Herfst 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zon en wolken.

Bericht door Dick » 26-11-2015 19:53

Een heerlijke dag vandaag; ik stond de hele dag tot mijn enkels in het water-met een lekke linkerlaars- afgemaaid riet te harken, maar het kon me niets schelen. Het was aangenaam weer, met veel zon en fraaie sluier- en stapelwolken. De zon gaf de cumuli mooie zilveren randen en veroorzaakte opvallende lichtbundels (zogenoemde 'Jacobsladders'). Achter in de middag kleurden de stapelwolken wit en oranje, trad er een vage irrisatie op in een cirrocumulusveld en stak de cirrus met gekromde virga juist grijs af. Zoals ik al gemeld had bij 'roept u maar' zag een zo'n sluierwolk eruit als hoosverschijnsel. Heel fascinerend.
Vanmorgen tussen 7.30 en 8.00 viel er nog wel een laatste bui. Die buiige dag gisteren leverde ook heel aardige wolkenpanorama's op en tenminste twee regenbogen in Rotterdam.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 26-11-2015 20:48

Een saaie zonnige dag, geen wolk gezien. Complete stilstand. Vrij warm aanvoelend in de zon. Echt weer zo'n dag alsof het geen november is. Alleen de lage stand van de zon gaf wel die indruk.

Waar blijven verdorie de dagen met dichte mist??? Die horen beter thuis in november maar die ontbreken weer volledig! Heb nog geen dag met mist gezien hier.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2015

Bericht door Karel » 28-11-2015 15:31

De eerste Wz westcirculatiedag is een feit. Hier nu (15.15 u)al de frontale regenzone van het volgend systeem. Veel energie in de WZ circulatie met flinke temperatuurverschillen tussen noord en zuid op de Atlantische Oceaan. Dat belooft stormkansen voor de komende dagen. Daarna zet de opwarming in West-Europa flink door.
Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Terugblik...

Bericht door Dick » 28-11-2015 18:39

....voor elk wat wils de afgelopen werkweek (alleen geen mist en storm). Maandag: eerst nachtvorst en vervolgens zacht. Dinsdag: een ijskoude, striemende regen. Woensdag: buien. Donderdag: fraaie wolkenpartijen, optische verschijnselen en een warm zonnetje. Vrijdag: grijs, uiteindelijk gemiezer.
Vandaag: buien 's nachts, overdag eerst zonnig, later betrokken en regen vanaf de namiddag. Als je er oog voor hebt is het weer zelden echt saai.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 29-11-2015 12:45

Ko schreef:Een saaie zonnige dag, geen wolk gezien. Complete stilstand. Vrij warm aanvoelend in de zon. Echt weer zo'n dag alsof het geen november is. Alleen de lage stand van de zon gaf wel die indruk.

Waar blijven verdorie de dagen met dichte mist??? Die horen beter thuis in november maar die ontbreken weer volledig! Heb nog geen dag met mist gezien hier.


Het zal het niet ontgaan zijn dat het aantal dagen met mist zo'n beetje gehalveerd is, gemiddeld over de laatste 30 jaar.
Mistdagen die beter thuis horen is november is jouw wens op basis van resultaten in het verleden.
Je kan blijven verlangen, dat staat je vrij, maar handig is het niet. :mrgreen:

Verwachtingen aanpassen op basis van de nieuwe klimatologische gegevens, geeft je in elk geval minder frustratie, lijkt me. Afbeelding

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 29-11-2015 16:07

Van de dingen die vroeger zo normaal waren en waar ik juist zo van hou blijft steeds minder over. Daardoor is de interesse in de weerhobby al aardig afgenomen. Ik besteed er al heel wat minder aandacht aan en hou het beknopter bij dan voorheen. Dat zou in de toekomst nog minder kunnen worden maar dat wordt afwachten. In bepaalde dingen zit teveel eentonigheid en is geen afwisseling meer.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Herfst 2015

Bericht door Jaap » 29-11-2015 16:29

Ik meen me te herinneren, dat een paar jaar geleden er discussies waren over het ontbreken van mist. Er waren toen enkele perioden van meerdere weken, dat er geen mist geconstateerd werd. Of het vroeger heel anders was, kan ik niet zo direct beoordelen, maar deze herfst heb ik al meerdere ochtenden met mist zien voorbij komen. Of dat nou een trend is..... We kunnen stellen, dat een hogedrukdominantie grotere kansen op mist geeft en dat is dit najaar het geval: nogal veel hogedruk-invloeden. Het vergroot de kans op een hogedruk-winter, waarbij de ligging van de systemen natuurlijk cruciaal is. Persoonlijk geloof ik in een klassiek winterbeeld voor 2015/2016. Dus: januari de koudste maand van de drie. Een vergrote kans op een vorstperiode in de "hoogwinter" en een tekort aan sneeuw, omdat hogedruk meestal ook relatieve droogte inhoudt. Maar ik ben mij ervan bewust, dat het af en toe bij volkomen verrassing een heel ander seizoen wordt.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 29-11-2015 16:42

Ko schreef:Van de dingen die vroeger zo normaal waren en waar ik juist zo van hou blijft steeds minder over. Daardoor is de interesse in de weerhobby al aardig afgenomen. Ik besteed er al heel wat minder aandacht aan en hou het beknopter bij dan voorheen. Dat zou in de toekomst nog minder kunnen worden maar dat wordt afwachten. In bepaalde dingen zit teveel eentonigheid en is geen afwisseling meer.


Ik ervaar ook een afname van afwisseling in het weerbeeld. Stromingspatronen houden langer aan en Atlantische winterdruk is dominanter geworden.
Ook is er sprake van een afname van het aantal dagen in de lente en herfst met een hele of halve overdagperiode vol wolken en meer dan 5 mm regen.
Die afname is van de laatste 15 jaar zo'n beetje. Of deze afname doorzet, stabiliseert of nog weggewerkt wordt, weet ik niet.
Laatst gewijzigd door John op 29-11-2015 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 29-11-2015 18:18

Een stormachtige zondag, Completeerd een behoorlijk afwisselende week. Alleen mist en sneeuw ontbraken. Afwisselend is dus niét saai in mijn beleving! Je moet er gewoon oog voor hebben en ervoor open staan. Van dag tot dag bekeken hadden alle zeven dagen deze week hun eigen karakter.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 29-11-2015 18:29

Overigens is uit onderzoek naar voren gekomen dat de afname van het aantal mistdagen de laatste decennia samenhangt met de afname van de luchtvervuiling. Dat hoger aantal mistdagen vroeger was helemaal niet zo 'normaal'. Net als bij het verdwijnen van de zure regen is dit een van de weinige tekenen van milieuverbetering, een van de weinige lichtpuntjes. We zouden dus blij moeten zijn met de afname van het aantal mistdagen. Ook omdat mist gevaarlijke situaties in het verkeer oplevert. Ik herinner me dat het korten van de dagen vanaf augustus al gevaarlijke situaties op de weg opleverden met kettingbotsingen, blikschade, gewonden en zelfs doden. Na ijzel beschouw ik (dichte) mist als het meest griezelige aspect bij het autorijden.

Plaats reactie