Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 14-02-2016 11:42

Jaap schreef:Wat betreft de komende winters: ik blijf het onzin vinden, om te stellen, dat de vorstloze winters nabij zijn. Dat riep men ook al in 1994/1995. Prompt kregen we een koude 1996 en in 1997 zelfs de Tocht. Daarna kwamen er weer veel zachte winters, met tussendoor soms verrassingen: een pak sneeuw of strenge vorst. Dat zal zo blijven. De kans, dat er tijdelijk weer meer koude-perioden zullen optreden in de winter, door hogedruk op de Noordelijke Oceaan, is even groot als boterzachte maanden zoals december j.l.


Eens! Ook in winter 2008 dachten we dat er nooit meer winters zouden komen na die ellenlange reeks zeer zachte winters. Plotseling kwamen er nadien vanaf 2009 vijf winters op rij met volop kou en sneeuw, waarvan 2013 zelfs het hele voorjaar ook vrij winters verliep.

Daarna weer een reeks warme winters waar we nu nog steeds in zitten, over enkele jaren zullen er weer meerdere koude winters komen enzovoorts. Wat opvalt is dat het in Nederland echt erop of eronder is, en dat een maand of seizoen zelden normaal verloopt.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 14-02-2016 15:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 14-02-2016 16:19

Ted schreef: … Vandaag ga ik absoluut niet naar buiten. …


Hier het weerbericht van Wesco Meteoservice: Kloteweer! Goedemiddag. :D

Mazzel, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-02-2016 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 14-02-2016 16:28

Teleurstellende dag voor de meeste weerliefhebbers in NL; geen echt doorzettende droge sneeuw, maar (zeer) natte sneeuw of ordinaire regen. Daarbij koud.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 14-02-2016 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 14-02-2016 16:36

Ja Ted het weerbeeld op zich is prima hier in Brabant, het zal waarschijnlijk een zonloze dag worden. Verder qua winters weer tegenvallend, zeker vergeleken met waar het sneeuwt en het ook nog blijft liggen. Hier begon vandaag met wat lichte motregen, nu sinds net zit er hele kleine miezer sneeuwvlokjes bij.

Qua ziek voelen heb ik nog een aantal dagen te gaan. Vorige week zaterdag begon het en duurt bij mij bijna altijd twee weken. Toch blijf ik wel rustig doorgaan en naar buiten want anders word je helemaal een kasplantje. Ted, griep krijg je niet zozeer van koud weer maar juist in het bijzijn van andere mensen die je aansteken vanwege de lucht die je inademt en in slecht geventileerde ruimten. En als je koorts hebt niet te warm kleden of stoken, dan word het alleen maar erger.
Laatst gewijzigd door Ko op 14-02-2016 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 14-02-2016 16:59

Ko schreef:
Jaap schreef:Wat betreft de komende winters: ik blijf het onzin vinden, om te stellen, dat de vorstloze winters nabij zijn. Dat riep men ook al in 1994/1995. Prompt kregen we een koude 1996 en in 1997 zelfs de Tocht. Daarna kwamen er weer veel zachte winters, met tussendoor soms verrassingen: een pak sneeuw of strenge vorst. Dat zal zo blijven. De kans, dat er tijdelijk weer meer koude-perioden zullen optreden in de winter, door hogedruk op de Noordelijke Oceaan, is even groot als boterzachte maanden zoals december j.l.


Eens! Ook in winter 2008 dachten we dat er nooit meer winters zouden komen na die ellenlange reeks zeer zachte winters. Plotseling kwamen er nadien vanaf 2009 vijf winters op rij met volop kou en sneeuw, waarvan 2013 zelfs het hele voorjaar ook vrij winters verliep.

Daarna weer een reeks warme winters waar we nu nog steeds in zitten, over enkele jaren zullen er weer meerdere koude winters komen enzovoorts. Wat opvalt is dat het in Nederland echt erop of eronder is, en dat een maand of seizoen zelden normaal verloopt.


Heren, het is niet of... of...., maar en.... en.... .

Het is niet dat ik geschreven heb dat de komende decennia de winters vorstloos worden. Ik heb geschreven er kan een keer een winter komen zonder een vorstdag. Ik zou daar niet meer van op kijken, maar daarnaast blijft er ook ruimte voor (vrij) koude winters. Ze worden vermoedelijk minder frequent, en minder echt heel koud (Hellmann 200 punten en lager).

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 14-02-2016 18:33

Van mij uit ging het ook niet om jou John maar meer in z'n algemeenheid. Ook ikzelf dacht in 2008 dat het niet meer zou komen hehe.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 14-02-2016 23:01

Ook mijn reactie was niet speciaal op John gericht. Ik zie het ook meer in het algemeen. In 1994/95 al waren er meerdere stemmen die zeiden, dat de echte winters nooit meer zouden komen. Zo ook nu. Het valt niet te ontkennen, dat het wereldwijd steeds warmer wordt. Maar dat is een gemiddeld gegeven. Daarom blijven er voor West-Europa voorlopig nog kansen op koude winters, misschien over tientallen jaren gerekend wat minder dan "vroeger" . Dan moet je wel vaststellen, wat we onder vroeger verstaan. Vóór 1988? Of vóór 1945? Of nog eerder?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 15-02-2016 03:37

Gerard schreef:
Adrie schreef:
Dat kan heel goed, en is een verdere ontkrachting van de lariekoektheorie dat koude oppervlakken hoge druk stimuleren (ja, dat is wel waar, maar in een heel dun laagje dicht bij het oppervlak). Dynamisch gezien zorgt langdurige kou-overdracht naar een luchtkolom altijd voor het inkrimpen daarvan en daarmee een lagedruk-anomalie op grotere hoogte, dus op de Atlantische Oceaan voor een versterking van de zonale stroming ten Z daarvan. Ja, en hoe zit dat dan met lage druk boven warme oppervlakken? Waar, maar alleen bij verschillende verwarming (=uitzetting) van de luchtkolom. Op de warmste plek "stroomt de luchtkolom over" met een daling van de druk aan de grond tot gevolg.


Groenland is een flink koud oppervlak waar steeds maar weer hogedrukvorming is, ook in de hoogte. Niet net zuidoost van Groenland waar vaak een depressienest is, mede komend natuurlijk door de instroom van koude lucht juist door die relatief hoge druk boven Groenland.

Luchtdrukdaling is toch gewoon het gevolg van het verdwijnen van waterdamp (dus gas) uit het lagedrukgebied. Gas wordt omgevormd naar vloeistof (door menging van twee luchtsoorten met verschillende warmte-inhoud ewn met met vrij veel vocht) de luchtdruk moet wel dalen, de lucht zelf stijgt dan door vrijgekomen condenswarmte ofwel vrijgekomen latente warmte. Vervolgens komt vanuit de gebieden met beide luchtsoorten lucht aangestroomd die weer oververzadigd raakt en het proces wordt zo versterkt. Totdat de warmtesector "opgerold" is c.q. de fronten gecoccludeerd zijn. Bij een cycloon en polar low gebeurt het zonder twee verschillende luchtmassa's dan gedreven door grote temperatuurverschillen in de hoogte i.p.v. horizontaal waardoor het systeem ook kan ontwikkelen. En omdat in de topische luchtsoort zeer veel waterdamp verdwijnt kan de luchtdruk ook flink dalen.



Groenland heeft geen luchtdruk op zeeniveau, het ligt op 2-3 km hoogte en de "isobaren" die daar in Analuses en Uitvoer te zien zijn zijn een vertaling van de druk op stationshoogte via een isotherm temperatuurprofiel naar zeeniveau, dus ergo een veel te hoge " gronddruk" . Als je bij Groenland op 500 hPa kijkt, zie je gemiddeld gezien geen grotere hoogtewaarden dan in de ruime omgeving.



Luchtdrukdaling heeft niets met "het verdwijnen van waterdamp" te maken. Het is puur en alleen het gevolg van divergentie in de luchtkolom, dus doordat er meer lucht wegstroomt dan dat er toestroomt per tijdeenheid. Die divergentie kan diverse oorzaken hebben. Zoek op "luchtdruktendensvergelijking" voor meer achtergronden.
Laatst gewijzigd door Adrie op 15-02-2016 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 15-02-2016 11:44

Bedankt Adrie.

Heerlijke dag, volop zon maar wel lekker fris, echt een beetje wintergevoel. Vannacht ruim onder nul. Super.

Plaats reactie