Record of niet komende week

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Record of niet komende week

Bericht door Gerard » 08-07-2015 22:34

De dauwpuntstemperatuur is natuurlijk grotendeels bepalend. Dat merkte ik afgelopen weekeinde bij het tennissen. Hoewel het zondag net zo warm was als zaterdag in mijn omgeving, was het sporten zondag zeker minder inspannend dan op zaterdag. Het verschil was de dauwpuntstemperatuur die van 21 naar 16 tot 17 graden gezakt was en daarbij was zondag meer bewolking wat de instraling ook nog eens belemmerde.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Record of niet komende week

Bericht door Edward » 08-07-2015 23:34

Je zou verschillende parameters als vocht, straling, wind (afkoeling door lucht) en natuurlijk de luchttemperatuur moeten combineren om een zo totaal mogelijk plaatje te maken van de beleving van "temperatuur" / warm en koud. In Wageningen wordt veel aandacht besteed aan een fysiologisch/meteorologische benadering waarbij de energiebalans van het menselijk lichaam centraal staat. De inkomende kort- en langgolvige straling wordt gecombineerd met een model van het menselijk lichaam (dit model heeft enkele fysische eigenschappen die ook te variëren zijn: lichaamslengte, massa, vormfactoren, absorptiecoëfficiënt, kledingisolatie en energiestromen zoals van het metabolisme, verrichte arbeid, ademhaling) waarmee uiteindelijk bij een bepaalde gevoelstemperatuur wordt verkregen. Voor de lichamelijke aspecten worden dan meestal standaarden (voor standaardberekeningen) als een lengte van 1,75 meter en een metabolisme van 80 W gebruikt. De meteorologische variabelen die een rol spelen zijn inderdaad temperatuur, relatieve luchtvochtigheid/dauwpunt, de stralingsfluxen en windsnelheid.

Uiteindelijk kan door het gedrag van de stralingsfluxen in een verstoorde omgeving (door bomen/gebouwen etc.) te modelleren, er een toepassing worden gevonden bij bijvoorbeeld ruimtelijke planning. Dit is een wat off-topic, maar bij het beperken van warmtestress (of koudestress) kan dit interessant zijn. Aan de hand daarvan is het ook mogelijk een hittegolf te definiëren: denk aan ten minste drie/vier/vijf/zes dagen achtereen waarop deze gevoelstemperatuur ten minste 4/6 uur de 36/37 graden lichaamstemperatuur overschrijdt in een gedefinieerde omgeving (welke te specificeren: stad/platteland/tuin die op een bepaalde manier gedefinieerd is). Ik heb mijn stationsdata er eens ingestopt (obstakels in de omgeving nog niet meegenomen, gedaan alsof het metingen in het vrije veld waren) en kreeg op 2 juli (Tx hier 35,5) een overschrijding van de gevoelstemperatuur van 37 graden van 8,5 uur met een maximum van 44 graden. Meer over dat model is bijvoorbeeld hier te vinden: http://www.fcs.uner.edu.ar/libros/archivos/Termalismo/Balneologia-Spa/ApplicationsOfUniversalThermalIndex.pdf
Laatst gewijzigd door Edward op 08-07-2015 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie