Herfst 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Herfst 2015

Bericht door Oud-forumlid » 19-10-2015 14:29

Stilstaand weer en interessante ontwikkelingen nadien? Voor winterweer is het natuurlijk te vroeg, maar interessante ontwikkelingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Een maand waarin zich een fase met stilstaand weer voordeed, was december 1996. Toen in de eerste decade. Halverwege de maand leek het weer 2 kanten uit te kunnen gaan, althans de atmosfeermodellen koersten op enig moment op de doorkomst van een (meridionale) zachte zuidelijke stroming over West-Europa aan (lagedruk op het midden van de Oceaan). Het werd echter een (meridionale) noordelijke stroming, met een koudegolf van formaat, binnen de kortste keren resulterend in Elfstedenklaar ijs op 4 januari 1997. Dat er destijds zo verrassend snel sprake kon zijn van een Elfstedenijsvloer is mede wel verklaard uit de afkoelende werking die op het water uitging van het stilstaande koude weer in de eerste decade van december 1996.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Gerben » 19-10-2015 17:28

Harrie schreef: Dat er destijds zo verrassend snel sprake kon zijn van een Elfstedenijsvloer is mede wel verklaard uit de afkoelende werking die op het water uitging van het stilstaande koude weer in de eerste decade van december 1996.


Dat ben ik niet met je eens. Water en lucht zijn toch al geen goede menger en zeker niet als de lucht stilstaat. Er kan beter een koude wind waaien die de energie uit het water meteen afvoert.
Laatst gewijzigd door Gerben op 19-10-2015 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 19-10-2015 17:38

Aardig dat je 4 januari 1997 aanhaalt. Ik vond het toentertijd overrompelend snel gaan, de vorming van een stevige ijsvloer, dusdanig dat ook een Elfstedentocht gereden kon worden. Nadien was het nog een week stevig vriezend.

Stilstaand weer is altijd interessant vanwege nieuwe ronde nieuwe kans nadien. Meest aannemelijke scenario is westelijke aanvoer van oceaanlucht, al dan niet meanderend of zuidwestelijke tot zuidelijke aanvoer aan de flank van hogedruk boven continent.

Enigszins spannende winterse taferelen (gedurende minstens een week) in de periode 1980-2014 zijn in november 1980, 1985, 1993 en 1998 voorgekomen. Niet vaak dus.

Ook bijzonder 25 november 2005, gezien de sneeuwdump in deel van ons land.

Overigens vond ik de start van de 3e decade november 2008 ook verrassend.
Eerst een dag maritiem arctische lucht, zodanig koud dat er alleen nog sneeuw- en korrelbuien vielen zonder gelijktijdige regen. En de dag erna pure frontale sneeuwval met vorming van een pak sneeuw 5-10 cm in de middag
Het kan allemaal nog, ondanks relatief warm zeewater, mits de stroming vanaf het poolregio mag zijn. Een onderlangs trekkende storing zorgt voor de afwerking.

Eind november 1973 is nog altijd de indrukwekkendste uitval van vroegtijdige maritiem arctische lucht geweest. Het leidde tot een ruime week uitermate winterse week. Dagelijks sneeuw en opbouw/aangroei sneeuwdek.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Gerben » 20-10-2015 13:05

Ec-uitvoer toch wel interessant. Stond gisteren al in de guidance dat de oper en controle een actief laag rond dinsdag/woensdag boven ons land berekenen.
De EC- ochtendrun komt nu weer met die berekening. Op zondag ligt er een laag bij Newfoundland dat met hoge snelheid naar Europa koerst. Dat laag splitst zich op maandag en er vormt zich een actief laag dat van zuidwest/noordoost trekkend over onze regio trekt (mogelijk storm!) en wordt opgenomen in een laag boven Scandinavie. Het andere deel van genoemd laag trekt het middellandse zeegebied in (ook niet ongunstig ).
Na passage actief laag hogedrukopbouw regio IJsland en Noorse zee. Mooie klassieke situatie voor kouder/licht winters weer op termijn. Moest even aan de buurman van John denken...
Laatst gewijzigd door Gerben op 20-10-2015 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Weinig buien en onweer

Bericht door Edward » 20-10-2015 14:34

Misschien dat de kans op onweersbuien ook weer toe gaat nemen dan. Een storm of een onweersbui is wel weer welkom inmiddels. Nu is het exact 4 weken geleden dat het KNMI net voor het laatst een ontlading registreerde. De laatste keer dat er een webformulier is ingevuld van een bliksemwaarneming is meer dan een maand geleden (en dat was een waarneming hier).

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Herfst 2015

Bericht door Oud-forumlid » 20-10-2015 16:07

Vul hier je reactie in...
Gerben schreef:
Harrie schreef: Dat er destijds zo verrassend snel sprake kon zijn van een Elfstedenijsvloer is mede wel verklaard uit de afkoelende werking die op het water uitging van het stilstaande koude weer in de eerste decade van december 1996.


Dat ben ik niet met je eens. Water en lucht zijn toch al geen goede menger en zeker niet als de lucht stilstaat. Er kan beter een koude wind waaien die de energie uit het water meteen afvoert.


Opmerking en verklaring:
Ik baseer mij op een verklaring destijds van de toenmalige weerman van de Leeuwarder Courant, Johan Habekothé. Feit is, dat er voorafgaande aan de koudegolf die rond 19 december 1996 startte, er zo'n 10 dagen tot twee weken voordien een periode van dagenlange stille roerloze koude was voorafgegaan.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Herfst 2015

Bericht door Oud-forumlid » 20-10-2015 16:20

Vul hier je reactie in...
Edward schreef:Misschien dat de kans op onweersbuien ook weer toe gaat nemen dan. Een storm of een onweersbui is wel weer welkom inmiddels. Nu is het exact 4 weken geleden dat het KNMI net voor het laatst een ontlading registreerde. De laatste keer dat er een webformulier is ingevuld van een bliksemwaarneming is meer dan een maand geleden (en dat was een waarneming hier).


Pas op met onweer!
Ik hecht nog altijd veel waarde aan de theorieën van de Friese landarbeider L.D. Pruiksma (1899-1983) die beweerde dat een novembermaand met zeer weinig onweer zou duiden op de komst van een strenge winter of in elk geval een winter met koudegolf. Hans de Jong heeft de voorspellingen van Pruiksma altijd met veel respect aangehaald. In onze tijd wat dit betreft interessant de winter van 2011-2012, met een zeer rustige novembermaand (landelijk slechts één onweersdag) en nadien een winter met een onvergetelijke klassieke koudegolf in februari 2012.
Voorafgaande aan de strenge winter van 1963 ook slechts één onweersdag in november 1962. Wel heeft iemand, aan wiens autoriteit ik niet twijfel, namelijk Alwin Haklander, eens geschreven dat het uitgerekend op de laatste dag van oktober 1962 pittig geonweerd zou hebben in ons land.
In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw had Pruiksma his finest hours: Vrijwel al zijn voorspellingen kwamen zonder mankeren uit!

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2015

Bericht door Ko » 20-10-2015 18:20

Alleen jammer dat dat nu niet meer opgaat. Als dat al opging. Naar mijn plaats kijkende kwam ik de afgelopen 17 jaar vele novembers tegen met weinig of geen onweer, nadien volgden gewoon (zeer) zachte winters. De laatste paar jaar bijvoorbeeld, november 2013 en november 2014: geen onweersdagen, zowel winter 2014 als winter 2015 erg zacht. Ik geloof er dus niet in.
Laatst gewijzigd door Ko op 20-10-2015 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2015

Bericht door John » 21-10-2015 07:57

Harry Laanstra schrijft:

Pas op met onweer!
Ik hecht nog altijd veel waarde aan de theorieën van de Friese landarbeider L.D. Pruiksma (1899-1983) die beweerde dat een novembermaand met zeer weinig onweer zou duiden op de komst van een strenge winter of in elk geval een winter met koudegolf.
In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw had Pruiksma his finest hours: Vrijwel al zijn voorspellingen kwamen zonder mankeren uit!


Beste Harry, wat doe je nu? :shock:

Bijna beledigend naar al die forumleden die in een voorgaand jaar uitgebreid met jou van gedachten wisselden over dit onderwerp.
Al hun reacties negerend. :roll:
Laatst gewijzigd door John op 21-10-2015 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Herfst 2015

Bericht door Marcel » 21-10-2015 09:47

2e oktoberdecade in de Bilt... toch mooi even een top-10 notering: met 7,1 graden de 10e plaats van koudsten sinds 1901!

Plaats reactie