De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Ko » 12-05-2015 17:56

Dus augustus vorig jaar is het perfecte voorbeeld dat het altijd kan, een geslaagde koude luchtsoort tot over geheel Nederland. Zeker als dat beeld of een stroperige koudeput zich herhaalt in eenzelfde zomer.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 12-05-2015 19:17

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Oud-forumlid » 12-05-2015 20:09

Dat is een statisch gegeven. Net zoals maritiem arctische lucht in de zomerperiode volledig ontbreekt, simpelweg doordat een drukverdeling waarbij rechtstreeks lucht van de Noordpool naar Nederland kan stromen, in de zomer niet voorkomt.


John K

Het weer heeft geen geheugen..........

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Edward » 12-05-2015 22:49

Ted schreef:@ John van Bladel 12mei2015 9.31uur

-0,0 graden wel of geen vorst. Ik zeg van wel. Het is een negatieve waarde.

Ik kan direct een datum noemen. Dat was 15 december 1975. Op die dag werd het -0,0 graden in De Bilt. Toen was het nipt een ijsdag en ook de enige in 1975. Heb hier zelfs 2 bewijzen van:
- 1. Het weerbericht in de Telegraaf van 16 december 1975. Er staat daar duidelijk in de weerrapporten -0 als maxinmum.
- 2. Het dagelijks weerkaartje van het KNMI geeft bij de registreringen een maximum van -0,0 graden.

Tegenwoordig door de 'domme' computers kennen we geen -0,0 graden meer. Zo 'verdwijnen' er ijsdagen.


De temperatuur van -0,0 als maximum is dan wel vorst en geeft dus wanneer dat de temperatuurwaarde is een ijsdag, maar we kunnen die in principe niet volgens de (standaard) waarneemmethoden (van KNMI, WMO etc) meten. De nauwkeurigheid waarmee gemeten wordt, is 0,1 graden Celsius en de maximale meetfout is (als ik het goed heb) bij het KNMI 0,15 graden Celsius. Je hebt minimaal de nauwkeurigheid van het instrument beneden de voorwaarde nodig om van een bepaald type dag te kunnen spreken, daarom is -0,1 vereist. Die -0,0 is een waarde in honderdsten of duizendsten terwijl deze honderdsten en duizendsten zijn weggelaten, maar zonder naar de nauwkeurigheid af te ronden. Gaan we heel strikt kijken, dan moet je de meetfout ook meetellen (zeker voor wetenschappelijk gebruik en de interpretatie van metingen). De WMO vereist een maximale meetfout van ten hoogste 0,2 graden Celsius voor de maximumthermometer en een nauwkeurigheid van 0,1 graden Celsius (als ik het goed zeg; zie documentatie WMO). Als het KNMI een maximumtemperatuur geeft van -0,1 graden Celsius, houdt dat dus in dat de maximumtemperatuur op een dag tussen -0,30 en +0,10 graden Celsius heeft gelegen (toelichting: de waarde bij een meting van -0,1 graden Celsius ligt bij perfecte apparatuur (die niet bestaat) tussen -0,05 en -0,15; tellen we bij deze twee waarden als "worst-case-scenario" 0,15 graden op bij de hoogste en halen we 0,15 van de laagste waarde af, dan komt er -0,30 tot en met +0,10 uit).
Met dit in het achterhoofd zijn de afwegingen van het vaststellen van ijsdagen gemaakt. We kunnen pas bij een maximumtemperatuur van -0,2 met 100% zekerheid zeggen dat er een ijsdag is geweest, als de instrumenten goed onderhouden worden (dat is de verantwoording van het KNMI).
Laatst gewijzigd door Edward op 12-05-2015 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Algebra...

Bericht door Oud-forumlid » 13-05-2015 09:16

Mooi dat mensen dit zo uiteenzetten maar ik begrijp er geen worst van met al die berekeningen. Bij mij is -0,1 gewoon een ijsdag (dacht ik) maar als ik het bovenstaande lees beging ik bijkans te tollen ;)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-05-2015 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Ko » 13-05-2015 10:08

Tuurlijk is -0,1 gewoon een ijsdag. En lichte vorst loopt van -0,1 t/m -4,9. Dus vanaf -5,0 is het matige vorst. Andersom ook, 20,0 t/m 24,9 is warme dag, 25,0 t/m 29,9 is zomers.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Edward » 13-05-2015 19:26

John schreef:Mooi dat mensen dit zo uit een zetten maar ik begrijp er geen worst van met al die berekiningen. Bij mij is -0,1 gewoon een ijsdag (dacht ik) maar als ik het bovenstaande lees beging ik bijkans te tollen ;)


Bij -0,1 als maximum is het inderdaad een ijsdag. Maar het gaat om het verschil tussen een meetwaarde met eenheid (getal en graden Celsius erachter) en een meting met interpretatie. Met een meting hebben we iets, waar we (klimatoloog, weeramateur, weermodel, wie dan ook) mee kunnen rekenen. Bij een meting met interpretatie weten we wat die meting betekent en welke afspiegeling van "de werkelijkheid" deze voorstelt.

De uitleg kan ook met een grafiek, misschien is dat duidelijker? Ik zal die later in dit topic plaatsen.

Ko schreef:Tuurlijk is -0,1 gewoon een ijsdag. En lichte vorst loopt van -0,1 t/m -4,9. Dus vanaf -5,0 is het matige vorst. Andersom ook, 20,0 t/m 24,9 is warme dag, 25,0 t/m 29,9 is zomers.


Nee, -5,0 is geen matige vorst maar lichte vorst. Bij -5,1 is het wel matige vorst. Zoals ik hierboven al heb aangegeven, voor uitleg, zie bericht #5. Elke tropische dag is meteen ook zomers en warm. Dus bij Tmax van 31,2 is de dag tropisch én zomers én warm. Bij Tmax van 26,5 is een dag warm en zomers (niet tropische). Zie ook bericht #5.
Laatst gewijzigd door Edward op 14-05-2015 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Ko » 13-05-2015 19:57

Nou dan heb ik het altijd anders gedaan. En ga dat ook niet meer anders doen na 20 jaar bijhouden, dus vanaf -5,0 blijft bij mij gewoon matige vorst, vanaf -10,0 strenge en vanaf -15,0 zeer strenge vorst. Een temp van 30,0 is EN tropisch EN zomers EN warm.

Ook de neerslag doe ik anders: van 0 - 24 uur en niet van 7 - 19u of 8 - 20u. Zo krijg je een eerlijker en beter beeld wat er op een daadwerkelijke dag is gevallen. Kijk je terug in de tijd hoef je je nooit af te vragen of de gevallen neerslag misschien niet al in de avond ervoor is gevallen, ofwel het voorkomt een hoop verwarring.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2015 hoeveel zomerse / tropische dagen?

Bericht door Edward » 13-05-2015 20:28

Ko schreef:Nou dan heb ik het altijd anders gedaan. En ga dat ook niet meer anders doen na 20 jaar bijhouden, dus vanaf -5,0 blijft bij mij gewoon matige vorst, vanaf -10,0 strenge en vanaf -15,0 zeer strenge vorst. Een temp van 30,0 is EN tropisch EN zomers EN warm.

Ook de neerslag doe ik anders: van 0 - 24 uur en niet van 7 - 19u of 8 - 20u. Zo krijg je een eerlijker en beter beeld wat er op een daadwerkelijke dag is gevallen. Kijk je terug in de tijd hoef je je nooit af te vragen of de gevallen neerslag misschien niet al in de avond ervoor is gevallen, ofwel het voorkomt een hoop verwarring.


Uiteraard mag je ook je eigen definities hanteren, maar dit zijn de definities die we als VWK en het KNMI als instituut gebruiken.

De uitleg met grafiek (@John v. B. en evt. andere lezers; klik even op volledig scherm rechtsboven om het plaatje goed te kunnen zien). We beseffen hierbij dat de thermometer een benadering is van de werkelijkheid, met een bepaalde nauwkeurigheid. Een meting wordt afgerond op 0,1 graad (4,78242489355046... graden Celsius wordt 4,8 graden Celsius) en dat brengt dus een kleine onnauwkeurigheid mee. Daarnaast is geen enkele sensor perfect en slechts zo goed mogelijk afgesteld, door het KNMI met een maximale fout. De fouten daarvan moeten we optellen om de totale fout te krijgen (als de fouten allebei een afwijking naar boven geven, versterken ze elkaar). De gemeten waarde moet dan atlijd dichterbij de werkelijkheid liggen dan de grootte van de fout, zoals in de grafiek:
Afbeelding
We denken een twee situaties met vijf/zes temperatuurmeters. We hebben de situatie met de gele/oranje cijfertjes (1-5). De werkelijke temperatuur is 0,6 graden Celsius. We zien vijf lijnen. In de horizontale richting staat de werkelijke temperatuur uit en in de verticale richting de gemeten temperatuur door een thermometer. Naast elkaar opgestelde temperatuurmeters staan bloot aan een vrijwel identieke luchttemperatuur en de punten in de grafiek (zwart) liggen dus boven elkaar. De metingen door de sensoren: 1 meet 1,1, 2 meet 1,0, 3 meet 0,6, 4 meet 0,4, 5 meet -0,1 en kan nog een ijsdag hebben.
De temperatuurmeters van het KNMI voldoen aan hogere eisen dan een willekeurige thermometer die je voor 50 of 100 euro bij (bijv.) een webwinkel koopt. De groene lijn geeft de ideale thermometer weer, de gemeten temperatuur tegen de werkelijke temperatuur. De gemeten waarde wijkt in dat geval niet af van de gemeten waarde. In het felle blauw en felle rood zien we de lijnen die de maximaal aanvaardbaar zijn volgens het KNMI. Daartussen liggen dus KNMI metingen. De zwarte punten bij de geeloranje 3 en 4 kunnen dus KNMI meetwaarden zijn, de 1, 2 en 5 kunnen dat niet zijn. Die wijken te veel af en kunnen alleen dat willekeurig meetapparaat van 50-100 euro zijn. Deze liggen binnen de donkere lijnen, die een grotere afwijking vertegenwoordigen en verder van de werkelijke waarde liggen.

Verplaatsen we de situatie nu naar een luchttemperatuur van -0,2 graden Celsius en de paarse cijfertjes met zwarte punten, dan zien we dat sensor 1 (met 0,2 graden) en 2 (met 0,0 graden) geen ijsdag meer kunnen hebben. De overige sensoren zitten nog onder 0 en kunnen dus nog wel een ijsdag hebben, mits de andere metingen op deze dag ook vorst geven.
Laatst gewijzigd door Edward op 13-05-2015 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Huh?

Bericht door Oud-forumlid » 13-05-2015 20:59

Dus in principe kun je op een dag een warme,zomerse en tropische dag hebben?
Dit gaat toch nergens meer om?
Daarbij vervalt dit topic steeds meer in andere discussies,,,

Plaats reactie