.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

.

Bericht door Ted » 25-07-2015 19:08

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Hans » 25-07-2015 20:55

In de rubriek "Nader verklaard" van het KNMI lees ik in de klaarblijkelijk morgen te plaatsen update::

26 juli 2015 - De meeste stormen komen voor in de periode oktober-april, maar ook in het zomerhalfjaar kan het hard waaien, zoals afgelopen zaterdag het geval was. De tweelingstormen van 27 en 28 mei 2000 zijn voorbeelden van zomerstormen, door hun koers via het Kanaal ook wel Kanaalratten genoemd. In de zomer duren stormen minder lang dan in de winter, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk.
Bron: KNMI

Naar mijn mening dus wel degelijk een Kanaalrat

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 25-07-2015 21:11

Dankzij de verbeterde modellen qua kleinschaligheid zien we Kanaalratten eerder komen dan vroeger. Sommige modellen zagen het exemplaar veel later dan GFS en ook GFS had verschillende uitvoeren die uiteindelijk dan voor 100% voor de storm via het Kanaal gingen. Ik vind de route meer bepalend (tegenwoordig) dan een 24-uursdefinitie, daarom heb is het in de prognose een Kanaalrat genoemd.
Ook de kleinschaligheid vind ik kenmerkend.

ik denk dat we gezien de hele ontwikkeling, die vrij analoog was aan exemplaren in het verleden, een kleine, snel ontwikkelende en felle stormdepressie via het Kanaal een Kanaalrat moeten noemen. Zouden we de 24-uursnorm aanhouden dan sterft de Kanaalrat een technologische dood i.p.v. een meteorologische.

Het systeem ontstond pas goed in het Kanaalgebied, trok er doorheen, ging langs de kust met de kern en boog via Texel om naar meer oostwaartse richting. Leeuwarden was tijdelijk windstil en er ontstond nog een lagedruklob naar ten zuiden van de kern, waardoor het windveld wat veranderde, maar de kern trok via de noordelijke kustprovincies richting Denemarken.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-07-2015 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Dick » 25-07-2015 22:47

Gelukkig glipte deze Kanaalrat niet door de mazen van het waarnemingennet door, zoals in 1983. Toen vielen er 10 doden, vooral mensen op open water die werden overvallen door de plotseling opstekende wind. Niemand had dit abrubte noodweer zien aankomen, toen. Ditmaal was de komst van deze venijnige depressie wel voorzien. De waarde van het weeralarm is opnieuw bewezen. Dat er vandaag toch een dode te betreuren was is vreselijk en gevolg van vreselijke pech. Je kunt wel dringend adviseren, maar niemand verplichten om thuis te blijven. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik vanmiddag in de auto me ook heb afgevraagd of het wel verstandig was de weg op te gaan.
Als ik het goed heb begrepen is, technisch gesproken, een 'Kanaalrat' een compacte, venijnige depressie die via het Kanaal noordwaarts trekt. Pas tijdens die beruchte Hemelvaartsstorm van 1983 hoorde ik deze term voor het eerst. Ik dacht toen eigenlijk dat het kenmerk was dat het ding ongezien binnendrong, zoals een rat ongemerkt je huis binnenglipt. Dat gebeurde in 1983 wel, ditmaal dus niet.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gert » 25-07-2015 22:53

Het zou interessant zijn om de situatie van 1983 eens te laten doorrekenen met het Hirlam of Harmonie model. Ik acht de kans groot dat men de kanaalrat van 1983 met de modellen van nu toen wel gezien zouden hebben.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Hans » 25-07-2015 23:20

Gert schreef:Het zou interessant zijn om de situatie van 1983 eens te laten doorrekenen met het Hirlam of Harmonie model. Ik acht de kans groot dat men de kanaalrat van 1983 met de modellen van nu toen wel gezien zouden hebben.

Even kijken of er meteostudenten warm te stoken zijn voor dit idee, maar dan met WRF. Dan een paar keer proberen, onder andere met een hedendaags grid en met het grid van destijds - een nu volledig onwerkbaar geachte 400 km. Zou best een leuke case-study kunnen zijn.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Oud-forumlid » 26-07-2015 01:15

Even de argumentatie van Bernard Hulshof geplaatst op Weerwoord hier geciteerd. Hij is meteoroloog, ik niet, vandaar:

"De term kanaalrat werd geintroduceerd op plots ontwikkelende en snel trekkende stormdepressies (koers vaak via Het Kanaal naar de Noordzee) die vooral vroeger geheel gemist werden door de atmosferische modellen en de weerkundigen. Maar het gaat dus vooral om de snelle ontwikkeling en treksnelheid.

De huidige depressie is geen kanaalrat, maar een lagedrukgebied dat al enkele dagen bestaat en vanwege de trage treksnelheid al geruime tijd door zowel modellen als meteorologen is "opgemerkt".
Einde citaat

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gert » 26-07-2015 07:53

Jan schreef

De huidige depressie is geen kanaalrat, maar een lagedrukgebied dat al enkele dagen bestaat en vanwege de trage treksnelheid al geruime tijd door zowel modellen als meteorologen is "opgemerkt".
Einde citaat


volgens mij bestond het laag uit diverse kernen. Het is maar net wanneer één van die kernen is ontstaan
Laatst gewijzigd door Gert op 26-07-2015 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 26-07-2015 08:44

Ik vind de argumentatie van Bernard Hulshof niet steekhoudend. De depressie bestond al enige dagen als prognose in een deel van de uitvoer van de modellen. Het heeft wel even geduurd voordat alle modelneuzen 100% in dezelfde richting wezen.
Nergens werd stormkracht bereikt voordat het systeem zich in Het Kanaal volledig ontwikkelde op de dag van passage. De overige argumenten om het een Kanaalrat te noemen heb ik hierboven al aangegeven.
Ook wat Gert aangeeft viel op: de kern was nog onduidelijk, in de satellietbeelden zag je pogingen tot kernvorming die kwamen en gingen, voordat het werkelijk tot een goede formatie kwam.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-07-2015 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Oud-forumlid » 26-07-2015 10:55

We houden het op een kanaalrat. Ik vind de argumenten steekhoudend. Koers via Het Kanaal en activatie in dat traject.

Plaats reactie