.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Hans » 30-07-2015 11:08

Ik denk dat de mening van Gerard en Remko opgaat voor grootschaliger systemen. De kleinschalige storm van afgelopen zaterdag ontstond als randstoring inderdaad in het zuidelijk gebied met de koude watertemperatuur. Hij kon echter pas activeren na aankomst boven warmer water, maar pas echt bij aankomst bij het Kanaal. Ik denk dat je nu nog niet kunt zeggen dat genoemde (mogelijke) oorzaken veel invloed op kleinschalige tamelijk lokale systemen hebben.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 30-07-2015 11:10

Kijkend naar de huidige afwijkende temperatuurverdeling op de Oceaan denk ik dat het voor de huidige en komende herfstperiode geldt. We zullen zien of dat gaat uitkomen: een stormachtige herfst of niet. Blijft het kalm dan is het een theorie van niets en zijn blijkbaar ook andere factoren van (groter) belang.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Oud-forumlid » 30-07-2015 13:12

Er zijn meer factoren, maar ik vond de Somersetwinter al symptomatisch.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 30-07-2015 15:10

Hans schreef:Ik denk dat de mening van Gerard en Remko opgaat voor grootschaliger systemen. De kleinschalige storm van afgelopen zaterdag ontstond als randstoring inderdaad in het zuidelijk gebied met de koude watertemperatuur. Hij kon echter pas activeren na aankomst boven warmer water, maar pas echt bij aankomst bij het Kanaal. Ik denk dat je nu nog niet kunt zeggen dat genoemde (mogelijke) oorzaken veel invloed op kleinschalige tamelijk lokale systemen hebben.


De koude Oceaanlucht had zich al achter het koufront genesteld in de vorm van zogenaamde "dark zones" zo genoemd omdat ze zich zo op satellietfoto's manifesteren (is mijn inschatting, wie het beter weet verbetere mij) dus koude relatief droge lucht van hoge breedtes. Bij aankomst boven het Kanaal kwamen alle factoren samen is mijn inschatting. Ik heb begrepen van Adrie dat hij iets erover geschreven heeft dus ik ben benieuwd of dat verhaaltje een andere strekking heeft.

Verder zien we (naar mijn gevoel) steeds vaker lange meridionale uithalen van warme en koude lucht wat nog eens voor een extra kans kan zorgen voor het ontmoeten van sterk contrastrerende luchtsoorten, dit kan ook tot extreem weer leiden. De oorzaak van die noord-zuid-kortsluitingen moet wellicht in klimaatverandering gezocht worden, maar daar is een ander forum voor.
Laatst gewijzigd door Gerard op 30-07-2015 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gert » 30-07-2015 16:22

Onderstaande is afkomstig van het synoptisch overzicht op de VWK-site


Een kleine, felle depressie die in een zuidwestelijke stroming langs de westkust trok zorgde voor een heuse storm, die vanwege het seizoen met de bomen vol in het blad voor veel schade zorgde.


Zaterdag de 25ste passeerde een zomerstorm met voor deze tijd van het jaar een unieke kracht: 9 Beaufort werd gehaald in alle kustgebieden op Zeeland na waar bij de passage van de kern het stormveld nog niet volledig ontwikkeld was. Ook Schiphol meldde 9 Bft en IJmuiden spande de kroon met een uurgemiddelde windkracht 10. In de nacht en ochtend was op satellietbeelden nog sprake van verschillende kernvormingen zichtbaar in op verschillende plekken komende en gaande ogen. Uiteindelijk was in de vroege ochtend sprake van goede organisatie waardoor de snelle cyclogenese pas op gang kwam. De koele Oceaanlucht aan de westzijde van het systeem begon onder de warme vochtige luchtmassa op het continent te stromen, hierdoor ontstond intensieve neerslag op de Noordzee (60 tot 70 mm) en kwam er veel latente warmte vrij wat de ontwikkeling van de storm verder stimuleerde.
De kern trok rond 06:00 langs Zeeland, kwam ongeveer 13:30 uur op Texel aan en bereikte de Friese kust tegen 15:00 uur. Ten zuidwesten van de kern kwamen drukstijgingen tot 15 hPa/3 uur voor, deze droegen als gevolg van het isallobarische effect bij aan de hoge windsnelheden.

Voor het stormveld uit bereikte de temperatuur bij een zuidelijke wind nog 21 tot 22 graden. Na draaien van de wind naar noordwest daalde de temperatuur snel naar 14 tot 16 graden.

Aan de oostzijde van het systeem - in de zuidelijke stroming kwamen overdag enkele onweersbuien voor.

Overal in het land kwamen meldingen binnen van overlast door de wind: omgewaaide bomen en dikke takken versperden meerdere (snel)wegen. Het treinverkeer werd in het westen en noorden ernstig verstoord en ook Schiphol ondervond veel hinder: meer dan 30 vluchten werden gecancelled en er traden grote vertragingen op. 's Avonds nam de wind net zo snel af als hij gekomen was, waardoor de nacht naar zondag in alle rust verliep.

Eni

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Hans » 30-07-2015 17:53

De storm van afgelopen zaterdag ontstond als randstoring, horend bij een noordelijk sturend laag, in een duidelijk zonale stroming, die pas boven de UK splitste en begon te meanderen. Ik snap dat een meridionale stroming “botsingen” kan veroorzaken (zie midden US in het voorjaar). Ik ben er alleen niet van overtuigd dat meridionale stromingspatronen vaker of langduriger zouden voorkomen als gevolg van globale opwarming en daarmee ook niet van het effect op kleinschalige, nogal lokale systemen (zie overzicht van Gert hierboven) als een Kanaalrat.
Laatst gewijzigd door Hans op 30-07-2015 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 30-07-2015 22:27

Het zijn twee verschillende dingen:

1) momenteel scherpere tegenstelling in Oceaanwatertemperatuur ten westen van ons waardoor een luchtmassa vanuit westelijke zonale richting kouder kan zijn dan normaal gebruikelijk is en de luchtmassa die van de subtropen komt is warmer dan vroeger gemiddeld gebruikelijk was. Dan kan je een type Kanaalrat krijgen volgens mij.

2) Vaker (maar inderdaad geen statistiek bedreven, het is de statistiek van het geheugen en dan ook nog op basis van weerkaarten kijken sinds ca. 1978) lange uithalen van meridionale stromingen dus noord-zuid. In dit specifieke geval had dat volgens mij geen aandeel. Maar het zou een aandeel kunnen hebben in de intensiteit van een (toekomstige) storm of ander extreem weer.

Ik kan me voorstellen dat door globale opwarming in het winterhalfjaar een grotere thermische onbalans ontstaat tussen de tropen en het poolgebied en dat er daardoor kortsluiteffecten optreden (de atmosfeer "zoekt" een evenwichtstoestand)..

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Daniël » 31-07-2015 12:10

Gerard schreef:Ik denk wel dat de stormen op onze breedte iets te maken hebben met de scherpere tegenstellingen van het zeewater op de Oceaan: dit veroorzaakt een grotere temperatuurgradiënt in de luchtmassa's waardoor de opwaartse beweging van de warme lucht van de warme sector van een depressie zal versnellen.


En dit versnelde opwaartse beweging in de warme sector van een depressie doet stroomafwaarts gemakkelijk hoogteruggen ontstaan, zeker wanneer de bovenstroming te zwak is om deze warmte snel af te voeren.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Jaap » 02-08-2015 22:58

In het grensgebied tussen Friesland en Drenthe, waar ik met vakantie was (zie ook elders), was het een merkwaardige dag. Tot ca. 16u was het nagenoeg windstil, terwijl we van elders al over storm hoorden. Rond 16u was het binnen een kwartiertje helemaal mis. Een noordwester van kracht 9, vrij constant, dus zonder heftige windstoten. Veel schade aan bomen en ook hi9er en daar aan luifels en/of voortenten. Het duurde tot 21 u, dus 5 uur. Lijkt me lang voor de term kanaalrat. Oorzaak? Het te koude zeewater van de Noordelijke Atlantische Oceaan lijkt me een interessant gegeven. Komt dat juist niet door het snelle afsmelten van ijs in het noordpoolgebied? ooit heb ik wel eens gedacht aan standvastiger hogedruk daar juist door dat koude water. Dat is hiermee weer in tegenspraak.

Plaats reactie