Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 06-01-2016 19:08

Dag John.

Wellicht is onderstaande tekst voldoende duidelijk voor je?


Noord Atlantisch Oscillatie (NAO) en Arctische Oscillatie (AO - polar vortex)

NAO- index. Deze is een maat voor het luchtdrukverschil tussen het zeegebied in de buurt van IJsland en dat rond de Azoren. Is de index sterk positief, dan is de luchtdruk bij IJsland laag en die bij de Azoren hoog. Boven de Oceaan vind je in dat geval vaak een westcirculatie terug die er in het winterhalfjaar voor zorgt dat het in ons deel van Europa zacht en wisselvallig is. Is de luchtdruk bij IJsland hoog en die bij de Azoren laag, dan geeft de NAO-index negatieve waarden aan. In dat geval is de kans tamelijk groot dat de westcirculatie geblokkeerd raakt. Onder voorwaarden – de drukgebieden moeten op de juiste plaats terechtkomen – kan het dan in de winter koud en stabiel winterweer en in de zomer warm en zonnig en droog weer worden.

De AO-index (de kracht van de poolwervel in hoge luchtlagen op de noordpool) is een index die net als de NAO-index bij een negatieve waarde de kans op winterweer vergroot en bij een positieve index de kans op wisselvallig en zacht winterweer vergroot. Bij een negatieve index is de kracht van de poolwervel (Polar Vortex) laag en is de kans op een geblokkeerd stromingspatroon met hogedrukgebieden boven Scandinaviè en Rusland groot. Bij een positieve index is de kracht van de poolwervel groot en is de kans op een stevige westcirculatie in onze omgeving groot.
Laatst gewijzigd door John op 06-01-2016 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Dank je.

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2016 20:55

Voor de uitleg naamgenoot :)

Groeten
John
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-01-2016 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 06-01-2016 22:39

Dan moet de winter 2016 dus eigenlijk nog beginnen. Het zou wel heel apart zijn: een superwarme december en dan toch aan het eind van januari nog op de schaats. Ik heb er bij mijn winterprognose al op gezinspeeld. Maar niets is zeker voorbij 8 dagen vooruit. De NAO en AO ten spijt.

Bert
Berichten: 200
Lid geworden op: 31-12-1976

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Bert » 06-01-2016 22:58

Mooie vooruitzichten allemaal. Waarom houden weeramateurs toch van winters?
Laten we hopen dat de wind niet teveel uit de noordwest of noordhoek gaat komen, want dat blijft toch teveel temperen in ons kikkerland.

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Frans » 07-01-2016 08:34

Is er als je de NAP en de AO combineerd nog iets te voorspellen of het maritime koude wordt of kou vanover land?
Ik ben niet zo van maritime koude, zie maar wat er gebeurt in Groningen e.o., waar het openbare leven haast volledig plat komt te liggen.
Maar een weekje of zes stijve noordooste wind met vorst lijkt me wel spannend en is goed voor de schaats ook!

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Groeien Elfstedenijs!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2016 10:17

Ok het is wat voorbarig mijn kop maar toch.
Het water is natuurlijk gigantisch afgekoeld in de noordelijke provincies niet in de laatste plaats door ijzel maar ook door dagenlange (meest lichte vorst) en heeft zich her en der een ijsvloer gevormd. We had dat rond kerst verwacht? Ja er zou een prikje komen van 2 daagjes. Niet dus 3 (!) keer een weeralarm in dit nog zo prille jaar is wel heel uniek. Ik heb tenenkrommend op tv toe gekeken maar het is natuurlijk wel perfect voor (zeer) snelle ijsgroei in het noorden 1 a 2 dagen windstil weer en een graad of 7 vorst en de boel ligt dicht. Is mijn optiek he.
Eens kijken hoe jullie er over denken!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 07-01-2016 10:27

Frans schreef:Ik ben niet zo van maritime koude, zie maar wat er gebeurt in Groningen e.o., waar het openbare leven haast volledig plat komt te liggen.


Opmerkelijk gegeven de laatste dagen. Het was gisteren ook een item in het journaal. Hoe het toch kan dat het noorden al dagen geplaagd wordt door gladheid die kennelijk niet echt bestreden kan worden door tonnen en tonnen zout.
Voor Nederlandse begrippen inderdaad bijzonder dergelijke gladheid meerdere etmalen aanhoudend.

Uitleg die gegeven werd: het zout kan niet goed inwerken door te weinig verkeer.

Geen aandacht voor unieke combinatie van weerfactoren.
Luchttemperaturen blijvend -1 tot -4 graden onder nul. Ook wat wind erbij. En over meerdere
etmalen gewoon regen (ijzel dus) en in behoorlijke hoeveelheden. Dat zien we niet vaak.

Sneeuw laat zich ook veel lastiger verwijderen door strooizout als het een aantal graden vriest.
Laatst gewijzigd door John op 07-01-2016 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 07-01-2016 16:22

Een mogelijk beeld qua hoogtestroming op dinsdag 12 januari. Boven onze omgeving raakt de vaart er dan aardig uit. Dat betekent dat we gevoeliger kunnen worden voor allerlei scharrelstoringen in een geleidelijk koudere luchtsoort. We zitten immers in dit voorbeeld ruim aan de koude kant van de straalstroom.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 07-01-2016 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 07-01-2016 17:40

In januari 1979 hadden we ook dagenlang ijzel, ook meer naar het zuiden. In Elst-Gld., waar ik toen woonde, was het bar en boos. Onze jongste werd geboren op vrijdagavond 19 jan. en op de zondag erna schaatsten vele mensen met de handjes op de rug over de provinciale weg van Elst naar Arnhem en weer terug. Het eerste kraambezoek van wat verder weg kwam op de woensdag erna pas. De kraamverzorgster kwam met bebloede knieën binnen, lopend vanaf haar woonadres een paar kilometer verderop.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 07-01-2016 17:41

En als ik het nu zo bekijk hier, nemen de kansen toe op een stevig wintertje, zo na half januari. Dat zou buitengewoon curieus zijn na zo'n december.

Plaats reactie