Stormplatform: Na-analyse, tornadische supercel 19 mei 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Hans
Berichten: 618
Lid geworden op: 01-01-2010

Re: Stormplatform: Na-analyse, tornadische supercel 19 mei 2015

Bericht door Hans » 23-05-2015 20:29

Voor mij is ook duidelijk dat elke trog, warm of koud, maar in de buurt van de linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak, kennelijk in staat is tornado's te veroorzaken. Hier wordt door de weerbureaus, zowel commercieel als niet commercieel, maar zelden voor gewaarschuwd. Wordt dit soort situaties geweldig onderschat of niet herkend in de uitvoer van de gebruikte modellen? Of wordt het ook niet voorzien in de gebruikte modellen?
Laatst gewijzigd door Hans op 23-05-2015 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Stormplatform: Na-analyse, tornadische supercel 19 mei 2015

Bericht door Edward » 23-05-2015 20:56

Hans schreef:Voor mij is ook duidelijk dat elke trog, warm of koud, maar in de buurt van de linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak, kennelijk in staat is tornado's te veroorzaken. Hier wordt door de weerburo's, zowel commercieel als niet commercieel, maar zelden voor gewaarschuwd. Wordt dit soort situaties geweldig onderschat of niet herkend in de uitvoer van de gebruikte modellen? Of wordt het ook niet voorzien in de gebruikte modellen?


Het waarschuwen zou overdreven zijn omdat de kans van optreden nog steeds klein is. Alleen op 3-11-2013 kon waarschuwen in enige mate noodzakelijk zijn, maar afgelopen dinsdag was dat zwaar overdreven geweest. Eén tornadootje van EF0 of EF1 in een klein gebied is niet relevant om te noemen. Het kan wel verwacht worden dat er mogelijk een enkele tornado voor gaat komen en degene die bijv. stormchasen houden deze situaties vaak goed in de gaten. Vaak is er ook bijvoorbeeld code geel voor zware windstoten en/of onweer, omdat dat wel op (wat) grotere schaal gebeurt. Maar een trog moet nog voldoende actief zijn, d.w.z. onstabiliteitsdiepte > 6km en de linker uitgang van de jet zorgt meestal voor voldoende shear. Of iets anders dat voor convergentie en windshear zorgt.

Plaats reactie