Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 21-01-2016 09:38

De rest van deze maand geen winter meer? Dan hou ik het ook maar op de rest van deze 'winter'. Beetje vergelijkbaar met de recordwarme winter 2007, waarin januari ook ineens enkele dagen matige vorst had en daarna weer geheel zacht. Alleen februari bood toen nog 1 sneeuwdag op de 8ste, verder helemaal niets.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Marcel » 21-01-2016 11:55

Gisterenavond/vannacht: in plaatsen als Eelde, Lauwersoog, Terschelling een temperatuur van -1 a -3 graden, in de rest van Nederland +3 tot -4, maar in Nieuw Beerta op hetzelfde moment -11...!
Wat een verschil! Was het aangrenzend in Duitsland ook zo koud?

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 21-01-2016 12:03

Okay. Eerst wat ergernis delen. Allereerst was ik vanmorgen bij de ondergelopen weilanden bij de Hilversumse Meent. Eigendom van Goois Natuur Reservaat. Het ondergelopen gedeelte van het weiland bedraagt 40 bij 40 meter.

Even getest en het ijs kraakte, maar het was schaatsbaar. Dus ik op de schaats, voor het eerst sinds 2013! Hoe lang is het wel niet geleden.
Het hemelse gevoel van het glijden op het ijs, zo treffend geschilderd door Schelfhout en ervaren door velen van onze voorouders. Het geluid van krakend ijs, het snerpende geluid van mijn vlijmscherpe schaatsen op het maagdelijk zwarte ijs.

En toen kwam hij. Een pseudopersoonlijkheid. Een mens wiens gebrek aan empathie en onredelijkheid op een dag als deze geen gelijke kent. De stoere, regelne..kende imitatie boswachter.

Ik moest dus van het ijs af, want ik verstoor de rust en hij was bang dat er dan een horde van andere schaatsliefhebbers zou komen.

Nou dat zou wat zijn, jonge kinderen die voor het eerst van hun leven even op het ijs kunnen. Veilig want het is daar 10cm diep. Het zou wat zijn als iemand een leuke ochtend beleefd op het ijs en geen enkel dier, plant of wat dan ook verstoord. En dat voor het eerst sinds 2013. Met weersvooruitzichten die de komende twee weken dramatisch zijn.

Onbegrijpelijk en onredelijk. Zoals jullie begrijpen, valt er met dit soort mensen ook geen gesprek te voeren. Helaas.

Ik moest dus verder en ging naar mijn vertrouwde plek bij het Naardermeer. Onderweg zag ik nog een ijsvogel. Zo prachtig. Snel mijn camera gemaakt, maar het diertje had andere plannen. En verdween in de bosjes. Ik wenste hem warme walmen toe.

Daar aangekomen zag ik op het ijs twee mannen praten. Hmmm. Zou het dan kunnen? Op verkenning gegaan en met de avontuurlijke mannen gesproken. Ze vertelden dat het ijs prima was en dat ze al een tijdje hun rondjes maakten. Een golf van euforie ging door me heen. Zo lang heb ik niet kunnen schaatsen, ik ben net een enorme pietlut tegen gekomen en dan nu toch nog schaatsen. Snel de schaatsen aangebonden. Om me heen gekeken, de mist maakte de wereld wat kleiner, spookachtiger en mystiek. Zwermen spreeuwen trekken over het bruinige ijs. Ik sta en maakt de eerste slagen. Wat een heerlijk gevoel. Zoiets verleer je niet! De kleine Aus volgt al snel en we maken ons eerste rondje. Zorgvuldig kijk ik waar de andere ondernemende liefhebbers hun sporen in het ijs achter lieten. Het ijs kraakt niet eens! Het ijs is glad en glijdt heerlijk. Met de wind in de rug, is het voor de kleine Aus lastig om te volgen. Ik verminder daarom mijn vaart en maak het rondje. Wat een genot.
De dooi van gisteren heeft het ijs dus goed gedaan. Eerder was namelijk de witte sloper uit de hemel langsgekomen en zijn verpestende uitwerking op het ijs achtergelaten. Maar nu ziet het er weer fraai uit.

Dit smaakt naar meer!



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 21-01-2016 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Frans » 21-01-2016 16:12

mooi verhaal en stik jaloers. Met een hellman van 1,1 komt het voorlopig nog niet tot schaatsen...
Gemiste kans ook van de desbetreffende natuurorganisatie.
Natuurmonumenten heeft bij ons in 2009 een natuurgebied er voor open gesteld. Koek en zopie en een info kraam en weet ik hoeveel nieuwe leden.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gert » 21-01-2016 16:45

Mooi verhaal Sebastiaan Nu maar hopen dat we in februari nog kunnen genieten van een winterse periode

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Edward » 21-01-2016 19:27

Marcel schreef:Gisterenavond/vannacht: in plaatsen als Eelde, Lauwersoog, Terschelling een temperatuur van -1 a -3 graden, in de rest van Nederland +3 tot -4, maar in Nieuw Beerta op hetzelfde moment -11...!
Wat een verschil! Was het aangrenzend in Duitsland ook zo koud?


Ja aangrenzend Dld ook:
Afbeelding
Bron:Wetteronline
Laatst gewijzigd door Edward op 21-01-2016 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 21-01-2016 21:25

Frans schreef:mooi verhaal en stik jaloers. Met een hellman van 1,1 komt het voorlopig nog niet tot schaatsen...
Gemiste kans ook van de desbetreffende natuurorganisatie.
Natuurmonumenten heeft bij ons in 2009 een natuurgebied er voor open gesteld. Koek en zopie en een info kraam en weet ik hoeveel nieuwe leden.


Ja, slecht hé! Ik begrijp het ook echt niet. Ik hoorde van Paul dat hij bij een meer bij hem in de buurt ook verjaagd is. Onbegrijpelijk waar ze mee bezig zijn.

Gert schreef:Mooi verhaal Sebastiaan Nu maar hopen dat we in februari nog kunnen genieten van een winterse periode


Tm 10 februari komt er volgens mij weinig. Volgens GLOSEA4 in de eerste helft van februari geleidelijk meer maritiem polaire lucht. Tweede deel van de maand zou dan east based NAO kunnen opleveren. Dit laatste moet ik nog even checken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 21-01-2016 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Kraakijs is breekijs

Bericht door Dick » 21-01-2016 22:46

Nou Sebastiaan, ik ben ook stikjaloers. Ik heb nooit leren schaatsen, terwijl ik opgegroeid ben in een waterrijke streek, waar iedereen na drie nachtjes matige vorst de ijzers onderbond (en nog -bindt). Een beetje een jeugdtrauma is het wel. Twee jaar geleden heb ik me opgegeven voor een schaatscursus. En het na dag één opgegeven, het was een drama! Vandaag heb ik me wel in waadpak op het ijs begeven, om het als een soort van levende ijsbreker kapot te trappen. We moesten op een eilandje midden in een brede sloot riet maaien en wilgen afzetten (zagen). Dat klinkt heel landelijk, maar het eilandje ligt in het Rietveldpark, midden in de jongste woonwijk van Rotterdam, Nesselande. De bodem van die sloot bestaat uit een harde kleilaag, spekglad, maar ook stevig. Geen zachte prut dus en door die zelfgemaakte vaargeul en open water kon ik in ons polyester bootje collega's en gereedschap overbrengen.
Zo'n dunne ijslaag is dan echt lastig, met zo'n licht bootje kom je er niet doorheen. Zelf kunnen we er niet overheen. Het moet of flink doorvriezen of gewoon hard gaan dooien. Het liefst het eerste: over ijs werken is verreweg het makkelijkste, prettigste en leukste. Helaas wordt het dooi en zullen we weer moeten varen. Er wachten nog andere eilandjes in dat park met veel zaag- en maaiwerk.
Laatst gewijzigd door Dick op 21-01-2016 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 22-01-2016 10:38

Sebastiaan schreef:
Tm 10 februari komt er volgens mij weinig. Volgens GLOSEA4 in de eerste helft van februari geleidelijk meer maritiem polaire lucht. Tweede deel van de maand zou dan east based NAO kunnen opleveren. Dit laatste moet ik nog even checken.


Winterliefhebbers kunnen weer rusten en zich met andere zaken bezighouden. Tot en met de eerste februaridecade hebben we een sterk Atlantisch georiënteerd weertype.

Ik hoef hier pas terug te komen tegen 10 februari. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 22-01-2016 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 22-01-2016 11:50

Vanaf morgen is de winter gewoon voorbij. De kans op een zeer winterse periode vanaf half februari zoals de eerste februarihelft 2012 is minimaal. Misschien nog een enkel dagje met wat sneeuw of een paar vorstdagen. Verder is het vooral uitkijken naar winter 2017, die er hopelijk meer van bakt.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie