschap had er echt wel verstand van.....


Ook dit heerschap kon de vlag van doorlopend succes niet laten wapperen. :roll:
Laatst gewijzigd door John op 16-10-2015 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

maar........

Bericht door Oud-forumlid » 16-10-2015 19:49

welk weerinstituut weerman/vrouw kan dat wel John?

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 18-10-2015 13:18

John schreef:welk weerinstituut weerman/vrouw kan dat wel John?


Geen.
Dus onze vriend Röder ook niet.

Dat gaat voor Nederland in jou en mijn leven ook niet gebeuren.
We zijn te afhankelijk van details, van net de juiste synopsis voor het wel dan liet blijven liggen van sneeuw gedurende dagen of weken. Voor het wel dan niet wind van zee.

Koud winterweer in Nederland hangt meer samen met aspecten die toevallig goed samenvallen dan met een aanhoudende actieve aanvoer van vrieskou uit het oosten of noordoosten.
Ik kan met niet herinner zo'n aanvoer langer dan een week te hebben meegemaakt. Het winterseizoen telt meer dan 90 dagen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Dick » 18-10-2015 15:40

Dat maakt de winter voor mij het seizoen met de meeste kans op frustraties. Er liggen altijd factoren op de loer die roet in het eten kunnen gooien. Dan doel ik op het feit dat bij een vorstperiode, mijn favoriete weertype (liefst strenge vorst, sneeuw 'mag', maar 'hoeft' niet) het eind altíjd in zicht is. Zelfs als dat eind in de modellen en verwachtingen ontbreekt. Dat maakt mij bij een vorstinval per definitie onrustig.

Hans
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31-12-1997

winterweer wel/niet??

Bericht door Hans » 23-10-2015 09:26

Het weer voor de komende winter valt niet te voorspellen of te verwachten..
Ik loop nou al zo'n 58 jaartjes mee waarvan al wel 50 als weergeinteresseerde..
Vooral de winter heeft mijn grote interesse en ik heb ook altijd verbanden proberen te leggen tussen de herfst en de erop volgende winterperiode. Ik heb het nog steeds niet gevonden maar ben dan ook geen wetenschapper...
Moeten we eigenlijk het weer al zo lang van tevoren willen weten eigenlijk??
De romantiek gaat er dan echt wel een beetje af lijkt me..
In de jaren '60 en '70 werd niet lang vooruit gekeken en het weer kwam als een verrassing soms over je heen. Probeer wat dat betreft bij de dag te leven...Elke weersituatie is per definitie uniek en laat het weer komen zoals het is....Dat is pas genieten...

Oud-forumlid
Berichten: 1364

vraagje cq opmerking

Bericht door Oud-forumlid » 25-10-2015 11:52

Waar zouden we zijn als we een winter alla 63 zouden krijgen. NL is inmiddels een stuk dichter bevolkt dan in de jaren 60.Ik denk dat de totale maatschappij hevig ontregeld zou zijn.En alle elektronische snufjes als automatische winkeldeuren verkeerslichten buitenverlichting er spontaan de brui aan zouden geven.Stel je voor een sneeuwstorm alla 78 en temp alla 63 dit in combinatie. Dat zou voor ongekend (heel) veel slachtoffers gaan zorgen. Ok het is een doemscenario. Maar niets is onmogelijk. Ooit gaat 63 er aan of wij dat mee maken is een tweede natuurlijk NL is al ontregeld kwa treinverkeer als de bomen hun blaadjes verliezen laat staan als er een sneeuwstorm/jacht het epicentrum van het treinverkeer zou treffen (lees Utrecht) Om de een of andere reden zie ik het de komende winter wel zitten met de kou maar vraag me niet waar ik dit op baseer want dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Even over de sneeuw ik loop al mee vanaf half jaren 80 in het weerwereldje. Een ding is zeker en dan vooral de laatste 10 jaar het regent veel harder als toen ik begon met mijn waarnemingen en dan vooral met buien in zeker de zomermaanden. In de herfst had je in de jaren 80 vaak een "zeikregentje" wat over een hele dag iets van tien mm opleverde. Soms wat meer. Mijn vraag is heeft de toenemende regenintensiteit ook te maken met grotere sneeuwhoeveelheden? Denk eens aan december 2010 toen had ik EEN dag GEEN sneeuwval het was ongekend bijna elke dag sneeuw! Ik ben benieuwd wat jullie er over denken en zou dat graag in een reactie van jullie willen lezen.
Groeten John

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 25-10-2015 16:27

Er is geen goed argument te bedenken om de sneeuwval MINDER intens te laten zijn dan de regen. En de regenintensiteit neemt onmiskenbaar toe in de laatste jaren. Dus een ongekend dik pak sneeuw behoort zeker tot de mogelijkheden. Zeker ook, als de straalstroom zich gaat verleggen naar het zuiden en bovendien zwakker lijkt te worden. Dan is de kans iets groter op ten zuiden over pal over ons land trekkende depressies. Maar het is slechts speculatie. Een winter met vrij veel hogedruk-dominantie (en dat zie ik wel zitten), zorgt juist voor droogte in de winter. En hoe groot die droogte is en hoe streng de koude, hangt dan af van de ligging van de systemen. Voor Nederland kan een verschil van 300 km in de ligging van de as van hogedruk al een groot verschil maken.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Jaap.

Bericht door Oud-forumlid » 25-10-2015 17:35

Dank voor je toelichting.

Plaats reactie