.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 26-07-2015 11:14

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 26-07-2015 12:40

Dankzij het ijzersterke geheugen van Ted, nog meer argumenten om de zomerstorm als Kanaalrat te kwalificeren.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Daniël » 26-07-2015 13:10

Hoe kwam deze depressie van 25 juli dan aan zijn stormkracht? Ik denk door de grote temperatuurverschillen in Europa, namelijk hitte boven Zuid-Europa en de koelere polaire lucht aan de andere kant van het polaire front. En dat in combinatie met een kortgolvige trog in de hogere luchtlagen. Op http://www.stormplatform.nl/verwachtingen/123-buiensituatie-24-7-2015-update-1 lees ik daarover het volgende:

StormPlatform schreef:Zoals gisteren reeds aangegeven in de originele forecast van vandaag, zou er een interactie plaatsvinden met een shortwave trough (en bijhorende darkzone / IPV anomalie) en een oostwaarts progresserende golf. Deze interactie is ten tijde van dit schrijven aan de gang.

http://www.stormplatform.nl/images/DzengizTafa/24juli2015/vapor20150724_1.gif

Bovenstaande loop toont hoe de 2 darkzones (gele kernen) onderweg naar het Europese vasteland via de zuidwest-flank van het Verenigd Koninkrijk richting elkaar trekken en een interactie aangaan. We zien een sterke uitdieping van de IPV-anomalie waardoor het cyclogeneseproces in gang wordt gezet, met significante pressure-drops aan de grond. Als resultaat op die interactie zien we onder de vorm van convectie, aan de oostflank van de cyclogenese, koude cloudtops verschijnen.

Verwacht wordt dat dit proces zich zal verder zetten en dat de gezamenlijke darkzones zich zullen ontwikkelen als dry intrusion van het uitdiepend laag en als motor zal dienen achter de verwachte cyclogenese, met meer convectie tot gevolg. Als resultaat krijgen we de vermelde sterke forcering die de aard, schaal en intensiteit van de convectie op een positieve manier zal moduleren aangezien zowel de windschering als de forcering simultaan omhoog krikken. Tot zover een textbook exemplaar, waarin een aanstormende shortwave de catalysator is achter de cyclogenese.

http://www.stormplatform.nl/images/DzengizTafa/24juli2015/vaporHR.jpg
Laatst gewijzigd door Daniël op 26-07-2015 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 26-07-2015 19:46

Lastig blijkbaar om Nederlandse termen te gebruiken ondanks dat die ook gewoon gebruikt kunnen worden. Het is een aardig verhaal, maar catalysator en textbook... het eerste woord bestaat niet, wel katalysator of catalyzer en doe toch gewoon leerboek. Progresserende golf... gewoon een ontwikkelende golf......verder, droge intrusie, donkere zone (droge koudeluchtgebied) en moduleren kan omvormen worden en simultaan gelijktijdig. Geen vakjargon maar eerder prietpraat.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-07-2015 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Oud-forumlid » 27-07-2015 17:13

Even terug: Ik vind de term "kanaalrat" prima. Een klein wat giftig dingetje dat vanuit Het Kanaal aan komt dwarrelen.

Overigens: Dat van "de zwaarste zomerstorm" wil ik wel een beetje relativeren. De stormen op 27 audustus 1912 en 12 augustus 1914 waren beslist zwaarder. Beiden waren een volle 10 Bft., en niet een "net even aantikken van 10 Bft." (bij IJmuiden). Die van 27 augustus 1912 bevatte een windstoot van 148 km/h. (Data: KNMI)

"Zwaarste Julistorm"? OK, dat wel.

Mazzel, Evert

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Weer.nl: "Zomerstorm verklaarbaar?"

Bericht door Daniël » 28-07-2015 18:49

Op http://www.weer.nl/nieuws/detail/2015-07-28-zomerstorm-verklaarbaar/ lees ik het volgende:

Weer.nl schreef:
Zomerstorm verklaarbaar?

28-07-2015 door Reinier van den Berg

We kunnen terugkijken op de zwaarte julistorm sinds tenminste 1901. Was het gewoon een soort toeval, of is er meer aan de hand?

Zaterdag trok een buitengewoon felle stormdepressie over Nederland naar Scandinavië. Het was opmerkelijk hoe snel het systeem zich kon ontwikkelen tot volwaardige storm. Dat had alles te maken met de krachtige straalstroom die toen actief was. Maar waarom is de straalstroom zo sterk in juli? Normaliter de maand waarin de straalstroom ons het minst parten speelt. En bovendien, de zogenaamde AO-index en de NAO-index zijn deze zomer opvallend vaak negatief. Negatief duidt vaak op blokkerende hogedrukgebieden op noordelijke breedte. Die zijn er inderdaad ook. Vooral rond Groenland. Toch zagen we dus wel degelijk de sterke straalstroom.

Te koud en te warm zeewater

Als we momenteel naar de zeewatertemperatuur op de Atlantische oceaan kijken, zien we een opmerkelijk patroon. In het zeegbied ten oosten van New Foundland ligt een groot gebied met te koud zeewater. De afwijkingen bedragen er zelfs wel 2 tot 3 graden. Dat is erg veel. Contrasterend hiermee is het juist veel te warme Atlantische water ten westen van Portugal, zeg maar in de buurt van de Azoren. Hier lopen de afwijkingen op naar 2 tot 3 graden te warm. Al met al levert dit op de oceaan een temperatuurgradiënt op die in het bewuste gebied wel 4 tot 6 graden groter is dan normaal. Misschien dat dit de westelijke stroming de extra impuls heeft gegeven om de zomerstorm te laten ontstaan.

Warme golfstroom

De vraag is vervolgens, in hoeverre de vreemde afwijkingen op de oceaan zijn te verklaren. Is de kou ten oosten van New Foundland simpelweg de erfenis van de koude winter die het oosten van de VS opnieuw heeft gehad? Of is het misschien zo, dat de Warme Golstroom gas terugneemt of zijn koers verlegt? Normaliter stroomt tropisch warm zeewater lands de Amerikaanse oostkust noordwaarts, om uiteindelijk af te buigen richting Groenland en IJsland. Deze golfstroom is belangrijk voor het klimaat in met name Noord en West Europa. Het levert ons de doorgaans vrij milde winters op. De golfstroom zelf wordt mede in stand gehouden door het feit, dat het zoute water van tropische herkomst in het Poolgebied afkoelt. En zinkt. Want afkoelend zout water is relatief zwaar. Maar door het snel smelten van het Groenlandse landijs, wordt het zeewater ter plekke minder zout. Minder zwaar. Wetenschappers buigen zich over de vraag, of de warme golfstroom door het verdwijnen van het Groenlandse ijs, gaat haperen of zelfs stil kan vallen. Er zouden ook recente waarnemingen zijn, die lijken te bevestigen dat de warme golfstroom minder sterk aan het worden is. In de actuele situatie zien we dat de Golfstroom er zeker wel is, maar dat de stroming relatief snel afbuigt naar het oosten. En dus niet goed doordringt tot meer noordelijke breedte.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Hans » 28-07-2015 20:33

Naar mijn mening heeft een Kanaalrat totaal niets te maken met smeltende ijskappen op de polen, of al dan niet stil vallende golfstromen o.i.d. .
Kanaalratten werden in vroeger tijden niet herkend, maar kwamen ongetwijfeld voor. Smeltende ijskappen heeft meer te maken met een opwarmend klimaat, maar totaal niets met lokale verschijnselen in West-Europa
Laatst gewijzigd door Hans op 28-07-2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Gerard » 29-07-2015 21:25

Ik denk wel dat de stormen op onze breedte iets te maken hebben met de scherpere tegenstellingen van het zeewater op de Oceaan: dit veroorzaakt een grotere temperatuurgradiënt in de luchtmassa's waardoor de opwaartse beweging van de warme lucht van de warme sector van een depressie zal versnellen. Ik ben het dus met Reinier eens dat het effect op onze komende stormdepressies kan hebben en daarom heb ik in het herfstdraadje (al eerder) geschreven dat we een stormachtige herfst tegemoet zouden kunnen gaan.
Ook de Kanaalrat had al de kouder dan normale Oceanische lucht als bezem en aanjager, speelt toch ook hier mede een rol is mijn perceptie.
Laatst gewijzigd door Gerard op 29-07-2015 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door John » 29-07-2015 22:51

Het is in elk geval een interessant gegeven, de genoemde afwijkingen in zeewatertemperatuur.
De betekenis hiervan voor stroming en weerbeeld in Nederland is boeiend om te volgen. Een enkele gebeurtenis is onvoldoende nog.
Laatst gewijzigd door John op 30-07-2015 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wel of geen Kanaalrat

Bericht door Oud-forumlid » 30-07-2015 09:43

Gerard schreef:Ik denk wel dat de stormen op onze breedte iets te maken hebben met de scherpere tegenstellingen van het zeewater op de Oceaan: dit veroorzaakt een grotere temperatuurgradiënt in de luchtmassa's waardoor de opwaartse beweging van de warme lucht van de warme sector van een depressie zal versnellen. Ik ben het dus met Reinier eens dat het effect op onze komende stormdepressies kan hebben en daarom heb ik in het herfstdraadje (al eerder) geschreven dat we een stormachtige herfst tegemoet zouden kunnen gaan.
Ook de Kanaalrat had al de kouder dan normale Oceanische lucht als bezem en aanjager, speelt toch ook hier mede een rol is mijn perceptie.


Sluit ik me volledig bij aan. Detail, cyclogenesis op relatief lage breedte, juist waar die tempgradiënt op de oceaan zit.
We hebben wel nog aardig wat jaren nodig om daarvan significant signaal te zien (denk ik).

Plaats reactie