Herinner jij je dit nog?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Herinner jij je dit nog?

Bericht door Oud-forumlid » 14-07-2015 17:34

Leek me wel wat een nieuw topic aan te maken voor, spectaculaire of speciale herinneringen.
Maakt niet uit over welk jaargetijde het gaat. Gewoon leuk elkaars weersgeheugen eens op te frissen.
En NEE deze keer begin ik eens niet en laat de eer aan een ander forumlid om het spits af te bijten, succes allemaal..
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 16-07-2015 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door John » 17-07-2015 07:53

39 jaar geleden.

16 juli 1976, in Oss werd het toen 37,5 graden, nog altijd de hoogste temperatuur hier gemeten (sinds 1974). Volkel haalde overigens 35,2 graden op die dag, dus wellicht wat tuineffect, al werd de meting gedaan in een grote tuin.
Deze temperatuur werd gehaald vlak voor er een flinke onweersbui losbarstte met zware windstoten (aanzuiging van extra hete lucht vanaf omliggende bebouwing?) Door de bui daalde de temperatuur binnen een half uur naar een aangename 25 graden.
Overigens was deze hete dag min of meer een eenling, een paar weken ervoor was het echt langdurig heet met eind juni/begin juli 8 tropische dagen op rij, toen een dag met 29 graden en vervolgens weer 6 tropische dagen. In Limburg betekende dat 15 tropische dagen op rij!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door John » 17-07-2015 12:13

Dat was een kanjer, die hittegolf van 1976.
Augustus 1975 mocht er ook zijn.
En dat na 25 jaar zonder hittegolven.

Lijkt op wachten op Elfstedentochten. We weten nog 1963 en toen wachten tot 1985. Echter in 1986 gelijk nog een.

Maar goed, het gaat hier over speciale herinneringen.
Een van de meest boeiende weerdagen vanwege de zelden voorkomende gigantische tegenstellingen in weerbeeld en synoptisch uitzonderlijk interessant is 25 november 2005.

Niet eerder had ik voor mogelijk gehouden dat er zoveel sneeuw kon vallen en blijven liggen bij luchttemperaturen boven nul.
De hoeveelheden neerslag die in de vorm van sneeuw vielen waren dan ook gigantisch.
Laatst gewijzigd door John op 17-07-2015 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Ko » 17-07-2015 19:30

Mijn mooiste herinneringen bestaan uit dagen, maanden en enkele seizoenen. Het zijn er heel veel. Hier komen ze:

Vrijdag 13 januari 1984
In dat weekend dat volgde was ik die avond in Vlissingen bij een kennis die destijds brugwachter was. Op een windmeter konden we precies zien hoe hard het waaide. Er kwamen die avond stormwinden voor tot kracht 12. Spoorwegovergangen traden in storing en sloten half. Zeer indrukwekkend en angstaanjagend avondje als 12 jarige.

Januari 1985
Nog altijd de koudste januari uit m’n leven, toen ik in Breda woonde. Indrukwekkende koudegolf met veel sneeuwdekdagen! Maar liefst 12 dagen met strenge vorst waarvan 4 dagen zeer streng tot -18 graden. Ook de kou overdag maakte bij mij indruk, maar liefst 10 dagen waarop het -5 of kouder bleef! Sindsdien nooit meer geevenaard!

Donderdag 16 juli 1987
Ik logeerde deze zomer grotendeels in Breda. Na een wekenlange droogte kwamen er in de voormiddag te Breda intense wolkbreukregens voor die in een mum van tijd straten grasvelden en tunnels volledig blank en onder water zetten. Het was zo erg dat zelfs het radio 3 programma 50 pop of een envelop met Tom Mulder er speciaal voor onderbroken werd door de extra verkeersinformatie, vanwege dat alle auto’s op de snelwegen van/naar Breda stilstonden. Tevens ook zwaar onweer erbij. Ik luisterde toen nog met een losse antenne radio en bij iedere flits stoorde de ontvangst.

Januari en februari 1990
Tijdens m’n laatste schooljaar in Vlissingen kwamen er op donderdag 25 januari stormwinden voor tot windkracht 11, waarbij het dak van de school bezweek en de halve dakgoot naar beneden kwam bengelen. Fietsen was echt onmogelijk! Ook verderop in deze winter, op dinsdag 27 februari, een zware storm in Vlissingen tot windkracht 10. Dit in combinatie met springvloed leidt tot de hoogste waterstand sedert 1953! Er wordt een gat in de Boulevard geslagen waarbij een stuk glooiing wegspoelt. Auto’s mogen dan de Boulevard niet meer op. Het was een aparte belevenis om samen met honderden mensen de angstaanjagende overstortende golftoppen, geheel met schuimstrepen bedekte Westerschelde te aanschouwen, waarvan de golfhoogtes tot zeker 5 of 6 meter reikten. En tevens met natte kleding door vrijwel continue overslaande golven op de Boulevard zelf. Indrukwekkende storm die ik nooit zal vergeten!

November en december 1993
November was de vijfde koude maand op rij, met als afsluiter een sneeuwlaag tot 8 centimeter. Het leek er toen even op alsof het klimaat uit de tachtiger jaren weer was teruggekeerd, na inmiddels 5 jaar na de toenmalige temperatuursprong. In december ging het roer weer om en viel er ontiegelijk veel langdurige regen met vanaf de 7de bijna dagelijks tussen de 7 en 13 mm regen. Op de 30ste kwam ik aan 37 mm en de 31ste viel er 18 mm. Dit leidde tot grote overstromingen in het rivierengebied waarbij ook hier in Breda rondom rivier de Mark grote gebieden helemaal onder water stonden.

Zondag 31 juli 1994
In de avond rond 19:45 uur werd de toen heetste maand aller tijden ‘afgestraft’ door intens noodweer. Onweer met zware wolkbreukregens zetten grasvelden straten en tunnels onder water, waarbij door het onweer ’s avonds rond 22:00 uur alle straatverlichting uitviel en Breda veranderde in een donkere spookstad. De vele flitsen gingen nog door en dat lichtte de stad zo mooi en indrukwekkend op. Er viel in drie uur tijd rond de 50 millimeter. Sindsdien is dit nog steeds al die tijd de laatste keer geweest dat er zo’n intens noodweer kwam tijdens hitte.

Januari 1995
Een maand met ook weer veel langdurige regen die naar het eind van de maand wederom voor grootse overstromingen zorgde rondom het rivierengebied en de Mark. Het was uniek om zoiets twee keer achter elkaar mee te maken, vanwege dat er maar 1 jaar tussen zat.

Winter 1996
Eindelijk kon er weer eens een winter meegemaakt en genoteerd worden met een gemiddelde iets onder nul. Tot nu toe nog steeds de laatste keer!! Vooral december maakte bij mij indruk met vrijwel elke dag stevige vorst en veel ijsdagen. Ook de zeer koude maart en de matige vorst in april als nawintertje gaven de kers op de taart!

Juli 2000
Een zomermaand naar m’n hart! Vele koele sombere dagen en gemiddeld 15,0 graden. Ook indrukwekkend was de hoeveelheid regen. Vele kletsnatte dagen met 1 grote uitschieter op zaterdag de 29ste. In de ochtend viel er in ruim twee uur tijd 40 mm die alles blank en onder water zette. Met in totaal 152 mm kwam deze juli dan ook terecht in de natste top 10.

Oktober 2003
De koudste oktober uit m’n leven! Nog nooit zo’n vroege sneeuwval meegemaakt als op de 24ste, die zelfs bleef liggen. Indrukwekkend hoeveel dagen er waren met ver benedennormale temperaturen.

Maart 2005
Indrukwekkend koude eerste week met veel sneeuw en sneeuwdekdagen!

Dinsdag 3 mei 2005
Een soort van noodweer. In de ochtend mocht ik de combinatie dichte mist en zwaar onweer meemaken. Echt ongekend hoe mooi dat was om te zien! Je zag geen hand voor ogen meer en alles was donker en grauw met zware donders van het onweer. Doordat de straatverlichting uitbleef veranderde Breda echt in een spookstad. Helemaal toen de hemelsluizen ook nog eens werden geopend en alles blank kwam te staan. In twee uur tijd viel er 30 mm.

Vrijdag 25 november 2005
Nog nooit in m’n leven heb ik zoveel sneeuw meegemaakt in november als op deze dag. Een pak van ruim 15 cm gecombineerd met onweer, mist en stormachtig tot windkracht 8. Rijden in het verkeer was bijna onmogelijk, half Breda stond vast met lange files in de stad.

2010
Eerste koude jaar sinds 1996! Mooie koude sneeuwwinter met vooral op zondag 20 december 2009 een schitterende pak sneeuw van ruim 17 cm! Een zeer koude natte en sombere eerste meihelft met maar liefst 5 dagen met een maximumtemp beneden 10 graden, wat sinds mei 1987 niet meer was voorgekomen. Verder dat jaar ook nog de koudste december uit m’n leven! Met gemiddeld -1,7 tevens recordkoud. Op de 2de bleef het overdag -6 graden bij intense sneeuwval in de ochtend. Dat deed even terugdenken aan januari 1985!

Juli 2011
Schitterend koele en kletsnatte zomermaand! Maar liefst drie zeer koude dagen met max 14 graden en veel overige dagen beneden 20 graden. Op de 14de kwam ik aan maar liefst 61 mm. Met max 14 graden was het (samen met 1981) de koudste 24 juli ooit.

Voorjaar 2013
De koudste sinds 1987 met tevens volop sneeuwdagen in maart. Een winters voorjaar die al vooraf ging aan een winter met veel kou en sneeuw. Ook een schitterende mei met vele dagen max 10 tot 11 graden en veel regen. Tevens zes koude maanden op rij van januari tot en met juni, sinds 1979 niet meer voorgekomen!

Sinds juli 2013 is er een merkwaardige saaiheid opgetreden en komen opvallende maanden en seizoenen (die ik dan interessant vind) niet meer voor. Wel soms een of meerdere interessante dagen op rij of een lichtelijke uitzondering als augustus 2014.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Gerben » 17-07-2015 19:36

Maart 2013/2014. De 1 was een koude maand en de ander een heerlijke warme maand.

Ik geloof dat het 14 juli 2010 was. Woonde toen nog in Noord Limburg. Het regende ongeveer 10 minuten zo hard dat de bliksem niet eens te zien was. Nog nooit in Nederland zo veel water zien vallen met enorme windstoten. Na passage front rondje gemaakt met auto. Overal lagen er omgewaaide bomen. Was bijna geen doorkomen aan. Was de dag dat er caravans in het water belandden, ergens in de Achterhoek, waarbij mens(en) omkwamen.

4 februari 2012 was een bijzonder nachtje. De hele nacht de enorme lage temperaturen gevolgd.

Met stip op 1 de enorme temperatuurval eind december 1978 met daarna een poedersneeuwdek van zo'n 20 cm. 14 februari van die winter was ook onvergetelijk. Helaas in het zuiden toen te weinig sneeuw.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Hans » 17-07-2015 22:33

Ook ik heb nog wel een paar herinneringen:

Winter 1963
Ik zat in de 3e klas van de lagere school. Hoewel ik een hekel aan kou heb, was dit prachtig. De school werd verwarmd met oliekachels. De meeste leidingen vroren kapot, met als gevolg dat meer dan de helft van de kachels het niet meer deed. Gevolg: De ene dag hadden de oneven klassen (1, 3 en 5) les, de volgende dag de even klassen (2, 4, en 6). Er lag op een gegeven moment een flink pak sneeuw, zodat het voor de scholieren die op een dag vrij waren, mogelijk was sneeuwhutten in de straat te maken. Tussen de middag werden we door onze moeders voorzien van broodjes en soep. Uiteindelijk werd in maart de sneeuw van de stoepen verwijderd, omdat we de sneeuw wel gezien hadden en veel meer zin hadden in rolschaatsen.

Zomer 1975
Fraaie zomer, ik zat in militaire dienst, was telegrafist en was gelegerd bij een eenheid die de verbindingen voor de bevelvoerders van het 1e Legerkorps in Apeldoorn onderhield. Dagelijks zaten we met de afstandbediening (met draden) buiten te genieten van het mooie weer en de motorrijlessen voor recruten van de Marechaussee. Die lessen werden gegeven om een sportveld. Zodra de recruten hun motor dachten te beheersen werden de lessen verplaatst naar het sportveld zelf. De instructeur wist natuurlijk waar de gaten in het grasveld zaten, de leerlingen kwamen daar vanzelf achter als ze van de motor af vielen…

Oktober 1975
Het stevige pak sneeuw dat er voor zorgde dat de rozen in Apeldoorn in de sneeuw stonden te bloeien.

Zomer 1976
De mooiste zomer die ik ooit heb mee gemaakt in Nederland. Ik werkte in Wageningen, waar op een gegeven moment een tropenrooster werd ingevoerd. Sommige collega’s zaten op het dakterras te werken, andere in de boomgaard die bij het complex hoorde. ’s Middags rond 14.30 uur op de fiets door de hitte terug naar Ede, maar wel rechtstreeks door naar het zwembad.
De laatste volle week van augustus is in Ede de Heideweek. Dit jaar was het nog altijd prachtig weer. Wel gortdroog, met als gevolg af en toe een natuurbrandje of een bermbrandje langs het spoor. Op de woensdagavond trad Alexander Curly op. Hij had net het nummer "i'll never drink again" ten gehore gebracht, toen ik eigenlijk hetzelfde dacht. De zon leek die dag voor de 2e keer op te gaan. Het bleek een enorme explosie bij de gasopslagplaats van de Negam te zijn. Een tankwagen bleek te lekken en dat veroozaakte de explosie, gevolgd door een enorme brand.

Winter 1979
De enorme brand die op 30 december 1978 een in Ede bekend winkelcomplex in de as legde. Die dag begon regenachtig met temperaturen van rond de +10 graden. Kalm aan zakte de temperatuur naar onder het vriespunt, met een laag sneeuw, met als uiteindelijk gevolg –10 graden in de volgende nacht. De brand brak na sluitingstijd uit, vuurpijlen en campinggas flessen vlogen door het dak naar buiten. Op 2 januari bleek de kluis met de opbrengst van 30 december onbeschadigd midden in de sneeuw tussen de puinhopen te staan…
Vervolgens vaak sneeuw en ijzel, zodat ik er nogal eens meer dan een uur over heb gedaan om per auto in Wageningen te komen.

Winters 1985 en 1986
De elfstedentocht van 1985 heb ik grotendeels gemist, omdat ik uitgerekend op mijn eigen verjaardag met enkele collega’s naar een cursus bij CWI in Amsterdam moest. De tocht van 1986 heb ik voor alle zekerheid toch maar vrij genomen.

November 2005
Op de 25e was mijn schoonmoeder jarig. Zij woonde in Wageningen. Mijn echtgenote en ik gingen daar rond 14.00 uur per auto naartoe. Mijn eigen ouders gingen per bus, wegens de aanhoudende sneeuw. 1 van mijn dochters kwam per trein uit Arnhem, maar er reden op dat moment al geen bussen meer naar Wageningen. Zij is toen maar per taxi gegaan. Na enkele gezellige uurtjes gingen mijn ouders lopend naar de bushalte in de buurt, mijn dochter reed met ons mee naar Ede. Alleen duurde dat wel even, halverwege werden we ingehaald door de bus met daarin mijn ouders…

Zomer 2008
De enige keer dat ik als gids bij rondleidingen door het centrum van Ede een wandeltocht heb afgeblazen. Op een warme donderdag zag ik op Buienradar een groot onweerscomplex vanuit het zuiden naderen. Dat was inmiddels zo dichtbij gekomen dat dat wel eens levensgevaarlijk kon worden bij een open stuk, waar geen schuilmogelijkheid is. Binnen 5 minuten na de oorspronkelijk geplande vertrektijd regende het pijpenstelen en knetterde het er flink op los. Ik heb de deelnemers hun geld maar terug gegeven en ze verteld dat ze die middag maar beter iets anders konden gaan doen. De meesten hadden daar begrip voor, op 1 uitzondering na. Die man toonde trots zijn paraplu en meende dat hem niets kon overkomen… Ik ben zelf een pot verf bij een bouwmarkt gaan halen. Bij thuiskomst bleek de verrassing van die middag: een dolblije hond en een pc die het had begeven a.g.v. blikseminslag op een afleider,die precies naast een kabel van Ziggo/UPC loopt..
Laatst gewijzigd door Hans op 17-07-2015 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Dick » 19-07-2015 11:09

De zomer van 1976 staat in mijn geheugen gegrift, al was ik, bijna 11 jaar oud, nog niet bijzonder in het weer geïnteresseerd. De desbetreffende zomer gingen mijn ouders en ik voor het eerst naar Frankrijk. We belanden op een gloednieuwe 'camping municipale' in Villerville, Normandië. Mijn ouders hadden een bungalowtent geleend van familie. Dat was zo'n ouderwetse katoenen geval, loodzwaar, met honderdduizend stokken. De stokken waren niet gemerkt en mijn ouders hadden klaarblijkelijk thuis niet of niet genoeg geoefend met het opzetten. Zelf beweren ze een halve dag aan tobben te zijn geweest, maar dat herinner ik me niet. Ik vermoed dat er een element van overdrijving in is geslopen. Hoe dan ook, de tent stond pas, nadat Franse medekampeerders een helpende hand hadden geboden.
De boompjes op de camping waren pas aangeplant en boden nog geen enkele schaduw. We dreven elke morgen de tent uit, zodra de zon erop scheen. We stonden pal op het strand; het zeewater was lauw en zwaar verontreinigd. Vanwege de hitte was het vaak heiig op zee. Tijdens heldere dagen hadden we zicht op de olieraffinaderijen van Le Havre, aan de monding van de Seine. Vorig jaar september was ik in Deauville en herkende het beeld direct: net de Botlek. De zomer van 1976 zou in Frankrijk de boeken ingaan als "la grande sécheresse", oftewijl "de grote droogte". Vanwege die grote droogte werd geregeld het water afgesloten. Dat riep men om op de camping, maar wij spraken en verstonden geen Frans. Zodoende stond ik op een kwade dag, ingezeept, met mijn douchemuntje tevergeefs op water te wachten. Vervolgens liep ik, met mijn kwade kop scheldend terug naar de tent. Tot lering en vermaak van alle andere Nederlanders op de camping.
We spraken geen Frans, hadden zelfs geen woordenboek meegenomen. Bij de slager bestelden we vlees door dierengeluiden te maken. Het winkelpersoneel had de grootste lol en begon al te loeien, knorren of tokken zodra ze ons binnen zagen komen. Mijn vader liep ook nog voedselvergiftiging op na het eten van besmette, rauwe kokkels. Niet verbazend: het 'zeebanket' werd uit dat smerige water gehaald. Hij lag te rillen van de koorts in een oververhitte tent. Mijn moeder moest op zoek naar medicijnen tegen buikloop. Pas later kwam ze er achter dat ze gewoon het woord "diarree" had kunnen gebruiken. Ik weet niet hoe ze dit bij de apotheek heeft uitgebeeld.
Toch hadden we het verder wel naar ons zin. Het jaar erop gingen we naar Bretagne, beter voorbereid, met gemerkte tentstokken. Ook toen dreven we een keer de tent uit, na zware regenval op de camping. De zomer van 1977 was de eerste matige (tot slechte) zomer uit een rijtje van vijf. Mijn ouders en ik zakten vanaf 1978 tijdens de schoolvakantie met de caravan af naar de Côte d'Azur. Aan de warme kust van de Middellandse Zee verkneukelden we ons jarenlang over de weerberichten van het thuisfront die via Radio Nederland Wereldomroep tot ons kwamen. Er is geen beter vermaak dan leedvermaak per slot van rekening.

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Marcel » 19-07-2015 23:32

Mooie weer momenten...

* 1 november 1982, 's ochtends 7 uur.
Zwaar bewolkt, wat nevelig en wat lichte motregen, weinig wind en een graadje of 10.
Is dat bijzonder? Volstrekt niet! Maar de eerste waarneming en notitie die ik van het weer maakte, dus dat is mij wel bijgebleven.

* winter 1979, als 11 jarige met de 6e klas een wandeltocht over de gouwzee gemaakt van Monnickendam naar Marken, maakte diepe indruk op mij (heb er nog wat gedigitaliseerde dia's van).
We zouden eigenlijk schaatsen maar de dikke laag aangevroren sneeuw maakte dat onmogelijk.
Verder herinner ik mij schaatsen over de straten, en dikke pakken sneeuw, waarvan we voor de deur een iglo van maakten.
In de zomer van 1982, bij aangenaam weer in de tuin zittend, las ik in tijdschrift Zenit een artikelenreeks met terugblik op die winter. Dat was de directe aanleiding voor het idee om
eens van dag tot dag het weer van een winter te gaan bijhouden. Ik begon dus op 1 november 1982, maar daarna ben ik er nooit meer mee gestopt!

* 4 januari 1985, eindelijk, eindelijk, in de 3e winter waarin ik het weer bijhield, vloog de temperatuur in de avond bij helder weer dan toch eens onder de -10!
De dagen erna (de dagen van het grote eurovisie-popconcert 'europe a gogo') met een vriendinnetje in de nacht over de dik besneeuwde en door de maan flauw verlichte weilanden wandelen, bij -10 graden.
Daarna natuurlijk de superspannende aanloop naar de Elfstedentocht; tot 2 x toe afgelast ('ze durven niet meer in Friesland'), daarna kwam hij tóch nog... ik was 17, dus voor mij de eerste keer dat ik zoiets meemaakte. Rond half 6 in de ochtend zat ik dan ook bijna trillend van de spanning klaar voor de TV om het spektakel mee te gaan maken.

* sneeuw 2 maart 2005, ik reed van Duitsland (Düsseldorf, waar ik voor m'n werk was) terug naar Amsterdam, en het werd witter en witter, op de ringweg lag op een gegeven moment gewoon
een laag sneeuw! Een paar dagen later bleek het Amsterdamse vondelpark een sprookjesachtige 'wintertuin' geworden, met sneeuwpoppen, ijsberen van sneeuw, iglo's. Poppen, vogels en katten van sneeuw op boomtakken, etc, etc. wonderlijk!

* 14 jan 1987, temperatuur blijft onder de -10, dat bij flinke wind, en dan toch even een schaatstochtje maken.

* de sneeuw van dec 2009 - feb 2010, en van begin december 2010; ergens begin december 2010 een uurtje mogen wachten op een koud metrostation, in wind en sneeuw.

* IJzel op Valentijnsdag 2013. Voor je naar het romantische etentje gaat, eerst al het ijs van je fiets zadel en stuur moeten afkrabben.

*Hittegolf 1976. Ik was nog wel jong, 8 jaar, maar herinner mij het tropenrooster: vroeg naar school, korte lunchpauze, en vroeg weer naar huis. En met lange tanden de droog geworden van huis meegenomen boterhammen eten.

*De storm van 25 januari 1990, in de haven van Monnickendam waren boten van hun dok af gewaaid; de storm en hoge waterstanden van 27 febr 1990.

*Juli 1978, Frankrijk, Mendes, urenlang nachtelijk onweer (van 2 uur tot 6 uur) dat in het dal 'blijft hangen' (daar leek het in ieder geval op). Het onweer roffelde steeds lang door, weerkaatst tegen de berghellingen. Het riviertje waar we een dag eerder nog tot onze knieën in stonden om kikkervisjes te vangen, was een wild kolkende rivier geworden die bomen had meegesleurd. De camping een waterballet waar paspoorten rond de tentjes ronddreven.
Saillant detail: de dag ervoor was een fraaie halo te zien, en mijn vader zei 'Kring om de zon, daar huilen vrouw en kinderen om...: noodweer op komst'. Het was op dat moment prachitg weer, dus ik dacht 'ja ja, het zal wel', ik vergeet niet snel meer wat er die nacht op volgde!

En dan nog een hoop spannende onweersmomenten, maar daar weet ik de data niet van uit mijn hoofd. Toch maar weer eens door de aantekeningen bladeren...
Laatst gewijzigd door Marcel op 20-07-2015 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Yann » 24-07-2015 21:39

Weersituaties die het meest indruk op mij hebben gemaakt:

- Januari/februari 1990, een hele reeks stormen met alle bijbehorende schade. Herinner me nog dat ik vanuit de slaapkamer naar de heen en weer zwaaiende bomen op het graspleintje in de straat stond te kijken, tot er een afkraakte.

- Droge zomer van 1990, de vijver in het park achter het huis stond volledig droog, reed er met mijn fietsje door.

- Natte winters 1993-1994 en 1994-1995.

- Extreme koudegolf 1996-1997, alle kanalen, rivieren, vijvers waren geheel dichtgevroren.

- Zeer grote hagelstenen op 6 juni 1998, alle ruiten van de veranda waren stuk.

- 27 oktober 2002: voor het eerst sinds 1990 weer een storm van betekenis in het hele land.

- Zeer lange, hete en droge zomer van 2003.

- 4 juli 2005: zondvloed in West-Vlaanderen, overal waren beken buiten hun oevers getreden, stonden straten onder water.

- Juli 2006: verzengend hete maand: het vorige record van 1994 was er niets bij.
- Augustus 2006: zeer herfstachtig: koel, regenachtig en amper zon. Nooit eerder zo'n groot contrast tussen juli en augustus.

- September 2006 tot en met juni 2007: zéér langdurige, uitzonderlijk warme periode. Het klimaat leek volledig ontspoord. Aan de lopende band sneuvelden temperatuurrecords. Achtereenvolgens de warmste herfst ooit (1,6 graden meer dan het record van 2005), de warmste winter ooit en het warmste voorjaar ooit. Ook drie maandrecords, september, januari en april, gingen voor de bijl.

- April 2007: maand die alle klimatologische regels aan zijn laars lapte. Voor het eerst in 174 jaar waarnemingen werd er in het Belgische Ukkel geen druppel neerslag gemeten tijdens een kalendermaand. Het was ook met grote voorsprong (2,4 graden!) de warmste april en de zonnigste. Die maand zou zelfs voor een julimaand zeer goed geweest zijn.

- Winter 2009-2010: eindelijk weer eens een echt sneeuwrijke winter
- December 2010: pakken sneeuw

- Voorjaar 2011: het meest zomerse voorjaar ooit, zeer warm, zeer zonnig en zeer droog
- Zomer 2011: totaal uitgeregend, vooral augustus
- Najaar 2011: een prachtige nazomer

- 2011: Het "kameeljaar": zomers weer zowel in de lente als in de herfst, maar de zomer zelf was totaal verregend

- Februari 2012: eindelijk weer eens een echte koudegolf, op verschillende dichtgevroren vijvers gelopen

- Maart 2013: nooit eerder zo'n winterse maart meegemaakt. Rond het midden van de maand door hopen sneeuw geploeterd.
Laatst gewijzigd door Yann op 24-07-2015 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herinner jij je dit nog?

Bericht door Gerben » 25-07-2015 23:18

Deze dag. Waai nog bijna van balkon. Onvergetelijke dag geworden. Storm, regen, zon, regenschernen, woest en ruig etc etc. Bijzondere dag geweest in Scheveningen.

Plaats reactie