Record of niet komende week

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Record of niet komende week

Bericht door Vincent » 06-07-2015 19:00

Hier is het toch al een behoorlijk pittige hittegolf geworden. Pas vandaag zijn de scherpste kantjes eraf gegaan.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Record of niet komende week

Bericht door Edward » 06-07-2015 20:00

John schreef:
Ik ben benieuwd naar de verschillen in gemiddelde temperatuur tussen hittegolven van gelijke duur.


Een leuke manier om hittegolven te classificeren is misschien het gemiddelde nemen van de vijf opeenvolgende hoogste etmaal Tg's. Dan is het ook leuk om per station te kijken hoe bijzonder een hittegolf was (waarbij we voor een hittegolf niet een regionale, maar een landelijke hittegolf beschouwen, om te zorgen dat naar dezelfde warme periodes wordt gekeken). Je kan ook naar het aantal totale aantal warmtepunten kijken over de gehele periode, net als een koudegolf kan worden geclassificeerd aan het totale Hellmann koudegetal.

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Record of niet komende week

Bericht door Marcel » 06-07-2015 22:32

Toen ik met de weerhobby begon, in de loop van 1983, had ik het boekje van Jan Buisman 'weer of geen weer'. Daar stonden alle gemiddelde maandtemperaturen in, en ook bijzonderheden, zoals hittegolven.

De intensiteit van een hittegolf werd geclassificeerd door naar het hoogte 10-dagen gemiddelde van de maximumtemperatuur te kijken (warmste 10 achtereenvolgende dagen).
Voor 1923 en 1976 kwam dat op 31,5 graden! Maar de hitte van 1976 duurde langer, dus wat mij betreft winnaar.
In een oude editie van het tijdschrift Zenit zag ik destijds dat een hittegolf toen ook een andere definitie had: de gemiddelde max. temp. over 10 achtereenvolgende dagen moet minimaal 28,0 graden zijn. (dat halen we deze keer maar nét aan. of misschien wel nét niet..).
Eigenlijk een veel betere definitie dan tegenwoordig gehanteerd wordt, want 1 iets koelere dag met 24 graden maakt dan niets uit, als 10 achtereenvolgende dagen maar tot 28,0 komen.
(wat te denken van 4 achtereenvolgende dagen 30 a 35 graden, daarna 1 koelere dag met 24,8 en daarna nog eens 6 zomerse dagen waarvan 2 tropisch... geen hittegolf volgens de huidige definitie, wel 10 zomerse waarvan 6 tropisch in 11 dagen tijd).
Laatst gewijzigd door Marcel op 06-07-2015 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Record of niet komende week

Bericht door Ko » 06-07-2015 22:46

Dat was met die kou in januari 2013 ook het geval. Doordat er 1 dagje was met max 0 graden liep ik hier in Brabant een vrij lange koudegolf mis, de rest voldeed prima. Maar ja, ergens moet de grens worden getrokken.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Record of niet komende week

Bericht door Jaap » 06-07-2015 23:03

De situatie rond de meetstations verandert voortdurend; dat kan zijn: toenemende bebouwing, andere vegetatie op de omliggende bodem. Hoger en breder worden van bomen en struiken in de naaste omgeving..Ik meen te weten dat ook De Bilt warmer is geworden door groter groeiende bomen ten westen en dichterbij komen van stadseffecten. De effecten zijn het beste merkbaar bij wind tussen ZW en NW. Ik merkte al vaker op en hier nog een keer: de criteria voor een hittegolf kunnen zo blijven, maar dan niet alleen naar De Bilt jkijken, maar naar het gemiddelde van alle officiële stations. Maar ik lig er verder niet wakker van.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Record of niet komende week

Bericht door Edward » 06-07-2015 23:15

De situatie verandert dan wel voortdurend, wat betreft de opwarmingstrend toont De Bilt zeker geen significante afwijking ten opzichte van andere stations in ons land en past ook geografisch in de figuur goed. Zie een topic hier: https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=141&reference=ref230143 Dus het groeien van bomen en dergelijke zal zeker invloed hebben gehad, op de trend van de laatste 20 jaar is dat niet statistisch te zien. Dus bij het aantal hittegolven zal de rol ook te verwaarlozen zijn. Bovendien lag het station vroeger op een "veel ergere" locatie bij het KNMI. Plaatje 1932:
Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Record of niet komende week

Bericht door Gerard » 06-07-2015 23:48

Gerard Kos schreef:
Is Geilenkirchen een officieel station? Warnsveld schijnt inderdaad meer een tuintjestemperatuur geweest te zijn aannemende dat ik het goed onthouden hebt. Dat record in NL zal zeker een keer verbroken worden, maar dan wel eind juli of in augustus, als de zee voldoende opgewarmd is. Nu is het thermische verschil zodanig dat je altijd de situaties als gisteren krijgt. Het voordeel van een latere datum is ook dat er meer waterdamp verspreid in de atmosfeer zit en dat daarom de warmte minder goed ontsnapt "ins Blaue hinein" c.q. het heelal in.

John schreef:

Afgelopen donderdag speelde de zee geen rol.

Als de thermische vore ons morgen pas laat op de dag zou bereiken, speelt de zee wederom geen rol.

Het is toch eerst en vooral de synoptische situatie, gecombineerd met hoofdpatroon van warmte - aanvoer op hoogte, wat eventueel zeer hoge waarden mogelijk maakt.

Van de top 10 dagrecords in het zomerseizoen in De Bilt vinden we er 5 voor half juli.


Maar het record dat nog steeds staat (en volgens mij op 2.5 meter is gemeten i.p.v. op 1.5) is in augustus gemeten en dan is er dankzij de opgewarmde Oceaan en zee meer waterdamp in de lucht. Daarmee bedoel ik dat tot in de hoogste luchtlagen meer waterdamp aanwezig zal kunnen zijn waarmee het sterkste broeikasgas in de atmosfeer volop mee kan werken om een recordtemperatuur te bereiken. De wind /luchtlagen / zijn nooit afkomstig van één bepaalde richting als we het op alle hoogten beschouwen en aangezien we aan de rand van de grote badkuip zitten en omdat de systemen altijd oostwaarts verplaatsen is er altijd enige invloed van de Oceaan. Daarom blijf ik de kans op een recordwaarde verder in juli of in augustus hoger achten.

Wat ook bij Warnsveld opvalt is een vijver die voluit waterdamp zal hebben afgestaan als er daarvoor al een periode met heet weer geweest is, voordat het record waargenomen werd.

Overigens constateer ik dat ik de Tmax van De Bilt juist ingeschat heb, wat een nostalgisch gevoel van een vroegere weerwedstrijd oproept, waarbij de beste inschatting van de maximum temperatuur voor de volgende dag in De Bilt, een Walkman opleverde. Op een gegeven moment liep het vol met Walkmannen, die hun naam dus eer aan deden.
Laatst gewijzigd door Gerard op 07-07-2015 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Record of niet komende week

Bericht door Adwin » 08-07-2015 11:18

Edward schreef:De situatie verandert dan wel voortdurend, wat betreft de opwarmingstrend toont De Bilt zeker geen significante afwijking ten opzichte van andere stations in ons land. Dus bij het aantal hittegolven zal de rol ook te verwaarlozen zijn.


Ik meen dat daar al eens een ruime discussie over is geweest. En met correctie zijn er drie hittegolven minder. Kwestie van 29.9 of 30.1. Dus het is binnen de discutabele criteria van een hittegolf niet te verwaarlozen.
Laatst gewijzigd door Adwin op 08-07-2015 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Record of niet komende week

Bericht door Adrie » 08-07-2015 15:08

Al die warmtecriteria zijn volstrekt arbitrair. Ze hebben geen fysische betekenis. Het enige criterium wat fysische betekenis zou kunnen hebben is de lichaamstemperatuur, bij een natteboltemperatuur hoger dan de lichaamstemperatuur kan het lichaam geen voelbare en latente warmte meer afgeven. (hooguit nog langgolvige straling, maar dat is een ingewikkelde berekening).

Ik pleit al jaren voor statistisch gefundeerde warmtecriteria op grond van herhalingstijden of percentielen (ook al zijn herhalingstijden en percentielen op zich weer arbitrair), die zeggen meer over de bijzonderheid van iets.

Het criterium van Tx>27 gr van het RIVM is min of meer gebaseerd op fysiologische gevolgen, een empirische eerste-orde benadering.

Voor effecten van Hitte is de gemiddelde etmaaltemperatuur minstens zo belangrijk als het maximum. Ik denk dat een criterium van gemiddelde etmaaltemperatuur over een bepaalde periode meer bij de beleving van hitte aansluit dan het huidige hittegolf criterium. De grenswaarde zou je dan kunnen baseren op een herhalingstijd (bijv 1 keer per 2 of 3 jaar?? of percentiel.)
Bijvoorbeeld: een periode van minimaal 5 dagen met een gemiddelde etmaaltemperatuur van minimaal 24 gr over 5 dagen.
Laatst gewijzigd door Adrie op 08-07-2015 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Record of niet komende week

Bericht door John » 08-07-2015 16:13

Voor effecten van Hitte is de gemiddelde temperatuur minstens zo belangrijk als het maximum.
Daar ben ik het volmondig mee eens.

Lastig blijft ook de combinatie warmte en vochtigheid. Er zijn dagen van 30 graden die we fluitend ondergaan en er kunnen dagen zijn van amper 25 graden, waarin we ons lijken te bewegen in lucht die lijkt op stroop.

Plaats reactie