Herfst 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 17-11-2015 21:30

Persoonlijk vind ik de herfst van '15 heel opmerkelijk. Een septembermaand met een bijzonder vlak temperatuurverloop, ik registreerde zelf geen enkele warme dag die maand. Vervolgens een winterse speldeprik midden oktober, met sneeuw in de Limburgse heuvels en lokaal maxima rond 5 gr. en overdag soms nog wat lager. Dan november met alweer 13 15-plussers in De Bilt (dat is inclusief vandaag), momenteel een herfststorm in ontwikkeling en misschien een winterse uitsmijter (of een speldenprik?). Over het geheel bekeken is dat toch heel wat dynamiek, heel wat variatie in elk geval.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Herfst 2015

Bericht door Adrie » 17-11-2015 22:13

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Hmmm. Ik weet het niet John. Hoogtepunten vind ik de sneeuw van eind januari, begin februari. Lente zonder extreme uitschieters en weinig warme dagen, in het verlengde daarvan lente en herfst kende tientallen jaren niet meer zo weinig warme dagen. De zomerhitte van begin juli, de koude nacht aan het eind van de maand met legendarische zomerstorm en dan in oktober extreme kou in Maastricht en in november twee recordwarme decades. Volop gebeurd!


Ik vond weinig hoogtepunten op meteorologisch gebied aan dit jaar. De winter was een eersteklas draak, langer dan 6 uur wit is het in het midden nooit geweest, het voorjaar was aangenaam, de zomer zoals gebruikelijk weer ruim te warm. De zomerstorm heb ik gemist, evenals de (op zich niet opzienbarende, vorst zat er niet bij in het midden) coude in de 2e decade van oktober. En dan nu de gebruikelijke herfststormpjes, ook niet spectaculair. Aan december de taak om er nog iets van te maken, maar ik vrees dat dat niet echt gaat gebeuren.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2015

Bericht door Karel » 19-11-2015 10:50

Het maandrecord Tgem in De Bilt sinds 1901 voor de maand november is nog steeds in zicht. Na de mondiaal gezien recordwarme oktober een interessant meteorologisch hoogtepunt.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2015

Bericht door Sebastiaan » 20-11-2015 11:15

A brief overview of the latest EC32 update
To set the tone the anomaly on Sunday 29th. A familiar picture of LP Siberia/Alaska, HP NE N. North America and low pressure northern Canada/Greenland with associated trough orientated towards the UK. Ergo a westerly mainly Pm regime and temps inclining below average.
Moving on a week until the 6th now a trough over Alaska and a flatter pattern across N. America but the trough to the NW still in situ so the zonal westerly still bringing unsettled weather to the UK with the south favourite for the quieter interludes and temps around average.
Moving on another week until the 13th and frankly there is little change except perhaps the influence of the trough is not quite so marked with HP pushing up from the south and temps could even nudge above average where this occurs.
On to the 21st and not a huge difference with the trough still over Alaska, a sign of ridging Russia but still the zonal westerly dictating things in regard to to the UK weather. Temps remaining around average

EC32 wil dus niets weten van winterweer.

Apart dat er gisteren zo veel aandacht (niet zozeer hier) voor gfs12 was, toch duidelijk met alle ontwikkelingen en EC pluim dat GFS niet serieus te nemen is (iets anders dan compleet uitsluiten).

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 20-11-2015 14:22

Dan houden we het nog heel wat weken kalm op het terrein van sneeuw en/of vorst.
Geen kou voorraden nabij, die dan net wel of net niet tot Nederland komen.
Geen sneeuwstoringen, die dan net wel of net niet hun sneeuwval boven Nederland afleveren.

Dat scheelt een hoop gemopper. :mrgreen:

Ik heb overigens bij GFS de winter ook niet zien verschijnen. Het algemene beeld vertoont overeenkomst met EC.
Het is nooit handig om veel aandacht te schenken aan een enkele berekening in een enkele run die wat winterse perikelen laat zien.
Laatst gewijzigd door John op 20-11-2015 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Herfst 2015

Bericht door Jaap » 20-11-2015 22:40

Dit komt wel overeen met mijn prognose. Echt winterweer zie ik niet komen in dec., maar die kans wordt groter in januari. Maar wees voorzichtig; het kwam vaker voor, dat de seizoensvoorspellers krakend door het ijs zakten, figuurlijk dan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Gerben » 21-11-2015 12:02

Tweede decaderecord uiteindelijk uitgekomen op 12 graden. Maandrecord zal erg lastig worden.

http://weergegevens.nl/extremes_dec.aspx?station=260&extreem=TG&order=1&maand=11&decade=2&country=3

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Herfst 2015

Bericht door Oud-forumlid » 21-11-2015 14:24

Gerben schreef:Tweede decaderecord uiteindelijk uitgekomen op 12 graden. Maandrecord zal erg lastig worden.


Het kan nog steeds. Als de rest van de maand op gemiddeld 6.5°C (of meer) uitkomt sneuvelt het record uit 1994. Maar inderdaad, dat hangt erom. De prognose voor de rest van de maand staat nu op ±6°C.

Mazzel, Evert

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 21-11-2015 18:52

Dat het de op een na of de op twee na warmste november ooit gaat worden is al erg genoeg.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2015

Bericht door Dick » 22-11-2015 10:34

Gisteren voor het eerst dit seizoen lekker weggedoken in mijn winterjas en zelfs met ijsmuts op rondgelopen. Beetje overdreven natuurlijk, zo koud was het helemaal nog niet. Temperaturen net onder de norm, maar wel erónder en dat is wennen en genieten tegelijkertijd. De extremen in de eerste helft van deze maand waren wel bijzonder (voorjaarsachtig eigenlijk), maar de laatste week had in mijn beleving vooral het karakter van een milde winter: somber, (erg) zacht, vrij wisselvallig en nogal winderig. Dit laatste is niet bepaald mijn favoriete weertype, in geen enkel seizoen overigens.
Laatst gewijzigd door Dick op 22-11-2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie