Herfst 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 04-09-2015 22:49

Yann schreef:Opvallend: de meteorologische herfst is nu al bijna 96 uur bezig, en er is in die tijd nog geen enkele keer gepost in de topic! De eerste dagen zijn alvast vrij koel geweest.


Ja: koel, behoorlijk nat en bij tijd en wijle vrij winderig. Het lijkt wel herfst.😉

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Gerben » 04-09-2015 23:16

De Bilt vandaag het station met de hoogste neerslagsom. Met 40,9 mm nu al over de helft van de normale neerslag van deze maand.

http://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/neerslagsom/

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 04-09-2015 23:40

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 05-09-2015 08:47

Het lijkt geen herfst, het IS herfst! Echt weer zo'n voorbeeld dat de weerkundige indeling vaak beter aansluit bij het weer. Het sloeg meteen radicaal om met september op de kalender.

Laat maar lekker doorgaan die herfst, eindelijk eens een langduriger ander weerbeeld waarbij ik weer een beetje het gevoel heb dat ik in Nederland woon. Dit was ik namelijk langdurig kwijt in de maanden april t/m augustus. Eigenlijk daarvoor ook al. Hopelijk houdt de herfst vol, aansluitend met een vervroegde winter in november want een lange winter hebben we ook al lange tijd niet meer gehad.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 05-09-2015 10:17

Dick schreef:
Yann schreef:Opvallend: de meteorologische herfst is nu al bijna 96 uur bezig, en er is in die tijd nog geen enkele keer gepost in de topic! De eerste dagen zijn alvast vrij koel geweest.


Ja: koel, behoorlijk nat en bij tijd en wijle vrij winderig. Het lijkt wel herfst.😉


Uiteraard ironisch bedoeld, vandaar die 'emoticon' met de knipoog. De nattigheid mag van mij wel weer even een tandje minder. Het is niet prettig werken in de regen en ook al valt de meeste neerslag buiten werktijd, het is ook niet prettig werken als het overal zo nat is. Bermen zijn zacht, velden zijn drassig. We zijn volop aan het maaien en het maaisel zuigt zich vol met water en gaat zelfs al liggen rotten op het veld. Afgelopen donderdag kwam een ploegje bij ons helemaal afgepeigerd terug. Van top tot teen onder de bagger. Ze hadden meer modder dan maaisel verplaatst, van een kletsnat terrein in het Kralingse Bos. Wij werken veel handmatig en met lichte machines, dat is onderdeel van ecologisch beheer. De gemiddelde leeftijd is iets van 54 jaar bij de vaste mederwerkers en onder deze omstandigheden gaan de jaren toch tellen. Tropenjaren onder bepaald niet tropische omstandigheden. Aan de andere kant geeft het ook veel voldoening als je zo'n zware klus met succes afrondt. dan neem je zelfs voor lief dat je voor alternatief gestraften wordt aangezien, zoals ons deze week weer eens overkwam.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 05-09-2015 17:15

Op het neerslagkaartje 1 tot en 5 september zien we dat de westelijke helft van het land aanzienlijk natter is dan de oostelijke helft. We zien ook dat het vlak aan zee niet automatisch natter is dan iets meer landinwaarts.

Oud-forumlid
Berichten: 170

DIAMETRALE ONTWIKKELING IN SEPTEMBER 1984

Bericht door Oud-forumlid » 05-09-2015 19:55

Vanzelfsprekend, de meerdaagse verwachting is in onze tijd bijna net zo betrouwbaar als die voor vandaag en miorgen, maar met de huidige setting als uitgangspunt met dat UK-hogedrukgebied dat de oversteek zal wagen naar Scandinavië, moet ik dezer dagen onwillekeurig even terugdenken aan september 1984.

Begin die maand ook een koude buiïge start van september met stand-by een sterk hogedrukgebied nabij de Britse Eilanden. In de 5-daagse verwachting van het KNMI zou dat hoog eveneens richting Scandinavië gaan bewegen en werd ons een overgang naar fraai droog en zonnig nazomerweer beloofd.

Het kwam er niet. Integendeel, het hogedrukgebied bleef haperen nabij de Britse Eilanden en september 1984 viel bij ons geheel in het water. Ik herinner mij een uitje van mijn werk destijds naar een Openluchtmuseum voor de Turf in de buurt van Musselkanaal of daaromtrent. Het was een zaterdag, ik ben bang de 2e van de maand. Stel je voor: Die overheersende bruine sfeer van de turf, een sombere wolkenlucht waaruit het miezert en regent. Dat is al erg genoeg. Maar als toetje mochten we getuige zijn van het jaarlijkse najaarsfeest in het Openluchtmuseum. Om half tien 's ochtends puilde de Biertent al uit van de liefhebbers en van meer dan dat...

Neen, geen goede herinneringen. Maar wel aan het vervolg. Want die recalcitrante anti-nazomerse-september van 1984 bleek naderhand wel het voorportaal van de strenge Elfstedenwinter 1984-1985!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-09-2015 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 07-09-2015 20:33

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 08-09-2015 08:16

Niets Ted. De hogedrukgebieden in de herfst hebben totaal geen waarde voor de winter erna. Al zo vaak gezien, vele ontelbare jaren waarin de herfst met alleen maar zonnig hogedrukweer geen vervolg kreeg in de winter erna. Vooral de laatste jaren zijn daar voorbeelden van.

De enige echte uitzondering hierin (van de laatste 20 jaar!) was herfst 1995 waarin het hogedrukweer wel een vervolg kreeg in de lange (zeer) koude winter van 1996, wat al aangeeft hoe uitzonderlijk dit is.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 10-09-2015 19:16

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie