Record of niet komende week

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Record of niet komende week

Bericht door Dick » 03-07-2015 10:37

Als Maastricht nog een stadsstation had gehad was het lokale record van 1947 gisteren vast verbeterd en Warnsveld mogelijk ook gesneuveld. Goed, as is verbrande turf en tegenwoordig meet men zoveel mogelijk in het open veld om stadseffecten te voorkomen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Record of niet komende week

Bericht door John » 03-07-2015 10:44

Er bekruipt mij steeds meer het gevoel dat huidige metingen zich toch niet goed laten vergelijken met Warnsveld, Maastricht-Stad e.a. toentertijd. :roll:

Lastig.
In feite bepaalt KNMI de validiteit van metingen. Daar zijn ze als meetellend opgenomen, dus leidend voor ons allen.

Dan lijken discussies over betrouwbaarheid alleen maar warmte te generen, maar geen wijsheid.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Record of niet komende week

Bericht door Dick » 03-07-2015 10:50

John schreef:Er bekruipt mij steeds meer het gevoel dat huidige metingen zich toch niet goed laten vergelijken met Warnsveld, Maastricht-Stad e.a. toentertijd. :roll:

Lastig.
In feite bepaalt KNMI de validiteit van metingen. Daar zijn ze als meetellend opgenomen, dus leidend voor ons allen.

Dan lijken discussies over betrouwbaarheid alleen maar warmte te generen, maar geen wijsheid.


En het doet niets af aan het feit dat een 38 plusser een uitzonderlijke waarde is voor ons land. Voor vele Limburgers moet het de eerste keer zijn dat ze dit hebben meegemaakt zo "in het bronsgroen eikehout"

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Record of niet komende week

Bericht door Vincent » 03-07-2015 10:55

Hier de opstelling van het oude 'station' Warnsveld:

Afbeelding

Ronduit belachelijk. Dat dit record überhaupt nog staat!Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Record of niet komende week

Bericht door Sebastiaan » 03-07-2015 11:00

Vul hier je reactie in...
John schreef:Er bekruipt mij steeds meer het gevoel dat huidige metingen zich toch niet goed laten vergelijken met Warnsveld, Maastricht-Stad e.a. toentertijd. :roll:

Lastig.
In feite bepaalt KNMI de validiteit van metingen. Daar zijn ze als meetellend opgenomen, dus leidend voor ons allen.

Dan lijken discussies over betrouwbaarheid alleen maar warmte te generen, maar geen wijsheid.


Beste zou zijn m.i. onderscheid te maken tussen records < 1950 en > 1950. Belangrijk bij meten is de betrouwbaarheid, dat was in de periode < 1950 niet het geval, dus daar zou je minder waarde aan moeten hechten. Misschien wel er voor kiezen om de records > 1950 als officieel te gaan nemen.

Gisteren trouwens onweer, prachtige donkere wolken en wat regen in het Gooise.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Record of niet komende week

Bericht door John » 03-07-2015 12:23

Gerard schreef:Is Geilenkirchen een officieel station?

Warnsveld schijnt inderdaad meer een tuintjestemperatuur geweest te zijn aannemende dat ik het goed onthouden hebt.

Dat record in NL zal zeker een keer verbroken worden, maar dan wel eind juli of in augustus, als de zee voldoende opgewarmd is. Nu is het thermische verschil zodanig dat je altijd de situaties als gisteren krijgt. Het voordeel van een latere datum is ook dat er meer waterdamp verspreid in de atmosfeer zit en dat daarom de warmte minder goed ontsnapt "ins Blaue hinein" c.q. het heelal in.


Afgelopen donderdag speelde de zee geen rol.

Als de thermische vore ons morgen pas laat op de dag zou bereiken, speelt de zee wederom geen rol.

Het is toch eerst en vooral de synoptische situatie, gecombineerd met hoofdpatroon van warmte - aanvoer op hoogte, wat eventueel zeer hoge waarden mogelijk maakt.

Van de top 10 dagrecords in het zomerseizoen in De Bilt vinden we er 5 voor half juli.
Laatst gewijzigd door John op 03-07-2015 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Record of niet komende week

Bericht door John » 03-07-2015 12:46

Sebastiaan schreef:Vul hier je reactie in...
John schreef:Er bekruipt mij steeds meer het gevoel dat huidige metingen zich toch niet goed laten vergelijken met Warnsveld, Maastricht-Stad e.a. toentertijd. :roll:

Lastig.
In feite bepaalt KNMI de validiteit van metingen. Daar zijn ze als meetellend opgenomen, dus leidend voor ons allen.

Dan lijken discussies over betrouwbaarheid alleen maar warmte te generen, maar geen wijsheid.


Beste zou zijn m.i. onderscheid te maken tussen records < 1950 en > 1950. Belangrijk bij meten is de betrouwbaarheid, dat was in de periode < 1950 niet het geval, dus daar zou je minder waarde aan moeten hechten. Misschien wel er voor kiezen om de records > 1950 als officieel te gaan nemen.

Gisteren trouwens onweer, prachtige donkere wolken en wat regen in het Gooise.


De wolkenontwikkeling was schitterend inderdaad, het ging snel.
De top van de Nijmegen bui was vanuit Rijen te zien.

Goed idee, dat van die records. 8-)
Dan hebben gisteren voor het eerst sinds 1950 de 38 graden op een KNMI station gehaald.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Record of niet komende week

Bericht door Adrie » 03-07-2015 13:47

Natuurlijk is Geilenkirchen een officieel station. Bij extreem hoge temperaturen op vliegvelden zoals gisteren kun je wel een kleine kanttekening plaatsen. Ik heb de 1-minuut waarden van Beek gezien, en de piek van 38,2 trad abrubt en kortdurend op. Dat duidt op een vlaag warme lucht vanaf het luchhavencomplex (of de baan). bij Geilenkirchen kan iets vergelijkbaars het geval geweest zijn. De extreem hoge temperaturen in het zuiden van Limburg hadden wel een gemeenschappelijke factor: Dalende lucht over de Ardennen. De laag die moet opwarmen tot aan de inversie is boven de Ardennen dunner, en wordt dus gemiddeld iets warmer, Wanneer de lucht dan daalt treedt extra adiabatische verwarming op. Ik ben van mening dat als Oost-Maarland nog bestaan had, dat het record van 38,6 gesneuveld zou zijn.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Record of niet komende week

Bericht door Gerben » 03-07-2015 14:13

Adrie schreef:Natuurlijk is Geilenkirchen een officieel station. Bij extreem hoge temperaturen op vliegvelden zoals gisteren kun je wel een kleine kanttekening plaatsen. Ik heb de 1-minuut waarden van Beek gezien, en de piek van 38,2 trad abrubt en kortdurend op. Dat duidt op een vlaag warme lucht vanaf het luchhavencomplex (of de baan). bij Geilenkirchen kan iets vergelijkbaars het geval geweest zijn. De extreem hoge temperaturen in het zuiden van Limburg hadden wel een gemeenschappelijke factor: Dalende lucht over de Ardennen. De laag die moet opwarmen tot aan de inversie is boven de Ardennen dunner, en wordt dus gemiddeld iets warmer, Wanneer de lucht dan daalt treedt extra adiabatische verwarming op. Ik ben van mening dat als Oost-Maarland nog bestaan had, dat het record van 38,6 gesneuveld zou zijn.


En de meeste weerstations staan wereldwijd denk ik op luchthavens!:(Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Record of niet komende week

Bericht door Adrie » 03-07-2015 14:23

Trouwens, Edward, hoe kom je aan die gegevens van extremen op synopstations buiten Nederland? Ik kan ze op het internet nergens vinden (behalve op het KNMI via een oeroud systeem, maar daar ben ik niet altijd)

Plaats reactie