Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 15-02-2016 20:20

We naderen het einde van de winter,

Het ziet er naar uit dat de gemiddelde temperatuur over december – februari rond de 6.5°C uit gaat komen. Een 1e of 2e plaats dus in het klassement van zachtste winters.

Toch is het anders dan bij de wipkippenwatjeswinters van 1990, 2002, 2007, 2008 en 2014. De extreem zachte december bepaalde vooral het beeld. De 2 maanden januari – februari komen weliswaar ook met ca. 5°C gemiddeld als "zacht" uit de bus, maar toch niet zo als in de bovengenoemde jaren.

Mazzel & broge, Evert

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

De balans vast opgemaakt.....

Bericht door Dick » 15-02-2016 21:49

....en toch wat speldenprikjes van Thialf (Koning Winter) in januari en februari. Als het meezit nog één of twee matige nachtvorstjes en mogelijk zelfs wat Hellmannetjes her en der. In den lande is geschaatst (vooral op straat weliswaar en vooral in de noordelijke provincies) en gesleed (op een drabbige sneeuwlaag, vermoed ik, maar goed). Er zijn wat zegeningen te tellen, op één enkele hand weliswaar. Een kinderhand wellicht, maar een kinderhand is snel gevuld.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 15-02-2016 22:31

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:....Er zijn wat zegeningen te tellen, op één enkele hand weliswaar. Een kinderhand wellicht, maar een kinderhand is snel gevuld.

Dat is precies de kern van de zaak, het is al zover dat mensen hier nog enige winterbeleving, c.q. "plezier" aan kunnen ontlenen. Aan iets wat in 90% van het land helemaal niets met winter te maken heeft gehad. Winters in de jaren '40, '50, '60, die Buisman afdoet met één of twee regeltjes en als "zacht" of "zeer zacht" worden geclassificeerd brachten allemaal beduidend meer dan wat er de afgelopen 3 jaar gebeurde. Wat we nu in februari beleven, was vroeger niet ongewoon als maartmaand. Ik vond er in ieder geval helemaal niets aan, geen enkele vorm van beleving die op winter leek.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerard » 15-02-2016 22:59

Zoek op "luchtdruktendensvergelijking" voor meer achtergronden. Niets gevonden Adrie.
Toch wel aardig ook om zelf te redeneren.
Omdat er meer lucht wegstroomt dan er naartoe ontstaat er onderdruk.... Ja dat lijkt me evident, maar waarom stroomt er meer weg dan er naartoe. Er komt veel warmte vrij door de wolkenvorming in een bepaald gebied waar luchtsoorten elkaar ontmoeten en waardoor condensatie ontstaat. Hierdoor stijging van de wolken en verdere condensatie ontstaat hogerop door afkoeling door drukvermindering, het proces versterkt zichzelf. Aanzuiging in de onderste luchtlagen door de opstijging, door het ronddraaien van de kolom uitslingering van de lucht in de bovenste luchtlagen. Zoiets als rondvliedende kracht.

Toch bij een tropische cycloon kan 40 hPa dampdruk zijn en zeg dat daarvan 75% verdwijnt in de bovenste luchtlagen door het uitregenproces, dan heb je altijd nog een drukdaling van 30 hPa. Een meewerkende kracht lijkt me om meer lucht aan te trekken met veel aan waterdamp die ook weer in vloeistof wordt omgezet.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 16-02-2016 10:52

Adrie schreef:Vul hier je reactie in...
Dick schreef:....Er zijn wat zegeningen te tellen, op één enkele hand weliswaar. Een kinderhand wellicht, maar een kinderhand is snel gevuld.

Dat is precies de kern van de zaak, het is al zover dat mensen hier nog enige winterbeleving, c.q. "plezier" aan kunnen ontlenen. Aan iets wat in 90% van het land helemaal niets met winter te maken heeft gehad. Winters in de jaren '40, '50, '60, die Buisman afdoet met één of twee regeltjes en als "zacht" of "zeer zacht" worden geclassificeerd brachten allemaal beduidend meer dan wat er de afgelopen 3 jaar gebeurde. Wat we nu in februari beleven, was vroeger niet ongewoon als maartmaand. Ik vond er in ieder geval helemaal niets aan, geen enkele vorm van beleving die op winter leek.


-> Tja. Wederom een te zachte winter. December is grensverleggend memorabel. Abject, onrealistisch en bizar.

In januari heb ik twee dagen kunnen schaatsen op prachtig ijs. Meer dan in 2014 en 2015. Even heb ik er van mogen proeven, maar alweer veels te snel verdween het fraaie ijs. Februari stelt niets voor, twee keer matige vorst, wat Hellmannetjes. Aantal vorstdagen, ijsdagen (geen!), Hellmanngetal, het is allemaal ver onder de maat. Teleurstellend.

26 Januari (?), dat was een maandag waarop het bijna 15 graden was, heb ik wel intens genoten van het fraaie weer. Verder is het een winter die we maar snel moeten vergeten. De theorie van Cohen heeft zich wederom niet van zijn beste kant laten zien. De theorie van de Finnen daarentegen wel. Volgens mij zitten we volgend jaar ook nog in de 'declining phase'. M.a.w. het spel tussen de oostelijke QBO, lage zonneactiviteit, La Nina vs declining phase theorie kan wel eens interessant worden.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 16-02-2016 14:58

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:Zoek op "luchtdruktendensvergelijking" voor meer achtergronden. Niets gevonden Adrie.
Toch wel aardig ook om zelf te redeneren.
Omdat er meer lucht wegstroomt dan er naartoe ontstaat er onderdruk.... Ja dat lijkt me evident, maar waarom stroomt er meer weg dan er naartoe. Er komt veel warmte vrij door de wolkenvorming in een bepaald gebied waar luchtsoorten elkaar ontmoeten en waardoor condensatie ontstaat. Hierdoor stijging van de wolken en verdere condensatie ontstaat hogerop door afkoeling door drukvermindering, het proces versterkt zichzelf. Aanzuiging in de onderste luchtlagen door de opstijging, door het ronddraaien van de kolom uitslingering van de lucht in de bovenste luchtlagen. Zoiets als rondvliedende kracht.

Toch bij een tropische cycloon kan 40 hPa dampdruk zijn en zeg dat daarvan 75% verdwijnt in de bovenste luchtlagen door het uitregenproces, dan heb je altijd nog een drukdaling van 30 hPa. Een meewerkende kracht lijkt me om meer lucht aan te trekken met veel aan waterdamp die ook weer in vloeistof wordt omgezet.


Nederlands stelt niet veel voor in de wereld van de meteorologie, dus "pressure tendency equation" of "omega equation" (verticale beweging). Het vrijkomen van latente warmte bij condensatie is een belangrijk mechanisme voor luchtdrukdaling. Andere 2 belangrijke mechanismen zijn differentiële warmte-advectie (uitzetten van de lucht) en advectie van positieve vorticiteit.
Laatst gewijzigd door Adrie op 19-02-2016 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 16-02-2016 15:01

Vandaag is ook weer kenmerkend voor het warme karakter. Een temperatuuramplitude door dagelijkse gang die op veel plaatsen meer dan 10 graden bedraagt. Kenmerkend voor maart en april, niet voor half februari. De lucht is alleen maar droog en totaal niet koud.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 16-02-2016 18:25

Geheel met Sebas eens, deze winter snel vergeten. Wat we nu beleven deze februari kwam vroeger vaak genoeg ook nog wel in april voor. 's Nachts vorst, overdag ver boven 0. Gelukkig hadden we half januari nog een kleine speldenprik van kou, over de rest hebben we 't maar niet meer. Voor mezelf maar hopen dat de zomer net zo koel wordt als dat deze winter zacht is, da's een redelijke compensatie.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-02-2016 20:35

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-02-2016 20:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie